سلامت خانواده

آیا الکل های دارویی خوراکی هستند؟ – اخبار آنلاین

به گزارش خبرآنلاین، مدیرکل آزمایشگاه های سازمان غذا، دارو و تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو نسبت به عوارض خطرناک مصرف خوراکی الکل های دارویی به دلیل استفاده از مواد تلخ هشدار داد.

ایرنا نوشت: مهدی انصاری افزود: اتانول بیشتر به عنوان ضدعفونی کننده حلال یا کمک حلال در صنایع دارویی و پزشکی استفاده می شود. همچنین در برخی از محصولات دارویی برای افزایش حلالیت در آب استفاده می شود.

وی تصریح کرد: به طور کلی الکل طبی به عنوان ضدعفونی کننده در داروخانه ها در دسترس عموم قرار می گیرد که البته می توان از آن سوء استفاده کرد و عده ای از آن به عنوان غذا استفاده می کنند که برخی باورهای غلط از جمله فواید آن برای بیماری های قلبی عروقی را توجیه می کند.

مدیرکل آزمایشگاه های سازمان غذا، دارو و تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو گفت: هیچ مدرک علمی برای فواید الکل در رابطه با نقش آن در سلامت بیماران وجود ندارد و حتی اسنادی وجود دارد که نشان می دهد الکل در مقادیر کم می تواند مضر باشد و حتی مشخص شده است که مصرف الکل می تواند خطر ابتلا به برخی سرطان ها را در انسان افزایش دهد.

وی با اشاره به اینکه در کشور با مصرف مشروبات الکلی مواجه هستیم و ممکن است عده ای الکل های تقلبی را وارد بازار کنند، گفت: برای جلوگیری از سوء مصرف الکل در موارد خوراکی، تولیدکنندگان الکل های دارویی موظفند یک سری الکل های دارویی را وارد کنند. عناصر. برای افزودن تلخی به آن، اگر این الکل ها به صورت خوراکی مصرف شوند، عوارضی مانند آسیب کبدی و کلیوی برای مصرف کننده به همراه دارد.

مسمومیت با متانول حتی با مصرف موضعی

انصاری تصریح کرد: در هنگام تولید ممکن است برخی ترکیبات الکلی مانند متانول به همراه الکل در محصول نهایی وجود داشته باشد. لازم به ذکر است که متانول به صورت موضعی و خوراکی بسیار خطرناک است و اثرات سمی بسیار شدیدی دارد. بارها شاهد بوده ایم که مصرف کنندگان الکل حاوی متانول دچار التهاب شدید عصب بینایی شده و بینایی خود را از دست داده اند. بنابراین در فرآیند تقلب (غیرقابل نوشیدن الکل) از متانول استفاده نمی شود.

وی با تاکید بر اینکه متانول به صورت محلی نیز مسمومیت ایجاد می کند، گفت: نمی توانیم از این ماده به عنوان ضدعفونی کننده سطوح زندگی استفاده کنیم و از نظر قیمتی متانول بسیار گرانتر از اتانول است و از این نظر تقلبی متانول توجیه اقتصادی ندارد. استفاده می شود.

تمام الکل های دارویی غیر قابل نوشیدن هستند

همچنین مدیرکل آزمایشگاه های سازمان غذا و دارو پیشتر با اشاره به قابل شرب بودن الکل های دارویی در واحدهای تولیدی اظهار داشت: مصرف خوراکی این گروه از الکل ها عوارض دارد.

انصاری با اشاره به دستورالعمل ابلاغی سازمان غذا و دارو به واحدهای تولیدی گفت: تمامی الکل های مصرفی در صنایع فرآورده های بهداشتی تقلبی و غیرقابل شرب قبل از استفاده در محصولات زیر نظر مستقیم کارشناسان می باشد.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال 1382 تمامی تولیدکنندگان الکل موظف به استفاده از الکل های تقلبی شده اند، تصریح کرد: اکنون تمامی الکل های موجود در داروخانه ها، موسسات درمانی و واحدهای تولید لوازم آرایشی و بهداشتی تقلبی شده است و استفاده از این نوع الکل ها الکل برای مصرف خوراکی عوارض جانبی خواهد داشت.

مدیرکل آزمایشگاه های سازمان کنترل سازمان غذا و دارو ادامه داد: در بازدیدهای صورت گرفته از واحدهای تولیدی توسط کارشناسان غذا و دارو، ضمن نظارت دقیق بر روند کار، مستندات مربوط به ماده تقلبی و سایر موارد مرتبط مورد توجه و بررسی قرار می گیرد.

الکل تقلبی در واقع اتیل الکلی است که ماده شیمیایی مجاز به عنوان تقلب به آن اضافه می شود و در نتیجه خلوص آن از بین می رود و غیرقابل نوشیدن می شود.

۴۷۲۳۶

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا