بهداشت و درمان

آزمایش واکسن ترکیبی کووید و آنفلوآنزا به دلیل مشکلات نوروپاتی تعلیق شد

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت (تابنا)، سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) کارآزمایی بالینی واکسن ترکیبی آنفولانزا و کووید نواکس و سایر واکسن‌های مستقل را به دلیل نگرانی‌های ایمنی به حالت تعلیق درآورد.

تعلیق این آزمایشات پس از آن انجام شد که یکی از شرکت کنندگان در آزمایش اعلام کرد که پس از دریافت این واکسن دچار آسیب عصبی شده است.

Novax، سازنده واکسن ترکیبی، گفت، یکی از شرکت‌کنندگان در کارآزمایی بالینی واکسن ترکیبی، علائم نوروپاتی حرکتی یا آسیب به سلول‌های عصبی که ماهیچه‌ها و حرکت را کنترل می‌کنند، گزارش کرد. این فرد در ژانویه سال گذشته واکسن را دریافت کرده بود.

سازنده همچنین اظهار داشت که اگرچه هنوز مشخص نیست که آیا واکسن باعث این اتفاق برای گیرنده شده است یا خیر. با این حال، به همکاری با سازمان غذا و داروی ایالات متحده برای حل تعلیق آزمایش واکسن ترکیبی ادامه می دهد.

رابرت واکر، مدیر ارشد پزشکی Novax گفت: “هدف ما این است که این مشکل را با موفقیت حل کنیم و آزمایش فاز 3 خود را در اسرع وقت آغاز کنیم.” راجر سانگ، یکی دیگر از تحلیلگران این شرکت، نیز گفت که نوروپاتی حرکتی عارضه‌ای نیست که در هیچ یک از آزمایش‌های قبلی واکسن‌های Novavox دیده شده است.

در ماه مه، این شرکت قراردادی به ارزش حداقل 1.2 میلیارد دلار با Sanofi فرانسه امضا کرد تا به طور مشترک واکسن Novavax را در اکثر کشورها بفروشد و از واکسن کووید خود با واکسن‌های آنفولانزا برای تولید واکسن ترکیبی استفاده کند.

همزمان با توقف این آزمون، سهام شرکت تولیدی 24 درصد سقوط کرد و در صورت تداوم این ریزش، ارزش بازار آن حدود 400 میلیون دلار کاهش می یابد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا