آلودگی هوا سالانه جان 30 هزار نفر را می گیرد/هوای پاک بودجه ندارد! – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان
خبرگزاری مهر – گروه سلامت: با کاهش دما شاهد هشدار شرکت کنترل هوا هستیم که نشان می دهد این روزها شاخص کیفیت هوا وضعیت مناسبی ندارد و برای گروه های حساس جامعه آلوده است.
قانون هوای پاک در سال 1392 تصویب شد، اما با وجود گذشت 10 سال از تصویب این قانون، آلودگی هوا نه تنها کاهش نیافته بلکه افزایش هم پیدا نکرده است و به گفته کارشناسان سازمان های متولی هر یک، اقدامی انجام نداده اند. به دلایلی وظایف خود را به درستی انجام می دهند و این شهروندان هستند کسانی هستند که با سردتر شدن هوا باید مراقب سلامتی خود باشند تا با افزایش غلظت هوا راهی بیمارستان نشوند. آلاینده ها!
به گفته کارشناسان، عدم اجرای قانون هوای پاک عوامل متعددی دارد که از مهم ترین آنها می توان به کمبود منابع مالی، اولویت بندی نشدن موضوع آلودگی هوا، عدم نظارت کافی و موثر، ناهماهنگی بین سازمان های مجری و عملکرد جزئی سازمان ها.
کشف هوای آلوده منجر به بررسی آخرین اقدامات وزارت بهداشت شد عباس شاهسونی، رئیس اداره سلامت هوا و تغییرات اقلیمی وزارت بهداشت: بیا حرف بزنیم
وی با انتقاد از اینکه نهادهای متولی کاهش آلودگی هوا هستند، توضیح می دهد: نکته اصلی این بحث این است که از زمان ابلاغ قانون هوای پاک در سال 1396 و تا سال 1402، غلظت PM2.5 (ذرات معلق به اندازه 2 . 5 میکرومتر یا کمتر) به عنوان شاخص باید گفت که از سال 1396 این عدد 30 میکروگرم و در 1402 همان 30 میکروگرم بر متر مکعب باقی مانده و تغییری نداشته است! این عدد در واقع نشان می دهد که غلظت آلودگی هوا در این سال ها عملا ثابت بوده است. البته در برخی سال ها بیشتر و در برخی سال ها کمتر بوده است.
مصرف زیاد بنزین در کشور
وی ادامه می دهد: این شاخص یعنی اقدامات انجام شده تنها توانسته شرایط موجود را حفظ کند. در این سال ها با افزایش مصرف سوخت مواجه بوده ایم. در سال 1395 مصرف روزانه سوخت در کشورمان 80 میلیون لیتر بوده و اکنون به 120 میلیون لیتر رسیده است.
به گفته شاهسونی، روند افزایشی خودروهای فرسوده می تواند مشکل ساز باشد زیرا اسقاط خودروهای ما کاهش یافته و عملا اقداماتی که انجام شده نتوانسته آلودگی هوا را کاهش دهد، بلکه سازمان های مرتبط با کنترل آلودگی هوا تنها اقدام به کاهش آلودگی هوا کرده اند. بتواند وضعیت موجود را مدیریت کند و پایدار بماند. نگه داشتن
رئیس اداره سلامت هوا و تغییرات اقلیمی وزارت بهداشت با بیان اینکه روزهای پاک و قابل قبول ما در سال 1402 نسبت به سال 1401 پنج درصد کاهش داشته است، گفت: اما باید این نکته را هم در نظر گرفت که نقاط شکست در محاسبه شاخص کیفیت هوا نسبت به سال قبل یعنی 1401 سختگیرانه تر بوده است اما روزهای قابل قبولی افزایش یافته است.
آلودگی هوا جان 30 هزار نفر را گرفت
وی ادامه می دهد که: تعداد فوتی های منتسب به ذرات معلق و آلودگی هوا بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت در سال 1401، 26 هزار کشته و در سال 1402 این رقم به 30 هزار و 600 نفر رسیده است. در سال 1401 این بررسی در جمعیت 38 میلیونی و 33 شهر انجام شد و در سال 1402 این تعداد به 57 شهر و جمعیت 48 میلیونی رسید که با افزایش جمعیت افزایش یافت اما مرگ منتسب نیز 1.5 درصد کاهش یافت. . غلظت ذرات معلق در هوا نیز روند کاهشی را دنبال کرده است. از 35 میکروگرم به 30 میکروگرم کاهش یافته است.
خسارت 12 میلیارد دلاری به کشور
رئیس اداره سلامت هوا و تغییرات اقلیمی وزارت بهداشت تصریح می کند: زیان اقتصادی ما در کشور در سال 1402 به 12 میلیارد دلار رسید که رقم بالایی است و سال قبل این رقم 10 میلیارد دلار بوده و افزایش یافته است. این رقم حدود 600 همات است.
شاهسونی با بیان اینکه اقدامات انجام شده وضعیت موجود را حفظ کرده است، تاکید می کند: افزایش مصرف سوخت را شاهد بودیم که باید فکری برای آن کرد و سازمان محیط زیست باید به کیفیت سوخت مصرفی توجه جدی داشته باشد.
وی در پاسخ به این سوال که چند دستگاه در این بحث دخیل هستند و آیا دستگاه ها وظایف خود را به درستی انجام داده اند یا خیر، می گوید: 17 تا 20 دستگاه در بحث کنترل آلودگی هوا دخیل هستند و اگر هر کدام از این دستگاه ها به وظایف خود عمل کنند. وظایف خود را به درستی انجام داده بودند، ذرات معلق باید در این سال ها روند کاهشی را دنبال می کردند.
رئیس اداره سلامت هوا و تغییرات اقلیمی وزارت بهداشت توضیح می دهد: در سال 1396 به دلیل بارندگی شدید، غلظت ذرات معلق 27 میکروگرم بوده است. اما این به دلیل شرایط جوی بود و اقدامات مقامات مسئول در این روند دخالتی نداشت.
تحریم ها نیز در آلودگی هوا نقش دارند
شاهسونی با اشاره به اینکه دستگاه ها نتوانستند به وظایف خود به درستی عمل کنند، خاطرنشان می کند: یکی از دلایلی که روند کاهش آلودگی هوا را متوقف کرده تحریم هاست.
وی با اشاره به وظایف وزارت بهداشت توضیح می دهد: محاسبه فوت های منتسب بر عهده وزارت بهداشت است و از سال 1395 این آمار به طور کامل و شفاف منتشر شده است. آخرین ویرایش آن برای سال 1402 است و هفته آینده گزارش کامل آن در 57 شهر منتشر می شود.
سنندج تمیزترین شهر است
رئیس اداره سلامت هوا و تغییرات اقلیمی وزارت بهداشت با بیان اینکه در زمینه کاهش آلودگی هوا، شهر سنندج از نظر غلظت کم آلودگی هوا در رتبه اول قرار دارد، گفت: بدترین هوا است. کیفیت متعلق به شهرستان زابل است که غلظت هوای آن 1402، 33 برخلاف دستورالعمل سازمان بهداشت جهانی بود. باید خیلی به این شهر فکر کرد و اقدام عاجل کرد. شهرهایی مانند زابل، ایرانشهر، بهبهان و اهواز شهرهایی هستند که غلظت ذرات معلق بسیار بالایی دارند.
وی می افزاید: میانگین غلظت هوای تهران در سال 1402; 32 میکروگرم بر متر مکعب در سال 1401 این عدد 38 میکروگرم بر متر مکعب بود و در سال 1402 به 32 میکروگرم کاهش یافت. این نشان می دهد که غلظت کاهش یافته است اما همین 32 میکروگرم شش برابر دستورالعمل سازمان جهانی بهداشت و دو و نیم برابر استاندارد ملی کشور است.
رئیس اداره سلامت هوا و تغییرات اقلیمی وزارت بهداشت می گوید: وضعیت آلودگی هوا در شهرهای بزرگی مانند مشهد، اصفهان، تهران بد است و در شهرهای بزرگی مانند تبریز و شیراز وضعیت بهتر است.
1.2 میلیارد دلار هزینه آلودگی هوا بر دوش نظام سلامت
وی ادامه می دهد: آلودگی هوا 12 میلیارد دلار برای کشور هزینه داشته است که 10 درصد آن سهم نظام سلامت است و به نظام سلامت تحمیل می شود. این عدد حدود 50 همات است.
شاهسونی می گوید: آلودگی هوا پس از فشار خون دومین عامل مرگ و میر در جهان معرفی شده است. آلودگی هوا عامل هشت و یک دهم میلیون مرگ در جهان است و این تعداد تنها به کشور ما محدود نمی شود، کشورهای دیگر نیز از این معضل در امان نیستند.
رئیس اداره سلامت هوا و تغییرات اقلیمی وزارت بهداشت تصریح می کند: آلودگی هوا دومین عامل مرگ و میر کودکان است، در کشورهای در حال توسعه غلظت هوا بیشتر است و مردم بیشتر در معرض این آلودگی هستند. بر اساس آخرین گزارش سازمان جهانی بهداشت، بیش از 99 درصد مردم در مکان هایی زندگی می کنند که غلظت ذرات PM2.5 بیشتر از دستورالعمل های سازمان بهداشت جهانی است.
هوای پاک بودجه ندارد!
وی در پاسخ به این سوال که آیا دولت بودجه لازم را برای مقابله با آلودگی هوا در نظر گرفته است؟ وی تصریح می کند: بودجه کشور ردیف جداگانه ای برای هوای پاک ندارد و سال گذشته اعتباری از سوی دستگاه ها برای قانون هوای پاک در نظر گرفته نشده است و اگر بتوان بودجه و اعتبار خاصی به این بخش اختصاص داد، کسری بودجه از به دستگاه های مجری قانون غرامت پرداخت می شود.
وی با بیان اینکه هزینه ها در وزارت بهداشت به دلیل افزایش مراجعه کنندگان در زمان آلودگی هوا افزایش می یابد، تصریح می کند: طبق آمار اورژانسی، ماموریت ها در روزهای هوای آلوده دو برابر می شود. وظیفه وزارت بهداشت و درمان خدمات رسانی است اما هزینه هایی که تحمیل می شود باید جبران شود. مجلس باید ردیف بودجه قانون هوای پاک را برای همه دستگاه ها تعیین کند.
رئیس اداره سلامت هوا و تغییرات اقلیمی وزارت بهداشت در پایان خاطرنشان می کند: در سال 1395 که قانون هوای پاک تصویب شد، هشت هزار اتوبوس در تهران داشتیم و امروز این تعداد به دو هزار اتوبوس کاهش یافته است که تعدادی از آنها فرسوده شده اند و نیاز به این وجود دارد که در هر صورت این توسعه پیدا کند. این پیشرفت می تواند بر کاهش آلودگی هوا تأثیر بگذارد. اتوبوس های قدیمی را اسقاط کرده اند و نتوانسته اند اتوبوس های جدید را جایگزین کنند. در تهران حداقل چند برابر این تعداد اتوبوس نیاز داریم.
وی بیان کرد: در همه جای دنیا توسعه حمل و نقل عمومی می تواند نقش زیادی در کاهش آلودگی هوا داشته باشد، امروز هر تاکسی به طور متوسط 300 کیلومتر مسافت را طی می کند و اگر بتوانیم مترو و اتوبوس ها را بهتر کنیم وضعیت آلودگی هوا هم بهتر می شود. بهبود بخشد.”