سلامت خانواده

آیا باید دوباره از پیاز خلال شده استفاده کنیم؟

به گزارش خبرآنلاین از سلامت نیوز، بسیاری از مردم بر این باورند که پیاز خام پس از قطع شدن می تواند منبع آلودگی های بسیاری باشد و مصرف آن باعث مسمومیت غذایی شود. حال ممکن است از شما سوال شود که آیا واقعا مصرف پیاز خامی که مدتی در محیط رها شده است خطرناک است؟ آیا پیاز خام خرد شده می تواند باکتری ها و ویروس ها را جذب کند و باعث بیماری ما شود؟! برای دریافت پاسخ این سوالات پیشنهاد می کنیم ادامه این مقاله را مطالعه کنید.

دکتر الن استاینبرگ (کارشناس ایمنی مواد غذایی) می گوید که این تصور قدیمی اعتبار علمی کمی دارد. به گفته دکتر اشتاینبرگ، ترکیبات شیمیایی موجود در تک تک سلول های پیاز از رشد باکتری های مختلف پشتیبانی نمی کند. از طرفی PH پایین، محتوای اسیدی پیاز و پروتئین بسیار پایین آن باعث می‌شود این گیاه بستر مناسبی برای رشد میکروب‌ها، ویروس‌ها یا سایر عوامل بیماری‌زا نباشد.

از نظر علمی، پیاز حاوی ترکیباتی با خواص ضد باکتریایی است. بنابراین، هنگامی که پیاز خام خرد یا خرد می شود، ترکیباتی آزاد می کند که مانع از رشد پاتوژن ها می شود. از سوی دیگر، مرکز ایمنی غذا در دانشگاه جورجیا، بر اساس مطالعات انجام شده بر روی پیاز خام، اعلام کرده است که آب آزاد شده از پیاز خلال شده برای از بین بردن یا مهار رشد چندین نوع میکروارگانیسم بسیار مفید است. از جمله مواردی که می توانند باعث مسمومیت غذایی در انسان شوند).

آیا نگرانی در مورد پیاز خام وجود دارد؟
دکتر جف نلکین (یک کارشناس ایمنی مواد غذایی از دانشگاه جورجیا) به صراحت گفته است که هیچ چیز نگران کننده خاصی در مورد پیاز خرد شده خام وجود ندارد. تنها نکته این است که پیاز قبل از برش می تواند حاوی آلودگی های محیطی مانند آلودگی خاک یا هوا باشد. بنابراین به همه توصیه می شود قبل از بریدن پیاز را خوب بشویید و لایه رویی پیاز را کاملا جدا کرده و دور بریزید. به غیر از این، توصیه خاصی در مورد استفاده از پیاز خام وجود ندارد.

ماندگاری پیاز خام خلال شده چقدر است؟
به گفته دکتر اشتاینبرگ، راه مقابله با پیاز خام مانند سایر میوه ها و سبزیجات (مانند سیب یا هویج) است. به عنوان مثال، پس از دست زدن به پیاز خام و شسته نشده، باید دست های خود را کاملا با آب و ضدعفونی کننده بشویید. مانند سایر سبزیجات، پیاز را نیز باید قبل از استفاده به خوبی شسته و تمیز کنید. بعد از شستن کامل پیاز و دور ریختن لایه رویی آن می توانید آن را خرد کرده و در ظرف دربسته در یخچال تا 7 روز نگهداری کنید. این موضوع در مورد سالاد بسیار حائز اهمیت است زیرا برخی معتقدند افزودن پیاز به سالاد و نگهداری آن در یخچال مساوی با آلودگی سالاد است در حالی که این موضوع از نظر علمی تایید نشده است. تنها نکته در مورد پیاز خام خرد شده این است که اگر حتی کوچکترین کپک روی قسمتی از پیاز دیدید، باید کل پیاز را دور بریزید.

۲۳۳۲۳۳

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا