آنها نمی خواهند صدای پرستاران را بشنوند. انتقاد از تصمیمات وزارت بهداشت – خبرگزاری مهر ایران و جهان

احمد نجاتیان در گفتگو با خبرنگار مهر به موضوع مذاکرات ایران و آمریکا در یک بازه زمانی 60 روزه اشاره کرد و گفت: به نظر می رسد دولت باید علاوه بر مذاکرات خارجی به گفت وگو با اقشار مختلف مردم در داخل کشور نیز توجه ویژه ای داشته باشد. چرا که با توجه به شرایط سخت زندگی و معیشت مردم، لازم است این صحبت ها صورت گیرد و دولت از خواسته ها و مشکلات مردم آگاه باشد تا برای عبور از شرایط موجود به تفاهم برسد.
وی نهادهای مدنی را حلقه واسط گفت و گو با دولت برشمرد و افزود: نهادهای مدنی در حوزه سلامت نیز می توانند نقش واسطه ای در انتقال دغدغه ها و مشکلات ایفا کنند، به گونه ای که سازمان نظام پرستاری; می تواند این نقش را بر عهده بگیرد.
نجاتیان در عین حال با انتقاد از بسته بودن درهای زیرمجموعه دولت برای گفت وگو، تاکید کرد: متاسفانه علیرغم تاکید دولت بر گفت و گو با نهادهای مدنی، اما راه های ارتباطی با دولت؛ در حال حاضر با توجه به این موضوع، باید گفت وگو با دستگاه های مدنی در دستور کار قرار گیرد. روان نیست و گویا گوش شنوایی برای شنیدن مشکلات جامعه پرستاری وجود ندارد. در این میان جامعه پرستاری در تمامی بحران ها و جنگ های اخیر مهمترین شریک برنامه ها و اقدامات دولت در حوزه سلامت بوده است.
رئیس سازمان نظام پرستاری تاکید کرد: انتظار می رود دستور دهند فضای بسته را برای گفت و گو با سازمان نظام پرستاری باز کنند.
وی ادامه داد: سازمان نظام پرستاری تلاش کرده صدای پرستاران باشد اما متاسفانه درهای گفت وگو در وزارت بهداشت بسته است.
نجاتیان به اجرای طرح پزشکی خانواده و نظام ارجاع بدون مشورت با سازمان نظام پرستاری اشاره کرد و افزود: اجرای چنین برنامه ای بدون مشارکت پرستاری امکان پذیر نخواهد بود. زیرا سهم زیادی از خدمات مراقبتی در حوزه سلامت بر عهده پرستاران است و این برنامه نیز از این قاعده مستثنی نیست.
وی افزود: با توجه به شروع اجرای طرح خانواده و حضور گروه پرستاری در این برنامه، از ما دعوت نشده و آموزش های لازم برای رویارویی با مردم در اجرای این برنامه داده نشده است. داده نشده پس چگونه انتظار موفقیت چنین برنامه ای را داشته باشیم؟
نجاتیان گفت: همچنان در خصوص تعرفه های پرستاری گلایه داریم چرا که در تصمیمات نهایی; ما شرکت نکردیم. اما اگر حرفی نزدیم و سکوت کردیم به خاطر شرایط جنگی کشور بود. اما الان می گوییم به تعرفه مصوب معترضیم.
رئیس سازمان نظام پرستاری با اشاره به طولانی شدن معوقات پرستاری تاکید کرد: شرایط اقتصادی کشور خوب نیست و موافق هستیم اما حداقل جامعه پرستاری را می توان با گفت وگو توجیه کرد. در حالی که اگر نتوانیم با آنها صحبت کنیم. پاسخی برای شکایات آنها نخواهیم داشت.
وی با عنوان این مقاله که جامعه پرستاری می تواند مردم را نسبت به اجرای طرح ها و برنامه های حوزه سلامت خوش بین کند، گفت: اما وقتی در تصمیم گیری ها برای اجرای برنامه ها دخالتی نداریم، باید در این زمینه تصمیم گیری شود. ما هم نمی توانیم با مردم صحبت کنیم و این منجر به شکست طرح می شود.
نجاتیان افزود: هم مردم و هم دستگاه های خدمات رسان باید در روند اجرای برنامه های سلامت مشارکت داشته باشند. در حالی که سازمان نظام پرستاری در مرحله تصمیم گیری نیست و بنابراین نمی توانیم کمکی به پیشبرد برنامه ها و طرح های وزارت بهداشت کنیم.



