بهداشت و درمان

آلودگی ۹ استان به تب دنگی

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت (تابنا)، دکتر حسین فرشیدی ضمن تکذیب شیوع تب دنگی در تهران و با بیان اینکه یک بیمار در این استان شناسایی شده است، گفت: در حال حاضر 9 استان کشور آلوده به پشه Aedes هستند.

وی درباره گروه های در معرض خطر این بیماری گفت: همه افراد حساس اعم از کودکان، مادران باردار، سالمندان و افراد با سیستم ایمنی ضعیف در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند.

وی با بیان اینکه تخم پشه آئدس یک سال و نیم تا دو سال زنده می ماند و با تاکید بر اینکه شکار پشه آئدس باید در روز شروع فعالیت آن انجام شود، افزود: همکاران بهداشتی ما گاهی در استان های هرمزگان و هرمزگان هستند. سیستان و بلوچستان در تلاش برای شناسایی و کنترل مکان های دارای پشه آئدس در دمای 45 تا 50 درجه است و خشکی نقاط مختلف ناشی از گرما و ایجاد محدودیت بیولوژیکی برای پشه ها نباید از ما غافل شود زیرا با بارندگی مجدد ، کمتر از دو هفته دیگر شاهد پرورش پشه در این مناطق خواهیم بود.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت پیش از این بر بهبود محیط زیست به عنوان مهمترین راهکار مقابله با پشه آدز تاکید کرده بود و گفته بود: ایزوله سازی بیماران در بیمارستان و یا در منزل موضوع مهم دیگری است که باید با قوت ادامه یابد. و باید از تماس بین پشه ها و بیماران جلوگیری شود. به حداقل ممکن زیرا اگر در مکانی پشه زیاد باشد اما بیماری نداشته باشد مانند استان بوشهر شاهد شیوع بیماری نخواهیم بود.

فرشیدی تاکید کرد: در صورت گزش در استان یا شهرستانی که پشه وجود دارد، فرد در اسرع وقت به مرکز جامع سلامت و نزدیکترین مرکز بهداشت مراجعه کند.

وی علائم بیماری های ناشی از پشه آئدس را تب طولانی مدت، سردردهای طولانی مدت و ضعف شدید بدن برشمرد و گفت: افرادی که به عنوان بیمار به مراکز درمانی مراجعه می کنند با یک آزمایش ساده می توان تشخیص داد. و بیماران در یک دوره کوتاه ۷ تا ۱۰ روزه ایزوله می شوند تا از انتقال بیماری جلوگیری شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت همچنین از مردم خواست تا ارتباط و همکاری خود را با کادر بهداشتی وزارت بهداشت ادامه دهند. طبق گزارش های مردمی، همکاران ما در مکان هایی که احتمال وجود پشه آئدس وجود دارد حضور دارند و در صورت نیاز نمونه برداری می کنند یا سمپاشی می کنند.

7 استان مستعد ایجاد و رشد پشه آئدس

پیش از این شهنام عرشی – رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: ایدز استان‌های کیشور جنوبی از جمله سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر و خوزستان را مبتلا کرده است. در شمال استان های کیشور و گیلان آلوده و استان های مازندران و گلستان تقریباً آلوده هستند. سایر استان ها به ویژه استان های همجوار این استان ها نیز در معرض تکثیر و آلودگی ایدز هستند، اما تا زمانی که استان آلوده نباشد، جای پیشرفت دارد.

آرشی در این باره به ایسنا گفت: هفت استان کشور شامل چهار استان در جنوب و سه استان در شمال کشور، عمده ترین استان های مستعد ایجاد و رشد پشه آئدس هستند. استان های همجوار این استان ها نیز در برخی از مناطق خود مستعد استقرار پشه های آئدس هستند. حالا ممکن است در این مناطق هم پشه گرفتیم و یا بالاخره در هفته های آینده پشه گرفتیم. بنابراین احتمال افزایش میزان آلودگی در روزها و هفته های آینده وجود دارد.

وی بهترین اقدامات برای کاهش بیماری و پیشگیری از اپیدمی Aeds را بهبود محیط زیست و افزایش سواد سلامت مردم و آگاهی بخشی به مردم درباره ویژگی های این پشه و بیماری های آن دانست و گفت: افرادی که گزیده شده اند و علائم بیماری را دارند مانند چون تب و بدن درد در آنها ظاهر می شود باید به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا