سلامت خانواده

آیا آبله میمون در حال افزایش است؟ / شناسایی سویه خطرناکتر آبله میمون در 6 کشور

به گزارش خبرگزاری ایمنا، اولین مورد آبله میمون در سوئد گزارش شد و چند ساعت پس از صدور هشدار بین المللی و اعلام شرایط بهداشتی سازمان جهانی بهداشت در مورد جهش آبله میمون، سخنگوی وزارت بهداشت سوئد اعلام کرد. که این نوع آبله میمون در خارج از قاره است. آفریقا یک فرد را در حین اقامت در منطقه ای از آفریقا که شیوع گسترده آبله میمون در آن وجود دارد، ثبت کرده است. زیرخوشه “1b” به آبله میمون آلوده است.

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت سوئد، فرد مبتلا در منطقه استکهلم مداوا شده است و شناسایی این بیمار در سوئد و درمان وی در استکهلم به معنای خطری برای عموم مردم سوئد نیست.

حداقل 450 نفر در موج اول شیوع این بیماری در جمهوری دموکراتیک کنگو جان خود را از دست داده اند و به دلیل سفر و جابجایی مسافران، مرکز و شرق آفریقا نیز موارد جدیدی از آبله میمون را مشاهده کرده اند. زیرخوشه آنها “1b” را شناسایی کرده اند.

آبله میمون چگونه منتقل می شود؟

آبله میمون (Mpox) از طریق تماس نزدیک مانند آمیزش جنسی، تماس پوست با پوست، بوسیدن، در آغوش گرفتن، اشتراک گذاشتن حوله حمام یا ملحفه تخت بیمار به سایر افراد سالم منتقل می شود، اگر فردی در سفر به آبله میمون مبتلا شود. خانواده و اطرافیانش آسیب پذیرترین افراد هستند.

آبله میمون باعث تب و ضایعات پوستی می شود و در موارد شدید می تواند کشنده باشد. به گونه ای که از هر 100 مورد، 4 مورد منجر به مرگ می شود، اگرچه این بیماری در جنگل های استوایی غرب و مرکز آفریقا بیشتر دیده می شود و سالانه هزاران نفر به آن مبتلا می شوند، اما در شرایط فعلی ممکن است این بیماری نیز وجود داشته باشد. به سایر کشورهای جهان گسترش یافت. گسترش دهید

از زمان مشاهده اولین آبله میمون “1b” در جمهوری دموکراتیک کنگو و قبل از اعلام اولین عفونت در سوئد، موارد آزمایشگاهی تایید شده از این بیماری در کشورهای “بوروندی، “کنیا” و “روآندا” گزارش شده است، ممکن است میزان مرگ و میر ناشی از این بیماری در سوئد به دلیل کیفیت مراقبت های بهداشتی سوئد کمتر از کشورهای آفریقایی باشد.

2022، اگرچه “زیرخوشه 2″ یک اورژانس بهداشتی با اهمیت بین المللی ایجاد کرد، اما شدت بیماری کم بود، سوئد در سال 2022 با بیماری آبله میمون مواجه شد، به طوری که حدود 300 بیمار مبتلا به این بیماری شناسایی شدند که اکثر آنها سابقه سفر به آفریقا را داشتند. داشت

کشورهای اتحادیه اروپا به طور فعال با مقامات بهداشتی سوئد در مورد بهترین راه برای مدیریت اولین مورد تایید شده آبله میمون کار می کنند. کلاه 1b»، سازمان بهداشت جهانی از کشورهای جهان خواسته است که مانند سوئد در رابطه با آبله میمون شفاف و سریع عمل کنند، زیرا احتمال شناسایی بیماران بیشتری در اروپا در روزها و هفته های آینده وجود دارد.

علائم آبله میمون

علائم بیماری آبله میمون یک تا دو هفته پس از تماس نزدیک با بیمار ظاهر می شود و می تواند شامل تب و سردرد باشد و پس از چند روز به ضایعات یا زخم های پوستی آبکی تبدیل می شود.

اگرچه موارد منجر به مرگ شده است، در اپیدمی اخیر آفریقا، بیشتر افراد علائم خفیف تا متوسط ​​را تجربه کردند و سپس بهبودی کامل پیدا کردند، اگرچه افراد دارای نقص ایمنی ممکن است در معرض خطر بیشتری باشند.

در حال حاضر اطلاعاتی از تعداد بیماران بدون علامت در آفریقا در دست نیست، اگرچه ممکن است تعداد این افراد محدود باشد و نقشی در گسترش بیماری همه گیر نداشته باشند، اما نمی توان گفت قطعیت در این زمان است و این موضوع نیازمند گذشت زمان و مطالعات بیشتر است. دارد

واکسن آبله میمون

واکسن‌های محدود کنونی برای «کسانی که در معرض خطر هستند» و «کسانی که با یک فرد آلوده در تماس بوده‌اند» در دسترس است، بسیاری از کارشناسان نگران در دسترس بودن واکسن و تأمین بودجه برای تحویل واکسن به سراسر جهان در صورت لزوم هستند. هیچ واکسنی برای افرادی در مناطق پرخطر که بیشتر به واکسن نیاز دارند، وجود ندارد.

احتمال شناسایی موارد بیشتری از آبله میمون وجود دارد و کارشناسان سلامت معتقدند احتمال شناسایی موارد بیشتری از این بیماری در اروپا و سایر نقاط جهان وجود دارد. از آنجایی که در حال حاضر هیچ مکانیسم قابل اعتمادی برای جلوگیری از بروز موارد وارداتی و مسافرتی آبله میمون وجود ندارد، اقدام سریع بین المللی ممکن است به جلوگیری از گسترش بیشتر این بیماری کمک کند.

سویه خطرناکتر «آبله میمون» در کدام کشورها شناسایی شده است؟

نوع مسری تر و ویروس خطرناک‌تر آبله میمون، کلاد Ib، یک نگرانی جهانی است، زیرا به سرعت در حال گسترش است و اطلاعات کمی در مورد آن وجود دارد، از طریق تماس نزدیک منتقل می‌شود.

کشورهایی که تاکنون موارد ابتلا به ویروس آبله میمونی از نوع “کلاد Ib” را گزارش کرده اند به شرح زیر است:

جمهوری دموکراتیک کنگو

در جمهوری دموکراتیک کنگو دو نوع بیماری آبله میمون به نام «کلاد I» که قبلاً در این کشور رایج بود و نوع جدید «کلاد آی‌ب» در حال گسترش است.

با شیوع آبله میمون در این کشور از ژانویه 2023 تاکنون 27000 نفر به این بیماری مبتلا شده اند و بیش از 1100 نفر جان خود را از دست داده اند که بیشتر آنها کودک بوده اند.

سوئد

در 15 مردادمقامات سازمان جهانی بهداشت تایید کردند که اولین مورد از نوع جدیدی از ویروس آبله میمون در سوئد شناسایی شده است که اولین مورد در خارج از قاره آفریقا محسوب می شود.

مقامات بهداشتی سوئد در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کردند که این مرد زمانی که در آفریقا بود به آبله میمون کلاد Ib مبتلا شده بود و در حال حاضر تحت درمان است.

بوروندی

وزارت بهداشت بوروندی تا نهم مرداد61 مورد بیماری آبله میمون “کلاد آیب” را در مناطق مختلف این کشور شناسایی کرده است و بر اساس اطلاعات سازمان جهانی بهداشت، هیچ فردی در بوروندی او بر اثر آبله میمون نمرده است.

کنیا

به گزارش یورونیوز، وزارت بهداشت کنیا در 29 ژوئیه تایید کرد که اولین مورد آبله میمون کلاد آیب در این کشور شناسایی شده است.

بر اساس داده های سازمان بهداشت جهانی، تا هشتم مرداد هیچ کس بر اثر این بیماری در کنیا فوت نکرده است.

رواندا

طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، تا هفتم مرداد چهار مورد ابتلا به آبله میمون در این کشور شناسایی شده است و بر اساس این گزارش تا 7 نفر هیچ فردی به این بیماری مبتلا نشده است. مرداد او در رواندا بر اثر آبله میمون نمرده است.

اوگاندا

اوگاندا تاکنون دو مورد آبله میمون کلاد آیب را در این کشور شناسایی کرده است که اولین موارد تایید شده این بیماری است.

بر اساس تحقیقات انجام شده، ویروس آبله میمون در خارج از اوگاندا و تا 2 سالگی منتقل شده است مرداد هیچ مورد دیگری از انتقال این بیماری از این دو نفر به افراد دیگر گزارش نشده است.

داده های سازمان بهداشت جهانی حاکی از آن است که تا 8 مرداد هیچ کس بر اثر این بیماری در اوگاندا فوت نکرده است.

پاکستان

روز گذشته (16 آوریل) مقامات بهداشتی پاکستان نیز تأیید کردند که مواردی از آبله میمون در این کشور مشاهده شده است، اما همچنان از این نوع است. کرنش مشخص نکرده و تاکید کرده اند که تا تکمیل توالی ژنومی ویروس در این بیماران اخباری در این زمینه منتشر نخواهند کرد و به همین دلیل هنوز مشخص نیست که این بیماران به کدام نوع بیماری مبتلا شده اند.

بیماری آبله میمون که در اثر آلودگی به ویروس آبله میمون ایجاد می شود، یک بیماری مشترک بین انسان و حیوان است که قبلا در مناطق جنگلی مناطق گرمسیری آفریقا دیده می شد، اما در دو سال اخیر در سایر نقاط جهان مشاهده شده است. به خصوص در اروپا

این بیماری معمولا بین دو تا چهار هفته طول می کشد، دوره نهفته آبله میمون پس از آلوده شدن افراد به ویروس بین پنج تا 21 روز است، به عبارت دیگر علائم بیماری بین 5 تا 21 روز پس از ورود ویروس ظاهر می شود. بدن .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا