سلامت خانواده

آخرین وضعیت کرونا و آبله میمونی در جهان/ آیا شیوع آبله میمون نگران کننده است؟

به گزارش خبرگزاری ایمنا، به منظور مشاهده و پایش ویروس های در گردش بیماری های حاد تنفسی، مشاهده “مولتی پلکسدانشگاه های علوم پزشکی تهران، ایران، هرمزگان و شهید بهشتی از مرداد ماه سال 1402 آغاز به کار کردند و در مرداد ماه سال جاری 123 نمونه از نظر 21 ویروس مورد آزمایش قرار گرفتند.

بنابراین از مجموع 123 نمونه، 30 آزمایش در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، 40 مورد در دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، 23 مورد در دانشگاه علوم پزشکی ایران و 30 مورد در دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد.

همچنین از 80 نمونه بستری در بیمارستان، هشت مورد مثبت کووید و خانواده آن معادل 10 درصد است، همچنین در 33 نمونه سرپایی، 8 نمونه کووید و خانواده آن مثبت بوده که در مجموع 16 نمونه مثبت کووید، 8 نمونه مثبت بوده است. در ناحیه بستری 50 درصد) و 8 نمونه مثبت در بخش سرپایی (50 درصد) بودند.

نتایج نشان می‌دهد که خانواده کروناویروس‌ها با 64 درصد در صدر ویروس‌های در گردش قرار دارند و پس از آن قرار دارند «رینو ویروس» با 24 درصد و سایر ویروس ها در رتبه سوم قرار دارند.

آبله میمون و کووید 19 در مرحله نگران کننده ای نیستند

گسترش م آبله در هفته‌های اخیر، نگرانی‌هایی را در سراسر جهان برانگیخته است، به طوری که سازمان بهداشت جهانی (WHO) و مرکز آفریقایی کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC آفریقا) آن را به ترتیب یک وضعیت اضطراری بهداشت عمومی با نگرانی بین‌المللی و قاره‌ای اعلام کردند.

تا هفته گذشته، CDC آفریقا 21305 مورد آبله میمون-3326 مورد تایید شده، 17979 مورد مشکوک و 590 مورد مرگ ناشی از این بیماری- را در 13 کشور آفریقایی در سال جاری ثبت کرده است که جمهوری دموکراتیک کنگو 96. درصد از کل موارد و 97 مورد است. درصد از کل مرگ و میرها

موارد ابتلا اخیراً در چندین کشور مختلف از جمله پاکستان، تایلند، فیلیپین، استرالیا و سوئد تایید شده است.

با این حال، برای اروپا، مرکز اروپایی پیشگیری و کنترل بیماری (ECDC) معتقد است که سطح فعلی خطر همچنان پایین است.

«برونو Ciancioرئیس بخش نظارت مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های اروپا گفت: مرکز اروپایی پیشگیری و کنترل بیماری خطر را برای جمعیت اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی اروپا دست کم می‌گیرد.

وی تاکید کرد که این ویروس م آبله ده ها سال است که وجود دارد و واکسن های موثر و بی خطری برای این بیماری وجود دارد و همچنین این ویروس برای انتقال از فردی به فرد دیگر نیاز به تماس نزدیک دارد.

وی مقایسه با همه گیری کووید-19 را رد کرد و افزود: این وضعیت با آنچه در زمان ظهور کووید-19 رخ داد متفاوت است، زیرا کووید-19 یک ویروس جدید بود که به راحتی از فردی به فرد دیگر منتقل می شد و هیچ واکسنی برای آن وجود نداشت. .

Ciancio وی با توجه به افزایش تعداد مبتلایان به کووید 19 در اروپا به ویژه فرانسه در جریان المپیک پاریس که به تازگی به پایان رسیده است، تاکید کرد: مرکز پیشگیری و کنترل بیماری های اروپا هیچ روند نگران کننده ای را مشاهده نکرده است. اپیدمیولوژیک سیاست فعلی نیازی به سیاست های اضافی نسبت به آنچه قبلا وجود داشت ندارد.

وی افزود: با این حال به کشورهای عضو اتحادیه اروپا توصیه می شود دستورالعمل های واکسن آنفولانزا و کووید 19 را در بین گروه های در معرض خطر در آینده و در فصل زمستان جدی بگیرند.

م آبله باید در مرکز شیوع آن قرار گیرد

در همین حال، «پیر تاتوئین“، متخصص بیماری های عفونی فرانسوی، در مورد اهمیت اقدامات برای مهار و حذف م آبله در مرکز کنونی آن که آفریقا است، تاکید کرد.

وی گفت: سخت ترین قسمت کووید-19 این بود که فرد مبتلا قبل از بروز علائم می توانست آن را منتشر کند و این ویژگی نظارت و ردیابی تماس را دشوارتر می کرد. با م آبلهفرد مبتلا نمی تواند آن را به دیگران منتقل کند تا زمانی که علائم، به عنوان مثال با انقلاب ها پوستی که در سه هفته ظاهر می شود حداکثر دوره است کمون است

با توجه به تاتوئیندر این صورت نیازی به اعمال محدودیت های مسافرتی و سایر محدودیت ها نیست و آنچه چهار سال پیش در آن زندگی کردیم نیز نشان داد که بستن مرزها کارساز نیست.

او گفت که اکنون نیاز این است که با اپیدمی در هسته آن مبارزه کنیم و قبل از تبدیل شدن به یک موضوع جهانی آن را تعطیل کنیم.

به این منظور، تاتوئین وی بر اهمیت کمک به کشورهایی که دارای سیستم بهداشتی شکننده هستند تاکید کرد و افزود: اگر به آنها کمک می‌کردیم تا سیستم‌های بهداشتی قوی‌تری ایجاد کنند، این نوع اپیدمی‌ها را در گوشه و کنار جهان گسترش نمی‌دادیم و در نهایت منجر به حفاظت بهتر از جمعیت جهان.”

وی در عین حال گفت که افزایش مجدد تعداد مبتلایان به کووید-19 دیگر مایه نگرانی عمده نیست.

در همین حال، سازمان جهانی بهداشت روز گذشته (دوشنبه) برنامه آمادگی راهبردی و واکنش جهانی را برای جلوگیری از سرایت انتقال از انسان به انسان آغاز کرد. م آبله از طریق تلاش های هماهنگ جهانی، منطقه ای و ملی اجرا می شود.

این اقدام پس از اعلام وضعیت اضطراری بهداشت عمومی و نگرانی بین بین المللی توسط “مطالعه کنید آدهانوم قبرس“، دبیر کل سازمان جهانی بهداشت در 14 مرداداجرا شد.

این طرح 135 میلیون دلاری یک دوره 6 ماهه تا فوریه 2025 را پوشش می دهد تا پاسخ سازمان جهانی بهداشت، کشورهای عضو، شرکای خود از جمله مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آفریقا (CDC آفریقا)، جوامع و محققان و دیگران را تامین کند. کند

در بیانیه آمده است که تلاش‌های واکسیناسیون استراتژیک بر روی افرادی که در معرض بالاترین خطر هستند، از جمله افرادی که با موارد اخیر و کارکنان مراقبت‌های بهداشتی تماس نزدیک داشته‌اند، برای شکستن زنجیره‌های انتقال متمرکز خواهد بود.

در بیانیه آمده است که در سطح جهانی، تاکید بر رهبری استراتژیک، راهنمایی های به موقع مبتنی بر شواهد و دسترسی به اقدامات متقابل پزشکی برای گروه های در معرض خطر در کشورهای آسیب دیده خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا