بارداری

آیا استفاده از لوازم آرایشی برای زنان باردار خطر دارد

به گزارش سلامت جو به نقل از مهر، زهرا نایجی درباره برخی از عمل های زیبایی غیرضروری و ممنوعه برای زنان توضیح داد و اظهار داشت: بارداری یکی از حساس ترین و مهم ترین دوران زندگی مادر و جنین است و عمل های زیبایی در دوران بارداری باید انجام شود. با دقت و حساسیت بیشتری باید انجام شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از مراقبت های زنان باردار در دوران حساس بارداری برای محافظت از جنین، انجام ندادن برخی مراقبت های زیبایی یا تغییراتی در پوست و مو است که از ممنوعیت های زیبایی در بارداری محسوب می شود، در پاسخ به این سوال که آیا تزریق آیا ژل و کلاژن در بارداری مضر است؟ وی افزود: برخی از خانم ها از ژل و فیلر به عنوان یکی از روش های رفع چین و چروک پوست استفاده می کنند. یکی از کاربردهای تزریق ژل زیبایی جوانی و حجم دادن به صورت و رفع عوارض پیری یا پیشگیری از آن است. نکته اینجاست که تزریق کلاژن به پوست روشی آسان، ایمن و غیر تهاجمی است که همیشه نتایج مثبتی دارد، اما حدود سه درصد از افراد به کلاژن حساسیت دارند و با تزریق آن دچار خارش، درد مفاصل و تورم می شوند.

به گفته این عضو هیئت علمی دانشگاه، قبل از تزریق کلاژن ابتدا باید آزمایش کلاژن انجام شود و در صورتی که پس از چهار ماه فرد نسبت به آن واکنش نشان نداد، می تواند این تزریق را انجام دهد در حالی که پزشک و جراح پلاستیک مجاز نیستند. برای انجام این تست آنها به زنان باردار داده نمی شوند.

نایجی با بیان اینکه یکی از اجزای ژل اسید هیالورونیک است که به طور طبیعی در بدن تولید می شود، افزود: ژل های تزریقی در بدن حرکت نمی کنند و درصد جذب ژل در خون نیز کم است، بنابراین به نظر می رسد این درست نیست که تزریق ژل در دوران بارداری برای زنان باردار و جنین خطرناک است، اما توصیه می شود در دوران بارداری از تزریق ژل خودداری شود و زنان باردار برای اطمینان از تمام جوانب، تزریق ژل را به بعد از پایان بارداری و شیردهی موکول کنند. ایمنی برای مادر و جنین مشاهده شدن

این متخصص زنان و زایمان افزود: تزریق فیلر قبل از سلامت جنین خطری برای بارداری ندارد.

وی همچنین درباره تزریق بوتاکس در دوران بارداری توضیح داد و گفت: بوتاکس یا سم بوتولینوم برای صاف کردن پوست و رفع چین و چروک استفاده می شود. اعصاب شما تحت تاثیر قرار می گیرد و با از بین بردن اثر واسطه های عصبی از انقباض عضلانی که باعث ایجاد چین و چروک در صورت می شود جلوگیری می کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: تزریق بوتاکس در دوران بارداری ممکن است عوارضی مانند زایمان زودرس، کاهش وزن جنین در بدو تولد، محدودیت رشد داخل رحمی و حتی مرگ جنین را به همراه داشته باشد.

با بیان اینکه اگر قبل از بارداری یا در پایان سه ماهه اول بدون اطلاع از بارداری بوتاکس تزریق کرده باشید، خطر کمی برای جنین شما وجود دارد، افزود: با یک نوبت تزریق زیر جلدی، بوتاکس وارد سیستم گردش خون می شود. خونریزی ندارد و معمولاً روی جنین تأثیر نمی گذارد، بنابراین نگران نباشید، اما بعد از اینکه متوجه شدید باردار هستید، بوتاکس تزریق نکنید.

این متخصص زنان و زایمان با تاکید بر اینکه زنان باردار در دوران بارداری نباید خالکوبی کنند، ادامه داد: در دوران بارداری جریان و حجم خون در بدن افزایش می یابد. در دوران بارداری، پوست متورم و پر از آب است، اما پس از آن تورم پوست از بین می رود، بنابراین در حالی که محل جوهر و خطوط کشیده شده توسط متخصص زیبایی تغییر می کند، ورود این مواد به جریان خون می تواند خطرناک باشد. مادر و جنین

ممنوعیت لیزر درمانی در دوران بارداری موضوع دیگری بود که نایجی به آن پرداخت و افزود: در دوران بارداری، پوست زنان باردار بیش از هر زمان دیگری حساس است، بنابراین انجام لیزر درمانی که برای رفع لکه ها و خال های قهوه ای یا قرمز رنگ استفاده می شود، در این دوران مطلقاً ممنوع است و زنان باردار نباید از لیزر درمانی برای از بین بردن موهای زائد استفاده کنند.

وی با بیان اینکه مانیکور یکی از روش های مراقبت از زیبایی دست، انگشتان و ناخن است که شامل مراحل مختلفی از جمله سوهان دادن و فرم دادن به ناخن ها، برداشتن پوست اضافی و سایر اقدامات زیبایی است، ادامه داد: انجام مانیکور یا پدیکور در دوران بارداری مشکلی ایجاد نمی کند. اما نکته اینجاست که برای انجام این روش در دوران بارداری حتما بعد از اتمام کار هر مشتری، آرایشگر وسایل خود را استریل کند یا وسایل مانیکور و پدیکور خود را از خانه ببرید تا دچار عفونت پوستی نشوید و همچنین توجه داشته باشید که بوی مواد مانیکور و پدیکور باعث سردرد و حالت تهوع در دوران بارداری می شود.

نایجی به زنان باردار توصیه کرد: در دوران بارداری بعد از کوتاه کردن ناخن ها لاک نزنند زیرا فتالات موجود در لاک ممکن است باعث نقص مغزی جنین شود، مواد شیمیایی موجود در لاک ناخن، پاک کننده ناخن و مواردی از این دست یعنی متیل متاکریلات و استونیتریل. (ماده ای شیمیایی که پس از بلع به سیانید تجزیه می شود)، خطرناک هستند و می توانند مشکلات زیادی مانند تحریک پوست، درماتیت تماسی، بثورات پوستی یا مسمومیت های خطرناک و همچنین محلول های تقویت کننده و مرطوب کننده برای رفع خشکی و شکنندگی ناخن ها ایجاد کنند. در دوران بارداری.

یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه کاشت ناخن به طور مستقیم سلامت زنان باردار و جنین را تهدید نمی کند، گفت: بهتر است در دوران بارداری از کاشت ناخن خودداری شود زیرا هر عامل شیمیایی می تواند بر رشد و تکامل سلول ها تاثیر بگذارد. . تاثیر می گذارد و منجر به نتایج نامناسب می شود. همچنین اگر در دوران بارداری به طور مکرر در معرض حلال های مورد استفاده در کاشت ناخن قرار بگیرید، بر رشد جنین تاثیر گذاشته و احتمال تاخیر در رشد و اختلالات یادگیری را ایجاد می کند.

وی با اشاره به اینکه رنگ مو ترکیبی از مواد شیمیایی مختلف است و اکثر پزشکان توصیه می کنند که زنان باردار در سه ماهه اول بارداری که زمان تشکیل جنین و رشد سلول های اولیه جنین است، موهای خود را رنگ نکنند، خاطرنشان کرد: : در صورت لزوم بهتر است. در ماه های بالاتر از رنگ موی طبیعی بدون مواد شیمیایی استفاده کنید.

یکی از اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: در دوران بارداری برای روشن شدن پوست خود از روشن کننده های پوست مانند هیدروکینون استفاده نکنند. وی گفت: هیدروکینون ضایعات رنگدانه ای را درمان می کند و از تولید ملانین جلوگیری می کند. در صورت مصرف موضعی جذب می شود و مصرف آن در دوران بارداری ممکن است عوارضی مانند نقایص مادرزادی و وزن کم هنگام تولد نوزاد را به همراه داشته باشد.

نایجی با بیان اینکه استفاده از عطر برای خوشبو شدن بدن در دوران بارداری آسیبی به مادر و جنین نمی زند، یادآور شد: البته زنان بارداری که به بوی عطر حساسیت دارند و دچار آسم و تنگی نفس هستند نباید از عطر استفاده کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا