سلامت خانواده

آشنایی دانش آموزان با غذاهای سالم / تنقلات مدرسه – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، غزاله اسلامیان با اشاره به اینکه با آغاز سال تحصیلی جدید، تغذیه دانش آموزان یکی از مهم ترین دغدغه های والدین است، اظهار داشت: بسیار مهم است که کودکان از چه الگوی غذایی پیروی کنند. خانه و مدرسه

وی با اشاره به اینکه پیروی از سبک زندگی سالم به طور کلی به بهبود روند یادگیری، رشد و تقویت سیستم ایمنی کودک کمک می کند، افزود: تنظیم زمان خواب و بیداری کمک زیادی به تنظیم هورمون رشد می کند ضمن اینکه خواب منظم و عمیق. خستگی را کاهش می دهد. همچنین دانش آموزان را روزانه از بین می برد.

اسلامیان بهترین و مناسب ترین زمان برای خواب دانش آموزان را از ساعت 10 صبح تا 4 بامداد عنوان کرد.

کارشناس تغذیه و رژیم درمانی دانشگاه صبحانه را یکی از وعده های غذایی مهم عنوان کرد و گفت: کودک با دریافت صحیح این وعده انرژی کافی برای ادامه روز، یادگیری و تمرکز کسب می کند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: اختصاص زمان کافی و مناسب بدون استرس برای صبحانه بسیار حائز اهمیت است ضمن اینکه همکاری والدین می تواند در تمایل دانشجو به دریافت صحیح این وعده غذایی مهم تأثیرگذار باشد.

اسلامیان توصیه کرد: اگر والدین یا کودک به هر دلیلی نمی توانند صبحانه را در ساعت مقرر در منزل به کودک ارائه دهند، بهتر است صبحانه سالم همراه داشته باشند تا در مدرسه مصرف شود.

توجه به دریافت میان وعده سلام سالم بودن در مدرسه از دیگر مواردی بود که این متخصص تغذیه و رژیم درمانی دانشگاه به آن اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه قدرت یادگیری و الگوسازی در مدرسه بسیار بالاست و کودکان تحت تاثیر دوستان و محیط هستند، الگوی غذایی همسالان خود می تواند در بین دانش آموزان بسیار جسورانه باشد.

اسلامیان گفت: آوردن کودکان برای خرید می تواند راهگشای مناسبی برای آشنایی فرزندانمان با انتخاب غذا و آموزش باشد.

آموزش آشنایی دانشجویان با برچسب مواد غذایی به منظور انتخاب صحیح و خرید سالم از دیگر مواردی بود که این استاد دانشگاه به آن اشاره کرد و افزود: کودک خود را با تاریخ تولید و انقضا و اطلاعات تغذیه ای مواد غذایی آشنا کنید زیرا این مشکل به شما کمک می کند. به دانش زبان آموز با آگاهی بیشتر غذای سالم را از بوفه مدرسه انتخاب کنید.

این عضو هیئت علمی دانشگاه خطاب به والدین تاکید کرد: در صورتی که دانش آموز دانش و اطلاعات کافی در مورد غذا داشته باشد، می تواند بهترین انتخاب را در بین غذاها داشته باشد.

اسلامیان توصیه کرد: بهتر است والدین و بزرگترها میان وعده های سالم در اختیار کودکان قرار دهند، مغزهایی مانند بادام، گردو یا فندق می تواند گزینه مناسبی باشد.

وی با اشاره به اینکه شیر به عنوان منبع غذایی غنی از پروتئین و کلسیم نیز گزینه مناسبی به عنوان میان وعده است، ادامه داد: استفاده از شیر بدون لاکتوز برای کودکانی که تحمل لاکتوز را ندارند توصیه می شود.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی دانشگاه با بیان اینکه بسیاری از کودکان به مواد غذایی صنعتی مانند شکلات معتاد هستند، گفت: ویفرکیک و بیسکویت به آنها علاقه دارد. وی خاطرنشان کرد: این منابع غذایی حاوی قند ساده هستند و بهتر است کودکان کمتر از این مواد غذایی استفاده کنند. این غذاهای ناسالم نباید به الگوی غذایی کودکان تبدیل شود و این غذاها هرگز جایگزین وعده غذایی اصلی نشوند.

وی تاکید کرد: نان و پنیر و خرما، نان و پنیر و گردو و انواع املت یا تخم مرغ می توانند گزینه های خوبی برای مصرف باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا