سلامت خانواده

آیا آنفولانزای مردانه داریم؟ – اخبار آنلاین

به گزارش خبرآنلاین، احتمالا شما هم این تصویر کلیشه ای را به یاد دارید که مردی روی مبل دراز کشیده با جعبه دستمال کاغذی و همسرش برای انجام کارهای خانه عجله دارد در حالی که او هم سرد و آبریزش بینی دارد و در عین حال شوهرش هم یک سرماخوردگی مراقبت می کند

با تماشای این صحنه، شما که آن را تماشا می کنید ممکن است گاهی تعجب کنید که تفاوت این دو نفر در چیست; در حالی که یکی در حال استراحت و دیگری در حال کار و فعالیت در همان شرایط بیماری است؟ آیا آنفولانزای مردانه فقط یک شوخی است یا واقعی است؟ آیا دلیل بیولوژیکی ثابت شده ای در پشت نحوه ظاهر شدن علائم سرماخوردگی ساده در مردان وجود دارد، یا آنها فقط علائم خود را اغراق می کنند تا از آن سوء استفاده کنند یا از آن خلاص شوند؟ و در نهایت اگر چیزی به نام آنفولانزای مردانه وجود دارد، تفاوت آن با آنفولانزای رایج چیست؟

شباهت ها

به گزارش ایسنا به نقل از «گفتگو»، آنفلوانزای مردانه می‌تواند به گروهی از عفونت‌های تنفسی از جمله سرماخوردگی، آنفولانزا و حتی یک مورد خفیف کووید اطلاق شود. بنابراین، مقایسه آنفولانزای مردانه با آنفلوانزای ما دشوار است.

اما برای ساده‌تر شدن موضوع، بیایید بگوییم که آنفولانزای مرد در واقع نوعی سرماخوردگی است. اگر چنین است، آنفولانزای مردانه و آنفولانزا چند ویژگی مشترک دارند.

هر دو توسط ویروس ها (اما انواع مختلف) ایجاد می شوند و هر دو با استراحت، مصرف مایعات و در صورت نیاز مسکن، گلودرد یا قرص های ضد احتقان برای کنترل علائم بهبود می یابند.

هر دو می توانند علائم مشابهی داشته باشند. به طور معمول، علائم شدیدتر مانند تب، بدن درد، لرز شدید و سردرد در آنفولانزا شایع تر است (اما گاهی اوقات با سرماخوردگی). همچنین علائمی مانند گلودرد، آبریزش بینی، احتقان و عطسه در سرماخوردگی بیشتر دیده می شود. سرفه نیز در هر دو شایع است.

تفاوت ها

آنفولانزا یک عفونت تنفسی جدی تر و گاهی کشنده است که توسط ویروس آنفولانزا ایجاد می شود. سرماخوردگی توسط ویروس‌های مختلفی مانند راینوویروس‌ها، آدنوویروس‌ها و کروناویروس‌های سرماخوردگی ایجاد می‌شود و به ندرت تهدیدکننده زندگی است.

سرماخوردگی به تدریج شروع می شود، در حالی که علائم آنفولانزا اغلب به طور ناگهانی ظاهر می شود.

آنفولانزا را می توان با آزمایش های آزمایشگاهی یا خانگی تشخیص داد، در حالی که هیچ روش آزمایشگاهی رسمی برای تشخیص آنفلوانزای مردانه وجود ندارد.

با تزریق واکسن می توان از علائم شدید آنفولانزا پیشگیری کرد، اما هیچ واکسنی برای سرماخوردگی وجود ندارد.

علاوه بر این، عفونت های جدی آنفولانزا ممکن است با داروهای ضد ویروسی مانند تامیفلو پیشگیری یا درمان شوند، اما در حال حاضر هیچ داروی ضد ویروسی برای سرماخوردگی وجود ندارد.

آیا آنفولانزای مرد واقعی است؟

برای یادآوری، بیایید فرض کنیم که آنفولانزای مرد همان سرماخوردگی است. حال این سوال پیش می آید که آیا واقعاً سرماخوردگی در مردان شدیدتر از زنان است؟ اکنون تصویری پیچیده از این مقایسه داریم.

مطالعه ای در این زمینه با عنوان «آنفولانزای مردانه یک بیماری شایع نیست» در واقع نشان می دهد که بین علائم زنان و مردان تفاوت هایی وجود دارد.

کلیشه های جنسیتی نه تنها مفید نیستند و مشکلی را حل نمی کنند، بلکه حتی ممکن است مردان را از دریافت مشاوره و کمک پزشکی منصرف کنند. یا گرفتگی بینی، سردرد سینوسی یا درد صورت.

هنگامی که محققان شرکت کنندگان را در شروع مطالعه ارزیابی کردند، مردان و زنان علائم مشابهی داشتند. اما در روزهای پنجم و هشتم مطالعه، زنان علائم کمتر یا خفیف‌تری داشتند. به عبارت دیگر، زنان سریعتر بهبود یافتند.

در بخش دیگری از مطالعه، محققان تصمیم گرفتند ارزیابی کامل را به خود شرکت کنندگان بسپارند. هنگامی که شرکت کنندگان علائم خود را ارزیابی کردند، ما تصویر متفاوتی را دیدیم. این زنان در ابتدا علائم خود را بدتر از آنچه محققان تخمین زده بودند ارزیابی کردند، اما گفتند که آنها سریعتر بهبود می یابند.

از سوی دیگر، مردان از ابتدا علائم خود را اغراق نکردند و در عین حال کندتر بهبود یافتند. اما در عوض، زنان در ابتدا احساس می‌کردند که علائمشان شدیدتر از آنچه که واقعاً بودند است.

چرا این اتفاق می افتد؟

ما به سادگی نمی‌توانیم نگاهی طنزآمیز به اتفاقات بیولوژیکی داشته باشیم. بدیهی است که تفاوت هایی در پاسخ های ایمنی بین مردان و زنان وجود دارد که دلیل قابل قبولی برای علائم بدتر در مردان ارائه می دهد.

به عنوان مثال، زنان به طور کلی آنتی بادی های موثرتری تولید می کنند، بنابراین آنها به طور موثرتری به واکسیناسیون پاسخ می دهند. به نظر می رسد سایر جنبه های سیستم ایمنی زنان نیز قوی تر عمل می کنند.

چرا زنان به طور کلی پاسخ های ایمنی قوی تری دارند؟

این برتری احتمالاً تا حدودی به این دلیل است که زنان دارای 2 کروموزوم X و مردان دارای یک کروموزوم X هستند.

کروموزوم های X حامل ژن های مهم برای عملکرد سیستم ایمنی هستند. این ویژگی به زنان این امکان را می دهد که از ژن های مربوط به ایمنی در 2 کروموزوم مختلف بهره مند شوند.

از سوی دیگر، به نظر می رسد استروژن (هورمون زنانه) نیز پاسخ های ایمنی را تقویت می کند و از آنجایی که سطح این هورمون در طول زندگی زنان تغییر می کند، قدرت سیستم ایمنی در زنان نیز به مرور زمان دستخوش تغییراتی می شود.

نویسنده این مقاله در نشریه تخصصی «مکالمه» با ارائه جزئیات فوق تاکید می کند: مطمئناً مردان بیشتر در معرض ابتلا به برخی بیماری های عفونی مانند کووید هستند. اما این تصویر برای سایر عفونت‌ها، مانند آنفولانزا، که در آن میزان بروز و مرگ و میر بین مردان و زنان به طور گسترده‌ای بین کشورها و زیرسویه‌ها و نحوه انتشار آنفولانزا متفاوت است، روشن نیست.

میزان آلودگی و پیامدهای آن در مردان و زنان نیز می تواند به نحوه انتقال ویروس، سن فرد و عوامل اجتماعی و رفتاری وی بستگی داشته باشد.

به عنوان مثال، به نظر می رسد زنان رفتارهای محافظتی بیشتری مانند شستن دست ها، پوشیدن ماسک یا اجتناب از فضاهای داخلی شلوغ انجام می دهند. زنان همچنین در هنگام بیماری بیشتر به دنبال مراقبت های پزشکی هستند.

پس مردها اغراق نمی کنند؟

برخی شواهد نشان می دهد که مردان تمایل دارند علائم خود را کمتر گزارش کنند و ممکن است درمان طولانی تری طول بکشد. بنابراین، ممکن است آنفولانزای مردانه را شدیدتر از زنان مبتلا به سرماخوردگی تجربه کنند.

بنابراین به آنها سخت نگیرید و وقتی بیمار می شوند، کلیشه های جنسیتی نه تنها مفید نیستند و مشکل را حل نمی کنند، بلکه این رویکرد حتی ممکن است مردان را از مشاوره و کمک پزشکی منصرف کند.

اصل مهم پیشگیری برای همه

اکثر مردم نمی دانند که آنفولانزا چقدر می تواند جدی باشد، در حالی که این عفونت تنفسی می تواند به ویژه برای قلب خطرناک باشد.

یک مطالعه در سال 2018 که در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شد نشان داد که خطر حملات قلبی در عرض یک هفته پس از ابتلا به آنفولانزا در مقایسه با سال قبل یا بعد از رفع عفونت شش برابر افزایش می‌یابد.

بر اساس این شواهد، کارشناسان ادعا می کنند که واکسن آنفولانزا از مشکلات قلبی عروقی و همچنین مرگ و میر ناشی از آن به ویژه برای افراد بالای 65 سال جلوگیری می کند.

به گفته یک متخصص، چندین ویژگی می تواند ویروس آنفولانزا را به یک دشمن بسیار مهم و جدی تبدیل کند، از جمله اینکه ویروس می تواند از طریق هوا منتقل شود، روی برخی از سطوح تا 48 ساعت زنده بماند و روی دستی که لمس شده است. به مدت یک ساعت می تواند بدون شستشو زنده بماند.

این ویژگی‌ها باعث می‌شود که ضدعفونی‌کننده‌های دست و دستمال‌های ضدعفونی‌کننده در فصل شیوع آنفولانزا یا اوج‌گیری همه‌گیری‌ها، منابع کلیدی باشند.

کارشناسان بهداشت دست را مهم ترین نکته در پیشگیری از آنفولانزا می دانند و به مردم توصیه می کنند دست های خود را مرتب بشویند و از مواد ضدعفونی کننده برای تمیز کردن دست ها استفاده کنند.

اما به نقل از یاواس نیوز، علاوه بر شستن مرتب دست ها و پرهیز از تماس با افراد مبتلا، روش های دیگری نیز برای پیشگیری از ابتلا به ویروس آنفلوانزا وجود دارد که در ادامه می خوانید:

  • به اندازه کافی بخوابید. مطالعه ای در سال 2015 که در مجله پزشکی “Sleep” منتشر شد نشان داد افرادی که کمتر از 6 ساعت در شب می خوابند بیشتر مستعد ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا هستند.
  • وسایل و سطوحی را که زیاد با آن سروکار دارید ضدعفونی کنید. شما به طور مرتب با تلفن و یارانه، دستگیره و سایر لوازم جانبی رایج در تماس هستید. این به حرکت میکروب ها در اطراف کمک می کند. برای تمیز کردن این سطوح می توانید از دستمال مرطوب الکلی ضدعفونی کننده استفاده کنید.
  • تغذیه خوب و ویتامین D را فراموش نکنید. برخی مطالعات نشان می دهد که ویتامین D می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و با عفونت مبارزه کند. منابع ویتامین D شامل ماهی های چرب، لبنیات، مکمل های ویتامین و نور خورشید است. به گفته متخصصان، اگرچه شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد ویتامین D می تواند از عفونت و انتقال آنفولانزا جلوگیری کند، اما تغذیه مناسب و رعایت یک رژیم غذایی کامل و سالم برای اطمینان از پاسخ موثر سیستم ایمنی بدن به ویروس ها بسیار مهم است.
  • سعی کنید صورت خود را لمس نکنید. چشم ها، بینی و دهان اصلی ترین نقاط ورود میکروب ها هستند که در طول روز با آن ها مواجه می شوید. عاداتی مانند مالیدن چشم ها، برداشتن بینی یا جویدن ناخن می تواند مضر باشد، به خصوص در فصل آنفولانزا. اگرچه چنین اقداماتی در بسیاری از افراد ناخودآگاه و عادی است، اما ترک آنها ممکن است دشوار باشد، اما با توجه به ماهیت خطرناک آنها برای انتقال ویروس آنفولانزا، ترک آنها یا حتی کنترل آنها بسیار مهم است.

کارشناسان می گویند با رعایت این توصیه ها و دریافت واکسن آنفولانزا در ابتدای فصل سرما تا حد زیادی در برابر آن مصون می شوید و جای نگرانی زیادی در این زمینه نخواهد بود.

چگونه دوره بیماری را کوتاه کنیم؟

آنفولانزا از آن دسته بیماری هایی است که درمان قطعی برای آن وجود ندارد، اما با رعایت یک سری دستورات می توان مدت زمان آن را کوتاه کرد و از عوارض خطرناک آن جلوگیری کرد.

به گزارش سایت تخصصی «وب ام دی» بهترین راه برای کوتاه کردن دوره این بیماری استراحت و خانه نشینی است. اگر علائم بسیار خفیفی مانند سردرد ناگهانی، دردهای عضلانی، تب و ضعف و بی حالی دارید، در خانه بمانید و تا جایی که می توانید استراحت کنید. مایعات فراوان بنوشید. علاوه بر آب، آب میوه های طبیعی و غذاهای سوپ مانند، به خصوص آش رشته با مرغ، بدن را از کم آبی نجات می دهد.

تب و درد خود را با داروهای بدون نسخه مانند استامینوفن، ایبوپروفن، ناپروکسن کنترل کنید.

برای کاهش گرفتگی بینی و سرفه از دستگاه های مرطوب کننده در خانه استفاده کنید. اما تاکید می شود دستگاه های مرطوب کننده با رطوبت گرم توصیه نمی شود زیرا این نوع رطوبت باعث رشد باکتری می شود. همچنین مصرف ماست، سیر، سبزیجات برگ دار، کلم بروکلی، زنجبیل، عسل و چای لیمو را فراموش نکنید.

برای افراد در معرض خطر بالاتر، به ویژه افراد زیر دو سال یا بالای 65 سال، پزشک ممکن است داروهای ضد ویروسی تجویز کند. این داروها در 48 ساعت اول پس از شروع علائم آنفولانزا بهترین عملکرد را دارند. هرگز از پزشکتان آنتی بیوتیک نخواهید. این داروها فقط در برابر عفونت های ناشی از باکتری عمل می کنند، در حالی که آنفولانزا یک عفونت ویروسی است.

در صورت بروز علائمی مانند گوش درد شدید، تب 37.8 درجه سانتیگراد یا بالاتر، گلودرد و سرفه ای که برطرف نمی شود، خس خس سینه، استفراغ، تنگی نفس، درد قفسه سینه و گیجی حتما با پزشک خود تماس بگیرید.

۴۷۲۳۶

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا