سلامت خانواده

آزمون مهم مدیریتی دولت جدید در برخورد با مشکلات پرستاران

خودکشی دستیاران و پزشکان متخصص، اعتصاب پرستاران و صف‌های درمانی و نارضایتی بیماران از چالش‌های اساسی نظام سلامت کشور سال‌هاست که به شمار می‌رود.
در این میان پرستاران مظلوم ترین قشر در خط مقدم درمان هستند. مدت هاست که جان آفرینان بی ادعای این منطقه به وضعیت شغلی و معیشتی خود اعتراض دارند و درخواست های صنفی آنها بی پاسخ مانده است. مردم فداکاری ها و جانفشانی های این مردم صبور و پرتلاش در جریان بیماری کرونا را فراموش نکرده اند و جامعه خواستار رسیدگی فوری به مشکلات این عزیزان است. برخی از نگرانی ها و مشکلات آنها در زیر ذکر شده است.
یک – حقوق پرستاران بسیار ناچیز است. بررسی احکام حقوقی و استخدامی آنها این موضوع را تایید می کند و اعداد درج شده در فیش حقوقی یک پرستار غیر قابل باور است. در حال حاضر حقوق یک پرستار در بیمارستان های دولتی برابر با یک کارگر است. این در حالی است که در بسیاری از کشورهای دنیا برای ارتقای نظام سلامت، پرستاری یکی از پردرآمدترین مشاغل حرفه ای است. اما در کشور ما حقوق یک پرستار در انتهای جدول حقوق قرار دارد.
دو- فعالیت حرفه ای آنها همواره با استرس ها و مسئولیت های زیادی همراه است و به دلیل سختی کار و خطرات مختلف، معمولاً پرستاران پس از یک دهه کار در معرض بیماری های مختلف قرار می گیرند.
3- در دوران پس از کرونا با پرستاران ناعادلانه رفتار شد و امنیت شغلی بسیاری از آنها به خطر افتاد.
4- موضوع بعدی اضافه کاری اجباری، غیرقانونی و طاقت فرسا با دستمزدهای ناعادلانه است که اعتراض جمعی همه پرستاران است.
پنج- معوقات طولانی مدت پرستاران و کادر درمانی در بیمارستان ها نقطه تاریک مدیریتی در نظام سلامت کشور است.
6- فاصله زیاد حقوق دریافتی پرستار نسبت به سایر کارکنان بهداشتی از جمله پزشکان بسیار مشهود و ناعادلانه است.
7- در حال حاضر پرستاران عزیز در پست ها و پست های مدیریتی ارکان نظام سلامت کشور حضور چشمگیری ندارند.
هشت- پرستاران در سال های اخیر در بسیاری از موارد مورد تعرض همراهان بیماران قرار گرفتند و امنیت آنها در بیمارستان ها به خوبی تامین نشد. این در حالی است که عزت و احترام این عزیزان در جامعه مسلم و برتر است.
خیر – کمبود شدید پرستار در بیمارستان ها با در نظر گرفتن استانداردها، فرسودگی شغلی این عزیزان را چند برابر کرده است.
10- عدم شفافیت در سیاست ها و برنامه های اجرایی در خصوص پرستاران در زمینه های مختلف کاری مورد اعتراض جمعی آنان است.
11 – عدم اجرای صحیح قانون مشاغل سخت در خصوص پرستاران
12- پرستاران در تمام ایام سال حداکثر در تمام ایام تعطیل در مراکز درمانی حضور دارند.
سیزدهم – نحوه محاسبه و فرمول کارآمد پرستاران همواره مورد اعتراض بوده است. تعرفه گذاری صحیح، اجرای ویژه با ضریب سه با درج در احکام استخدامی، ایجاد نمایندگی های حذف شده و ارتقای خدمات رفاهی پرستاران از خواسته های جمعی این بزرگواران است.
اعتصابات و اعتراضات اخیر پرستاران عزیز قطعا چالش بزرگی برای نظام درمان و سلامت کشور است. پرستاران کشور رکن و نقطه قوت نظام درمان هستند. وظیفه اخلاقی و شغلی دولت جدید و رئیس جمهور محترم رسیدگی فوری به مشکلات این قشر از خدمتگزاران است.
متاسفانه در سال های اخیر به دلیل مشکلات بسیاری از پرستاران متخصص و متخصص ایران به کشورهای دیگر مهاجرت کرده اند که یکی از نقاط تاریک مدیریت نظام بهداشت و درمان کشور است. انتظار می رود دولت جدید با عجله به مشکلات مذکور رسیدگی و موجبات رضایت این عزیزان را فراهم آورد.

* محقق مدیریت

۴۷۴۷

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا