سلامت خانواده

آیا آبله میمون از فرودگاه هایی مانند کرونا می آید؟ / “ما واکسن نداریم، کیت تشخیصی داریم”

به گزارش خبرآنلاین، ویروس ها غیرفعال نیستند. هنوز ترس از ویروس دنگی و کرونا وجود دارد و این بار آبله میمون است. این موارد به حدی افزایش یافته است که سازمان بهداشت جهانی وضعیت را اضطراری اعلام کرده است.

دنیای اقتصاد نوشت: سازمان بهداشت عمومی سوئد اخیرا اولین مورد از نوع خطرناک آبله M. که قبلا به نام آبله میمون معروف بود را در خارج از قاره آفریقا به ثبت رساند و زنگ خطر به صدا درآمد. وزارت بهداشت پاکستان اخیراً اعلام کرد: یک مورد ابتلا به ویروس «MPOX» (آله میمون) در یک بیمار که اخیراً از یکی از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس بازگشته است، تأیید شده است.

مدیر دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت گفت: در شرایط اضطراری بهداشتی نیاز به یک واکنش هماهنگ بین‌المللی برای جلوگیری از شیوع این بیماری و نجات جان انسان‌ها وجود دارد تا از تصمیمات پراکنده و متناقض در این زمینه جلوگیری شود. کشورها.”

متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری و از اعضای هیات علمی انستیتو پاستور ایران می‌گوید: این ویروس تنها از طریق تماس نزدیک از طریق پوست، تنفس و آمیزش جنسی منتقل می‌شود و مسافرانی که به کشورهای پرخطر به‌ویژه آفریقا می‌روند. این بیماری درمان خاصی ندارد و شیوع آن بسیار سریع و خطرناک است.

آرتمیس رمضانی همچنین تاکید می کند: بیش از هر چیز باید موارد سرایت کاهش یابد و این امر جز با کنترل سلامت مسافران کشورهایی که موارد بیماری در آنها شیوع پیدا کرده میسر نمی شود.

آبله میمون یک بیماری عفونی ناشی از ویروس آبله است که می تواند در برخی از حیوانات و انسان ها ایجاد شود. علائم آن با تب، سردرد، دردهای عضلانی، لنفادنوپاتی و خستگی شروع می شود. به دنبال آن گرانول هایی روی پوست ایجاد می شود که پس از خارش باعث ایجاد تاول و زخم می شود.

یکی از اعضای هیأت علمی انستیتو پاستور ایران می گوید: در ایران واکسنی برای این بیماری وجود ندارد، زیرا تاکنون هیچ موردی از ابتلا به این بیماری دیده نشده است، بیشتر این واکسن ها باید به کنگو برود، زیرا کشورهای آفریقایی به شدت درگیر این بیماری بودند. در این بیماری و به زودی قاره آفریقا را فرا خواهد گرفت و چون موردی در سوئد دیده شده، این خطر افزایش یافته است، اما به نظر من، بهداشت جهانی باید برای پیشگیری از این بیماری در آفریقا اقدام جدی انجام دهد.

رمضانی می گوید: کیت تشخیص در ایران وجود دارد و در زمینه شناسایی مشکلی نداریم، اما مهم این است که مسافران کنترل شوند و تشخیص سریع انجام شود و بیمار ایزوله شود. وی می گوید: آگاهی مردم و پزشکان در این زمینه بسیار مهم است.

جهان در وضعیت اضطراری آبله میمون است

سازمان جهانی بهداشت در بیانیه جدید خود اعلام کرده است: احتمالا طی روزها و هفته های آینده موارد وارداتی بیشتری از این بیماری در اروپا به ثبت خواهد رسید.

یکی از ایرانیان مقیم مراکش می گوید اینجا وضعیت اضطراری اعلام شده و او به شدت نگران سلامتی خود است و نمی داند در روزهای آینده چه اتفاقی قرار است بیفتد.

همزمان، مقامات بهداشتی چین از افزایش نظارت بر موارد مشکوک و کنترل مرزهای خود برای جلوگیری از ورود این بیماری به کشورشان خبر دادند. این کنترل شامل اشیا و همچنین افرادی است که گمان می رود از مکان های مشکوک به چین رفته اند. بر اساس اطلاعات منتشر شده هفته گذشته توسط آژانس بهداشت اتحادیه آفریقا (CDC آفریقا)، از ژانویه 2022، در مجموع 38465 مورد ابتلا به این بیماری در 16 کشور آفریقایی ثبت شده است که منجر به مرگ 1456 نفر شده است.

به گفته این آژانس در سال 2024 موارد ابتلا به این بیماری در کشورهای آفریقایی نسبت به سال قبل 160 درصد افزایش یافته است. ساموئل راجر کامبا، وزیر بهداشت کنگو اعلام کرد که بر اساس آخرین گزارش اپیدمیولوژیک، جمهوری دموکراتیک کنگو “از ابتدای سال جاری میلادی 15664 مورد احتمالی ابتلا و 548 مورد مرگ را ثبت کرده است.”

با این حال، سازمان جهانی بهداشت تاکید کرده است که نباید به مسافران یا کشورها به دلیل شیوع این ویروس “انگ” بزنیم و در بیانیه خود اعلام کرده است که “تنها با همکاری، اشتراک گذاری داده ها و انجام اقدامات بهداشتی لازم می توان جلوی شیوع این بیماری را گرفت. ویروس کنترل می شود. اگر این بیماری را در تاریخ دنبال کنیم، اولین بار در سال 1958 در بین میمون های آزمایشگاهی در کپنهاگ دانمارک شناسایی شد.

این بیماری بیشتر در نواحی دورافتاده کشورهای مرکز و غرب آفریقا در نزدیکی جنگل های بارانی استوایی دیده می شود. بر اساس این مکان، ویروس آبله میمون به دو سویه اصلی آفریقای غربی و آفریقای مرکزی طبقه بندی می شود. اولین مورد در انسان در سال 1970 در جمهوری دموکراتیک کنگو مشاهده شد.

فرشید رضایی، مدیر دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت ایران نیز ظهور نوع جدیدی از آبله میمون، شیوع سریع آن در شرق جمهوری دموکراتیک کنگو و گزارش موارد ابتلا در چندین کشور همسایه را برشمرد. کشورها بسیار نگران کننده هستند، اگرچه او معتقد است: “طبق اظهارات” Matshidiso Moeti، مدیر منطقه ای WHO برای آفریقا; تلاش های قابل توجهی در همکاری نزدیک با جوامع و دولت ها در حال انجام است.

تیم های ملی نیز در خط مقدم برای تقویت اقدامات کنترل آبله میمون ها کار می کنند. با ادامه گسترش ویروس، سازمان بهداشت جهانی اقدامات هماهنگ بین‌المللی را برای حمایت از کشورها در پایان دادن به این شیوع تشدید می‌کند. این در حالی است که بر اساس آخرین یافته ها، آبله میمون در برخی مناطق آفریقا با شیوع نوع جدیدی از ویروس آبله میمون که از طریق رابطه جنسی منتقل می شود، همراه است و این مشکل نه تنها برای آفریقا بلکه برای کل جهان یک اورژانس است. . به حساب می آید.

مدیر دفتر ارتقای سلامت و آموزش وزارت بهداشت درباره واکسن آبله میمون می گوید: در حال حاضر 2 واکسن برای آبله میمون استفاده می شود که سازمان بهداشت جهانی و برخی از کشورها مانند نیجریه و جمهوری دموکراتیک کنگو تایید کرده اند. این واکسن‌ها تاکید می‌کند: سازمان جهانی بهداشت یک میلیون و 450 هزار دلار از صندوق اضطراری سازمان بهداشت جهانی برداشت کرده است تا امکان افزایش فوری واکسیناسیون‌ها فراهم شود و این احتمال وجود دارد که در روزهای آینده به پول بیشتری نیاز داشته باشد.

سازمان جهانی بهداشت به کمک مالی برای رفع همه نیازها در برابر آبله میمون نیاز دارد. حال باید دید که سازمان بهداشت جهانی می تواند در یک عزم جهانی از افزایش آبله میمون در کشورهای جهان جلوگیری کند.

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا