اخبار سلامت

آغاز غربالگری جدید “هپاتیت و ایدز” در انتقال خون تهران برای نخستین بار

به گزارش گروه اجتماعی سلامت پرس ، عباداله سالک مقدم; معاون فنی و فناوری های نوین سازمان انتقال خون بیان کرد: آزمایش بسیار پیشرفته مولکولی NAT برای غربالگری خون اهدایی برای تشخیص بیماری های هپاتیت B، هپاتیت C و ویروس HIV بر روی نمونه های ارسالی به اداره کل انتقال خون استان تهران آغاز شد. به صورت آزمایشی

وی ادامه داد: عملیاتی شدن این آزمایش یکی از کارهای بسیار خوب سازمان انتقال خون است که پس از بررسی های فنی و پیچیده بسیار دقیق، موفق شدیم آن را در اداره کل انتقال خون استان تهران آغاز کنیم و پس از مدتی ، ارزیابی های لازم در انتقال خون آزمایش خون استان تهران انجام شود و نکات فنی و لازم بررسی و تایید شود، به زودی برای سایر استان ها نیز انجام می شود.

سالک مقدم افزود: پلاسمای ارسالی از کشورمان به شرکت های پالایشی برای تولید داروهای مشتق از پلاسما نیز با آزمایش اسید نوکلئیک (NAT) توسط خود شرکت های پالایشی مورد آزمایش قرار می گیرد که فناوری بسیار پیشرفته ای است و نیاز به قابلیت بسیار بالایی دارد. که خوشبختانه امروز خودمان در داخل کشور می توانیم این کار را انجام دهیم. آزمایش را برای به دست آوردن امنیت بالا برای خون اهدایی انجام دهید و بیماران بتوانند با خیال راحت خون و فرآورده های مورد نیاز را مصرف کنند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر نیز برای غربالگری سرولوژیک بیماری های ویروسی در انتقال خون از تست های بسیار پیشرفته به نام های لومینسانس کمی (CL) و الکترو کمی لومینسانس (ECL) استفاده می کنیم و کشورمان از نظر بیماری های ویروسی جزو کشورهای برتر دنیاست. حوزه امنیت و سلامت خون اهدایی در جهان مایه مباهات است.

وی افزود: می خواهیم بر روی تمام خون های اهدایی آزمایش اسید نوکلئیک یا NAT انجام دهیم تا با استقرار این آزمایش ها، شاخص ایمنی خون های اهدایی در کشورمان بیشتر شود و باعث ایجاد دوره پنجره ای برای انتقال بیماری های ویروسی شود. به میزان قابل توجهی کاهش یابد. .

معاون فنی و فناوری های نوین سازمان انتقال خون تصریح کرد: دوره پنجره زمانی بین ورود ویروس به بدن تا زمانی است که آزمایش ها می توانند آن را تشخیص دهند. آزمایش مولکولی این زمان را تا حد زیادی کاهش می دهد و ایمنی و سلامت خون را افزایش می دهد.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا