سلامت خانواده

آیا بارداری در بیماران ام اس خطرناک است؟

سمانه کبیری در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، بابیان اینکه بیماری ام اس در زنان بیشتر است، اظهار کرد: مطالعاتی در این زمینه انجام شده است که نشان دهنده این افزایش شیوع است، همچنین تغییرات هورمونی نیز در سیر این بیماری موثر بوده و نقش دارد، این موضوع در زنان بیشتر رخ می دهد.

وی افزود: زنان سیستم ایمنی قوی تری دارند که این امر باعث می شود بیماری های خودایمنی در این گروه نسبت به مردان افزایش یابد.

این متخصص مغز و اعصاب گفت: با توجه به افزایش هورمون ها در دوران بارداری، حملات در بیماران ام اس کاهش می یابد و پس از زایمان، خطر حملات نسبت به قبل از بارداری افزایش می یابد.

وی ادامه داد: در دوران بارداری به ویژه در سه ماهه دوم و سوم بارداری، این تغییرات نقش محافظتی دارد، اما پس از زایمان به دلیل کاهش هورمون ها، خطر حملات افزایش می یابد، بنابراین بیماران دچار حملات خواهند شد.

کبیری افزود: اگر فردی که از بیماری رنج می برد درمان دارویی داشته باشد و روند درمان پس از زایمان ادامه یابد، احتمال عود علائم و حملات بسیار کاهش می یابد، اما اگر بیمار درمان دارویی نداشته باشد، خطر عود علائم بیماری در هفته های اول پس از زایمان بیشتر می شود.

این متخصص مغز و اعصاب خاطرنشان کرد: خانم هایی که مبتلا به ام اس هستند، در صورتی که وضعیت ثابتی داشته باشند و تحت نظر پزشک باشند و بارداری پرخطر رخ ندهد، می توانند بارداری را تجربه کنند، پس از زایمان باید مراقبت بیشتری انجام شود.

وی با اشاره به اینکه غلظت خون ارتباطی با بیماری ام اس ندارد، گفت: در صورتی که بیمار کم خونی و فقر آهن نداشته باشد نیازی به تزریق آهن نیست و غلظت خون در بدن با بیماری ام اس ارتباطی ندارد و بیماری علت غلظت خون نیست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا