سلامت خانواده

آزیترومایسین 500 + عوارض جانبی و نحوه مصرف

به گزارش خبرگزاری ایمنا، آزیترومایسین یکی از قوی ترین و پرمصرف ترین داروهایی است که برای کنترل عفونت های باکتریایی استفاده می شود. عفونت هایی مانند عفونت های ادراری، ذات الریه، عفونت های ناشی از بیماری های مقاربتی و حتی عفونت های سینوسی را می توان با این آنتی بیوتیک درمان کرد، اما توجه داشته باشید که آنتی بیوتیک ها روی بیماری های ویروسی موثر نیستند و فقط روی باکتری ها اثر می گذارند.

آزیترومایسین 500

آزیترومایسین برای درمان عفونت‌های باکتریایی مانند برونشیت، ذات‌الریه، بیماری‌های مقاربتی (STDs) و عفونت‌های گوش، ریه، سینوس‌ها، گلو و اندام‌های تناسلی و همچنین برای درمان یا پیشگیری از بیماری‌های ریوی MAC استفاده می‌شود. عفونت ریه که اکثر افراد مبتلا به HIV دارند بر ایمنی انسان تأثیر می گذارد (HIV) نیز استفاده می شود.

آزیترومایسین یک آنتی بیوتیک ماکرولید است که با توقف رشد باکتری ها عمل می کند. این دارو نیمه عمر طولانی دارد و به خوبی در بافت نفوذ می کند. آزیترومایسین برای درمان سرماخوردگی، آنفولانزا یا سایر عفونت های ویروسی موثر نیست و استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیک ها در زمانی که بدن به آنها نیاز ندارد، خطر عفونت را افزایش می دهد، مقاومت باکتری ها را افزایش می دهد و اثربخشی دارو را کاهش می دهد.

گواهی پزشکی توضیحات
آزیترومایسین چیست؟ آزیترومایسین یک آنتی بیوتیک ماکرولید است که برای درمان عفونت های باکتریایی استفاده می شود.
نام ژنریک دارو آزیترومایسین (آزیترومایسین به انگلیسی)
نام برند زیتروماکس
نوع دارو آنتی بیوتیک هایی که برای درمان عفونت های باکتریایی استفاده می شوند
فرمول شیمیایی C38H72N2O12
تاریخچه تولید دارو در دهه ۱۹۸۰ توسعه یافته است
دسته بندی بارداری B1 – اثرات آن بر جنین به طور کامل شناخته نشده است
نیمه عمر حدود 68 ساعت در افراد سالم
متابولیسم دارو عمدتاً توسط آنزیم های CYP450 در کبد متابولیزه می شود
نحوه دفع دارو از طریق مدفوع
بهترین شرایط نگهداری در دمای اتاق و به دور از رطوبت و گرما نگهداری شود
نحوه استفاده خوراکی (کپسول یا سوسپانسیون)، تزریق داخل وریدی، قطره چشمی، موضعی
اشکال دارویی قطره، پماد، شربت، قرص، کپسول، ویال
داروهای همین گروه کلاریترومایسین و فیداکسومایسین

چگونه از کپسول آزیترومایسین 500 استفاده کنیم؟

آزیترومایسین 500 را می توان 2 بار در روز در روز اول و 1 بار در روز برای 4 روز بعد مصرف کرد. راه های دیگری نیز برای تجویز این دارو وجود دارد که با توجه به بیماری و عفونت برای بیمار تجویز می شود. دوره درمان برای هر بیماری متفاوت است و از 1 تا 5 روز طول می کشد.

برای استفاده صحیح از داروی آزیترومایسین و اطلاع از مدت زمان مصرف آنتی بیوتیک، باید اطلاعات روی جلد دارو را به دقت رعایت کرد و در صورت نیاز با پزشک عمومی مشورت کرد. اگر دل درد دارید این دارو را همراه غذا مصرف کنید. دوز آزیترومایسین به سن، وضعیت بیماری و پاسخ بدن شما به درمان بستگی دارد و برای کودکان، این دوز بر اساس وزن تعیین می شود.

قبل از مصرف آزیترومایسین، با پزشک خود در مورد شرایط پزشکی خود، از جمله ضربان قلب نامنظم، به ویژه طولانی شدن QT در EKG، بیماری قلبی، بیماری کلیوی و بیماری کبد صحبت کنید.

به ندرت، آزیترومایسین می تواند باعث سمیت کبدی شود. در صورت بروز علائم مشکلات کبدی مانند ادرار تیره، خارش یا زردی چشم، باید مصرف دارو را قطع کرده و با پزشک خود تماس بگیرید.

چه زمانی باید آزیترومایسین کپسول 250 یا 500 مصرف کنیم؟

آزیترومایسین 500 را می توان به صورت تک دوز، هر دو عدد با هم یا روزانه برای مدت سه تا پنج روز مصرف کرد. بهترین زمان مصرف قرص آزیترومایسین با معده خالی یک یا دو ساعت بعد از غذای اصلی است.

آزیترومایسین 500 و 250 چند ساعت باید مصرف شود؟

آزیترومایسین 250 را می توان هر 12 ساعت یک بار مصرف کرد. نحوه مصرف و مقدار مصرف آزیترومایسین به پزشک و تجویز بیمار بستگی دارد.

آزیترومایسین 500 برای چه سنی مناسب است؟

دوز معمول 500 میلی گرم اریترومایسین توسط بزرگسالان و کودکان مصرف می شود. البته این دوز دارو در کودکان زیر 6 ماه نباید مصرف شود و بهتر است زیر نظر پزشک باشد.

اگر مصرف آزیترومایسین را فراموش کردید چه باید کرد؟

اگر یک نوبت را فراموش کردید، به محض یادآوری دارو را مصرف کنید، اما اگر تنها چند ساعت تا نوبت بعدی برنامه ریزی شده باقی مانده است، فقط یک نوبت مصرف کنید. هرگز سعی نکنید برنامه دارویی را با مصرف همزمان دو نوبت فراموش شده جبران کنید. این می تواند منجر به عوارض جانبی خطرناک شود.

شرایط نگهداری آزیترومایسین چگونه است؟

برای نگهداری صحیح کپسول آزیترومایسین 250 یا 500 آن را در دمای اتاق، دور از حرارت و رطوبت و دور از دسترس کودکان قرار دهید و در حمام نگهداری نکنید. توجه داشته باشید که از داروی تاریخ مصرف گذشته استفاده نکنید و بعد از 10 روز از باز شدن آن را دور بیندازید.

دوز شربت آزیترومایسین یا آزیروسین 200 برای کودکان چقدر است؟

معمولا شربت آزیترومایسین 200 به مدت 5 روز و روزی 2 سی سی تجویز می شود که این مقدار با توجه به سن و شرایط کودک می تواند متفاوت باشد.

آزیترومایسین 250

آزیترومایسین 250 را می توان به اشکال مختلف خریداری کرد. قرص آزیترومایسین 250 یا کپسول آزیترومایسین 250 معمولاً برای درمان عفونت های باکتریایی تجویز می شود. البته مقاومت دارویی نسبت به این دارو ایجاد شده است و معمولا دو دوز از آن در روز تجویز می شود.

تفاوت آزیترومایسین 500 و 250

تفاوت آنها فقط در دوز آنهاست. در ابتدا شرکت های داروسازی فقط آزیترومایسین 250 میلی گرمی تولید می کردند، اما به دلیل استفاده بی رویه از این دارو، اثربخشی آزیترومایسین 250 به تدریج کاهش یافت و شرکت های داروسازی آزیترومایسین 500 میلی گرمی تولید کردند، باکتری ها به سرعت در برابر آزیترومایسین 500 مقاوم می شوند. نتیجه استفاده آنتی بیوتیک ها غیر ضروری هستند.

شربت آزیترومایسین

دارو یا شربت آزیترومایسین برای درمان عفونت های باکتریایی حساس به آزیترومایسین در کودکان استفاده می شود و به صورت شربت آزیترومایسین 100 و شربت آزیترومایسین 200 در داروخانه ها موجود است.

عوارض قرص آزیترومایسین 500 یا 250 چیست؟

اگر پزشک آزیترومایسین را برای شما تجویز کرده است، مطمئن باشید که فواید آن بیشتر از مضرات آن است. همچنین مهم است که بدانید اکثر افرادی که آزیترومایسین مصرف کرده اند، عوارض جانبی جدی را تجربه نکرده اند.

شایع ترین عوارض جانبی مشاهده شده در مصرف آزیترومایسین که منجر به قطع این دارو می شود عبارتند از:

  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • درد شکم
  • ضعف
  • اسهال

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا