سلامت خانواده

آیا بختک واقعی است؟/ شیاطین و شیاطین وجود دارند؟/ طب سنتی چه تدابیری دارد؟

فاخره بهبهانی: به حالتی گفته می شود که در آن شخص هنگام خواب و بیداری قدرت حرکت یا حرکت دادن دست ها، پاها و پلک های خود را از دست می دهد و احساس می کند که چیزی سنگین به شکل انسان یا اشکال دیگر بر روی بدن او قرار می گیرد. قفسه سینه و فشار می دهد. . در این حالت فرد احساس خفگی می کند و نمی تواند صحبت کند و به شدت ضعیف و وحشت زده است.

توضیح علمی فلج خواب

فلج خواب معمولاً یک بیماری در نظر گرفته نمی شود و هیچ شیاطین یا شیطانی در آن دخالت ندارند. دکتر فاطمه نجاتبخش، متخصص طب سنتی و از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران می گوید: در مرحله ای از خواب به نام REM.REM) یعنی مرحله ای که انسان خواب می بیند، مغز انتقال پیام های عصبی را به ماهیچه های اسکلتی به استثنای عضله دیافراگم و ماهیچه های چشم متوقف می کند تا فرد رویاهای خود را فرافکنی نکند، یعنی مثلاً وقتی رویای دویدن را می بیند، شروع به دویدن نمی کند. وقتی از خواب بیدار می شوید، مغز دوباره کنترل ماهیچه ها را به دست می گیرد. اما گاهی قبل از اینکه مغز کنترل ماهیچه های اسکلتی را به دست بگیرد و ماهیچه ها از حالت فلج خارج شوند، فرد به هوش می آید که نتیجه آن احساس ترسناک فلج است.

علت بدشانسی چیست؟

علت فلج خواب در طب مدرن هنوز مشخص نیست، اما به نظر می رسد که نتیجه یک اختلال عصبی است که عواملی مانند کم خوابی، به پشت خوابیدن، استرس، مصرف برخی داروها و داروها در ایجاد آن دخیل هستند. در طب ایرانی به بختک «کابوس» می گویند که با کابوس به معنای خواب های ترسناک متفاوت است. علل بختک یا فلج خواب در طب ایرانی می تواند ناشی از انتشار بخارات غلیظ ناشی از خون، بلغم یا سودا باشد که ناشی از پری و بد خلقی (عدم تعادل در خلق و خوی بدن) یا سرماخوردگی ناگهانی و شدید به سر، مصرف مشروبات الکلی. ، سوء هاضمه، خوردن غذاهای غلیظ زیاد، فعالیت بدنی کم و استحمام کم. فعالیت بدنی، ورزش و به خصوص حمام کردن باعث انحلال ترکیبات زائد می شود و عدم انجام آنها باعث افزایش تجمع ترکیبات و انتشار بخارات می شود.

چی بخوریم؟

تقویت مغز با خوردن فندق، پسته، بادام، کشمش و تخم مرغ، ایجاد پرزهای مزاجی، پرهیز از خوردن غذاهایی مانند سیر و پیاز خام، تره فرنگی، شاهی، تربچه، پیازچه، کلم، گردو و خرما. از خوردن غذاهای غلیظ مانند ماکارونی، لازانیا، فست فود، پیتزا، سوپ غلیظ، حلیم، کلم پیچ و حلوا خودداری کنید. اصلاح حبوبات با خیساندن و پختن با زیره، پرهیز از مصرف حبوبات در شب و درمان بدخلقی توسط متخصص طب ایرانی و رعایت عادات غذایی و آشامیدنی توصیه می شود.

۴۷۲۳۲

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا