سلامت خانواده

آنچه دختران و زنان باید در مورد سلامت قاعدگی بدانند – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، ۲۸ اردیبهشت از سوی سازمان مردم نهاد «واش یونایتد» مستقر در برلین آلمان، با هدف آموزش بهداشت قاعدگی و شناخت سیکل قاعدگی به جای صحبت کردن، به عنوان روز جهانی سلامت قاعدگی نامگذاری شده است. در مورد قاعدگی آگاهی مردم را نسبت به این موضوع مهم افزایش دهید.

از آنجایی که اردیبهشت پنجمین ماه سال است و بسیاری از زنان به طور متوسط ​​پنج روز در ماه خونریزی می کنند و سیکل قاعدگی معمولاً 28 روزه است، 28 اردیبهشت به عنوان نمادی برای توجه به سلامت قاعدگی انتخاب شده است.

صدیقه حسینی معاشرت کارشناس ناباروری و زنان در مورد بهداشت قاعدگی گفت: قاعدگی یا خونریزی ماهانه نتیجه ریزش لایه داخلی رحم است که از دوران بلوغ تا یائسگی به طور مرتب اتفاق می افتد.

وی با بیان اینکه در بیشتر دختران قاعدگی به طور متوسط ​​در حدود 12 سالگی اتفاق می افتد، تصریح کرد: سن شروع قاعدگی به ژنتیک بستگی دارد؛ اما این سنی است که قاعدگی در سنین مختلف به وجود می آید. اگر دختر زیر 9 سال قاعدگی داشته باشد، زودرس قاعدگی محسوب می شود و اگر در سن 16 سالگی با وجود کامل شدن خصوصیات ثانویه جنسی، هنوز پریود نشده باشد، دیر قاعدگی محسوب می شود.

حسینی در مورد چرخه قاعدگی طبیعی توضیح داد: قاعدگی طبیعی بین 24 تا 35 روز از شروع یک سیکل تا شروع قاعدگی بعدی است.

وی با بیان اینکه مدت زمان خونریزی طبیعی به طور متوسط ​​بین پنج تا هشت روز است، گفت: حجم خونریزی در دوران قاعدگی خانم ها باید کمتر از 80 سی سی و بیشتر از 5 سی سی باشد.

حسینی درباره علائم قاعدگی توضیح داد: زنان ممکن است قبل از شروع قاعدگی علائمی داشته باشند که سندرم «پی» است. م اینیا سندرم پیش از قاعدگی شامل علائمی مانند تغییرات خلق و خو، تراکم، شلوغیتحریک پذیری و تورم در ناحیه سینه.

وی با بیان اینکه ممکن است فرد در ابتدای قاعدگی دچار دردهایی شود، گفت: این دردها در برخی افراد از ابتدای قاعدگی وجود دارد اما در برخی افراد در سال های اولیه وجود ندارد و پس از مدتی این دردها باید به این افراد مبتلا شود. از نظر رنج درمان شود. به بیماری های خاصی مانند اندومتریوز مورد بررسی قرار گیرد.

حسینی با بیان اینکه یکی از مسائلی که باعث ایجاد ناراحتی در زنان در دوران قاعدگی می شود، دردهای قاعدگی است، گفت: با مصرف مسکن زیر نظر پزشک در روز اول و دوم و قبل از شروع خونریزی شدید می توان این دردها را کاهش داد.

این متخصص زنان و زایمان با اشاره به اهمیت رعایت بهداشت فردی در دوران قاعدگی گفت: اگر میزان خونریزی زیاد باشد باید در طول روز چندین بار تعویض شود. پد اقدامات بهداشتی را انجام دهید.

وی درباره تغذیه مناسب در این دوران توصیه کرد: بهتر است افراد در این دوران از مصرف غذاهایی که باعث تحریک و افزایش حجم خونریزی می شود خودداری کنند.

حسینی با بیان اینکه به دلیل تغییرات هورمونی در دوران قاعدگی ممکن است عوارضی مانند نفخ شکم در دستگاه گوارش فرد ایجاد شود، گفت: مصرف غذاها نفخ شکم ممکن است این عارضه را تشدید کند، بنابراین توصیه می شود افرادی که در دوران قاعدگی دچار این عوارض می شوند از مصرف غذاهای تحریک کننده دستگاه گوارش خودداری کنند.

وی با تاکید بر لزوم مصرف میوه و سبزی در دوران قاعدگی گفت: مصرف ترکیبات تسریع کننده جذب آهن و همچنین مصرف مکمل هایی مانند آهن به افرادی که دچار فقر آهن هستند و خونریزی شدید دارند توصیه می شود.

حسینی با بیان اینکه مصرف آهن برای افراد مبتلا به فقر آهن محدود به دوران قاعدگی نیست، تصریح کرد: اگر فردی دچار فقر آهن است باید درمان خود را کامل کند.

وی افزود: بسیار مهم است که فرد مورد بررسی قرار گیرد تا مشخص شود که آیا از کم خونی رنج می برد یا خیر و در صورت تشخیص کم خونی توصیه می شود که فرد از رژیم غذایی غنی از گوشت استفاده کند و میزان دریافت ویتامین C را افزایش دهد. شما باید دارو مصرف کنید، دوره درمان را طی کنید.

حسینی با تاکید بر اهمیت رعایت بهداشت در ناحیه تناسلی در دوران قاعدگی تصریح کرد: رعایت بهداشت در این ناحیه از تحریک و حساسیت ناشی از مصرف جلوگیری می کند. پدها بهداشتی می شود.

وی درباره برخی باورهای غلط درباره استحمام در دوران قاعدگی توضیح داد: برخی از افراد در این دوران از استحمام اجتناب می کنند اما این کار صحیح نیست و رعایت بهداشت فردی در این دوران مهم است.

حسینی با بیان اینکه ورزش باعث تسریع ریزش خون می شود، گفت: ورزش باعث افزایش خونریزی نمی شود، بلکه اثر مکانیکی برای خروج حجم خون دارد. در غیر این صورت محدودیتی برای انجام ورزش وجود ندارد.

وی برای کاهش دردهای قاعدگی توصیه کرد: افراد می توانند از روش های گرما درمانی استفاده کنند، برای درمان های دارویی نیز می توانند با پزشک از جمله استامینوفن، ایبوپروفن و mefnamic از اسید استفاده کنید

این متخصص زنان و زایمان در پایان تاکید کرد: البته نکته مهم در مصرف داروها این است که فرد قبل از اینکه درد به اوج خود برسد آنها را مصرف کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا