سلامت خانواده

آغاز پذیرش یکپارچه آنلاین خدمات سرپایی در مراکز درمانی – خبرگزاری مهر ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وبدا، علیرضا عسکری، رئیس مرکز تعالی مدیریت بیمارستانی و خدمات بالینی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از آغاز رسمی راه اندازی سامانه یکپارچه و متمرکز نوبت دهی الکترونیکی خدمات سرپایی در مراکز درمانی دولتی سراسر کشور خبر داد و گفت: از امروز سامانه مرکزی خدمات سلامت در حوزه الکترونیکی خارج از کشور است. این سامانه با هدف ساماندهی، شفاف سازی و ارتقای دسترسی عادلانه مردم به خدمات تخصصی و فوق تخصصی (سطح 2 و 3 خدمات پزشکی) راه اندازی شده است.

وی با اشاره به حجم بالای مراجعات پزشکی در کشور افزود: بر اساس بررسی های آماری انجام شده در سال 1403 بیش از 10 میلیون مورد بستری در بیمارستان های دولتی ثبت شده است و این در حالی است که تعداد خدمات سرپایی و ویزیت در مراکز درمانی دولتی از 90 میلیون مورد گذشت و با احتساب خدمات بالینی این رقم به حدود 200 میلیون مراجعه در سال می رسد. بدیهی است مدیریت چنین حجمی از خدمات بدون سیستم یکپارچه و هوشمند، به هم ریختگی، عدم شفافیت و نارضایتی مردم را در پی خواهد داشت.

عسگری تاکید کرد: راه اندازی این سامانه ملی گامی اساسی در راستای نظم بخشیدن به ارائه خدمات سرپایی، تسهیل دسترسی مردم، کاهش مراجعات غیر ضروری حضوری و ایجاد امکان نظارت و سیاست گذاری دقیق تر برای مدیران نظام سلامت است. از این پس شهروندان در هر نقطه از کشور می توانند نوبت دهی پزشکان متخصص و فوق تخصص مراکز درمانی دولتی را به صورت متمرکز دریافت کنند.

وی افزود: به عنوان مثال فردی که ساکن شهرستان داراب استان فارس است می تواند با استفاده از این سامانه از پزشک متخصص در بیمارستان شفا یحیاییان تهران به عنوان قطب ارتوپدی کشور نوبت بگیرد. این سامانه با توجه به شرایط فرد امکان انتخاب پزشک، تخصص، محل خدمت و زمان مراجعه را فراهم می کند.

رئیس مرکز تعالی مدیریت بیمارستانی و خدمات بالینی با اشاره به غیر اورژانسی بودن خدمات سرپایی گفت: همانند سایر کشورهای دنیا، بخشی از خدمات ویزیت که فوریت ندارد در قالب صف انتظار ارائه می شود و این موضوع خللی در سلامت مردم ایجاد نمی کند، بلکه منجر به نظم، عدالت و شفافیت بیشتر خدمات می شود. وی هدف وزارت بهداشت را تحقق پوشش 60 درصدی نوبت دهی الکترونیکی خدمات سرپایی در مراکز دولتی تا پایان سال جاری عنوان کرد و افزود: تاکید ما بر رسیدن به 100 درصد نیست چرا که همواره باید برای مراجعه حضوری، تماس تلفنی، اورژانس و افرادی که به اینترنت دسترسی یا امکان استفاده از اینترنت ندارند سهمی در نظر گرفته شود. برای این منظور حدود 20 درصد از ظرفیت مراکز برای این گروه ها رزرو شده و اجباری برای استفاده از سامانه وجود نخواهد داشت.

عسگری با اشاره به توسعه خدمات نوین سلامت خاطرنشان کرد: علاوه بر این، ارائه برخی خدمات در قالب «دورا پزشکی» نیز در دستور کار قرار گرفته است. به گونه ای که برای برخی از بیماران مزمن مانند بیماران دیابتی یا افرادی که فقط نیاز به نظارت و تنظیم داروی خود دارند، نیازی به ویزیت حضوری نیست. آیین نامه این سرویس در ماه های گذشته ابلاغ شده و زیرساخت های فناوری آن توسط شرکت های دانش بنیان در حال توسعه است.

وی در خصوص آماده سازی زیرساخت های فنی گفت: با توجه به اجرای موفقیت آمیز نسخه نویسی الکترونیک در کشور، زیرساخت های لازم برای راه اندازی این سامانه نیز فراهم شده است. البته با توجه به پوشش بیش از 678 مرکز دانشگاهی و بیمارستان دولتی، ممکن است در ابتدای راه چالش هایی وجود داشته باشد که با صبر و حوصله مردم و پیگیری مستمر به سرعت برطرف خواهد شد.

رئیس مرکز مدیریت بیمارستان‌های وزارت بهداشت تاکید کرد: هدف از ایجاد این سامانه نه تنها انتقال نوبت نوبت از حالت حضوری به مجازی، بلکه ایجاد سامانه‌ای شفاف، استاندارد و قابل نظارت است تا خدمات‌دهندگان به طور منظم‌تری فعالیت کنند و سیاست‌گذاران بتوانند ظرفیت‌ها را بر اساس نیاز واقعی مردم به درستی مدیریت کنند.

وی بیان کرد: این سامانه در حال حاضر تمامی مراکز دانشگاهی ارائه دهنده خدمات تخصصی و فوق تخصصی سرپایی شامل حدود 678 بیمارستان و همچنین تمامی کلینیک های دولتی کشور را پوشش می دهد و در آینده سایر مراکز از جمله بیمارستان های خصوصی سازمان تامین اجتماعی نیز به آن متصل خواهند شد.

عسگری در پایان گفت: شهروندان می توانند برای دریافت نوبت پزشک، تخصص، محل خدمت و زمان به سامانه ملی نوبت دهی الکترونیکی به آدرس nobat.behdasht.gov.ir مراجعه کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا