سلامت خانواده

آیا بعد از استحمام گوش را تمیز کنیم یا خیر؟

به گزارش خبرآنلاین، این ماده خاصیت محافظتی، ضد باکتریایی و روان کنندگی دارد و از پرده گوش به مجرای خارجی حرکت کرده و مجرای گوش را تمیز می کند و سپس خشک می شود و می افتد.

سلامت نیوز در خبری نوشت: این یک فرآیند خود تنظیمی است و در شرایط عادی نیازی به تداخل با آن نیست، جز اینکه در صورت نبود جرم گوش، گوش خشک می شود و دچار خارش می شود.

تمیز کردن گوش کار درستی نیست. کسانی که سعی می کنند به طور مداوم گوش های خود را تمیز کنند ممکن است برای گوش های خود مشکل ایجاد کنند، زیرا پوست مجرای گوش و پرده گوش از ظریف ترین قسمت های پوست بدن هستند. بنابراین باید حساسیت بیشتری نسبت به این قسمت از بدن داشت. اگرچه استفاده از گوش پاک کن یک روش رایج است، اما به هیچ وجه یک روش علمی نیست.

برای تمیز کردن گوش نباید چیزی داخل گوش قرار دهید زیرا خود گوش ها با موادی که ترشح می کنند وظیفه تمیز کردن گوش را بر عهده دارند.

از جمله عواملی که نشان دهنده پر شدن گوش از جرم است می توان به گوش درد و احساس حجامت گوش، کم شنوایی، وزوز گوش، خارش و ترشح از گوش اشاره کرد. برای خاراندن گوش یا برداشتن جرم گوش، گوش پاک کن، سنجاق، انگشت یا هر چیز دیگری را داخل گوش قرار ندهید، زیرا با این کار جرم گوش را بیشتر به داخل گوش فشار می دهید که می تواند باعث کلاهک شدن گوش و کاهش آن شود. شنوایی شما محققین این موضوع را با خطر آسیب یا از دست دادن شنوایی مرتبط می دانند.

توده گوش تا زمانی که مجرای گوش را به طور کامل مسدود نکند باعث کاهش شنوایی نمی شود و ممکن است فرد حتی متوجه پر شدن گوش نشود، اما زمانی که مجرای آن به طور کامل مسدود شود، فرد متوجه حجامت گوش و کاهش شنوایی می شود. معمولاً هنگام استحمام این اتفاق می‌افتد، زیرا آب ورودی به مجرای گوش باعث حجیم شدن توده گوش در مجرای گوش می‌شود.

اگر جرم گوش باعث زنگ زدن در گوش و کاهش شنوایی می شود، برای تمیز کردن گوش به پزشک مراجعه کنید. مطمئن شوید که پس از شستن گوش، شنوایی شما به حالت عادی باز می گردد. اما هرگز به طور خودسرانه گوش خود را دستکاری نکنید تا جرم را از بین ببرید.

بررسی وضعیت سلامت از طریق توده گوش

با بررسی رنگ و غلظت جرم گوش می توان اطلاعات زیادی در مورد وضعیت سلامتی و آنچه در داخل بدن می گذرد به دست آورد.

جرم گوش آبکی و سبز رنگ

تعریق زیاد ممکن است باعث شود عرق وارد گوش شده و با جرم گوش مخلوط شود و جرم گوش آبکی شود. اما اگر عرق نکرده اید و جرم گوش به رنگ سبز یا زرد آبکی است، این می تواند نشانه عفونت گوش باشد.

جرم گوش خشک یا چسبنده

این حالت بین افراد نژادهای مختلف متفاوت است. نتایج بررسی ها نشان می دهد که اکثر مردم قاره آسیا جرم گوش خشک دارند و ساکنان آفریقا و اروپا جرم گوش چسبناک یا مرطوب دارند. مطالعات ژنتیکی نشان می دهد که حالت های مختلف جرم گوش نوعی واکنش به شرایط محیطی است که ما از اجدادمان به ارث برده ایم.

توده گوش با بوی تند

این نوع ترشح جرم گوش نشانه عفونت یا آسیب در گوش میانی است و می تواند علائم متعددی از جمله مشکلات در گوش میانی، مشکل در حفظ تعادل بدن، وزوز گوش، احساس پری یا انسداد گوش داشته باشد. با این علائم حتما به پزشک مراجعه کنید.

عفونت یا پارگی پرده گوش می تواند منجر به رشد غیرطبیعی پوست در پرده گوش (ضایعات پوستی) شود که ساختاری شبیه کیست دارند. این ضایعات پوستی به صورت توده و کثیفی از گوش بیرون زده و باعث درد و انسداد مجرای گوش می شود.

تجمع جرم گوش

این مشکل نادر است و به جای اینکه جرم به خودی خود و به طور طبیعی از گوش خارج شود، در گوش جمع می شود و به مرور زمان علائمی مانند گوش درد یا پری گوش را تجربه می کنید.

توده گوش فلس دار

این نوع توده گوش نشانه بیماری نیست، اما به دلیل افزایش سن، توده گوش پوسته پوسته می شود. به طور کلی با افزایش سن، فعالیت غدد کاهش می یابد. در این صورت هیچ خطری برای سلامتی شما وجود ندارد.

۲۳۳۲۱۷

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا