سلامت خانواده

آخرین وضعیت کرونا در ایران/ افزایش بستری شدن بیماران مبتلا به بستر XEC

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از وبدا، مجید مختاری با بیان اینکه تاکنون مطالعات زیادی در مورد رفتار و جهش های ویروس کرونا انجام شده است، اظهار داشت: نوعی جهش از ویروس کرونا حالت مختلط دارد. به گونه ای که در بدن فردی که سابقه ابتلا به یک نوع کرونا را دارد، ممکن است نوع دیگری از ویروس کرونا وارد شود و پروتئین و مواد داخلی ساختار این دو ویروس در بدن میزبان ترکیب شود و تبدیل شود زیر رشته از کرونا جدید شدن

وی افزود: در شش ماه گذشته در زیرشاخه ها Umicron انواع زیرشاخه ها ظاهر شدند، ناپدید شدند یا ادغام شدند. زیر رشته JN.1 شعبه اصلی Umicron و انواع مختلفی از زیرسویه های هیبریدی مانند KP.1، KP.2، KP.3 و KP.4 از زیر مجموعه های JN.1 در ماه های اخیر ایجاد شده اند.

متخصص ریه و همراهی مراقبت ویژه بیان کرد: اخیراً زیر سویه های KP.3.3 با KS.1.1 ترکیب شده است که منجر به زیر رشته FLiRT و زیرشاخه های جدید شامل KP.3.1.1 از معاشقه ایجاد کرد، زیر رشته در ماه های گذشته XEC جدید برای اولین بار در ایتالیا ظاهر شد و در حال حاضر 27 کشور جهان به ویژه کشورهای اروپایی مانند آلمان، انگلیس، فرانسه و حتی آمریکای شمالی را درگیر خود کرده است و به نظر می رسد این زیر رشته به تدریج تبدیل می شود زیر رشته غالب Umicron معلوم می شود، این زیر رشته بسیار مسری است و خود را با سویه ها و زیرسویه های قبلی جایگزین می کند.

مختاری ادامه داد: با کمک ارزنده و قابل توجه انستیتو پاستور ایران، زیرسویه های جدید در ایران به دقت بررسی و شناسایی می شود و تعداد موارد آلوده. زیر رشته موارد جدید کرونا در کشور زیاد نیست، به دلیل شیوع سریع آن، افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای و بدخیم و سیستم ایمنی ضعیف و حتی افراد مبتلا به چاقی مفرط، سالمندان و کودکان مبتلا به بیماری‌های مادرزادی زمینه‌ای مستعد ابتلا هستند. . زیر رشته XEC و نوع شدید بیماری، اما رفتار زیرلایه های جدید برعکس است کرنش دلتا که ریه را عمدتاً در دستگاه تنفسی فوقانی درگیر می کند.

گفت: دانشمندانی که زیر رشته مطالعه و تمرکز XEC جدید به این نتیجه رسیده است که این زیر رشته هوشمندانه قصد دارد سیستم ایمنی را دور بزند تا بیشتر ریه را درگیر کند، اما چنین توانایی در این زیر رشته وجود ندارد

یکی از اعضای کمیته ملی علمی کرونا گفت: جامعه جهانی در حال حاضر نگران شیوع گسترده کرونا است. دلتا خیر، وی افزود: باید توجه داشته باشیم که افراد مبتلا به بیماری های زمینه ای ممکن است به نوع شدید کرونا مبتلا شوند. زیر رشته XEC را می توان با کیت های تشخیصی قبلی مانند PCR تشخیص داد.

مختاری با اشاره به لزوم تهیه واکسن‌های جدید کرونا با توجه به سویه‌های جدید Umicronگفت: واکسن هایی که در برخی کشورها تولید می شوند زیر رشته JN.1 ساخته شده در زیر رشته XEC موثر است و بسیاری از کشورها در میان جوامع خود در مورد تزریق رایگان واکسن آنفولانزا و کرونا در یک روز تبلیغات می کنند.

وی یادآور شد: علائم عفونت کرونا XEC شبیه آنفولانزا است، اما تفاوت در این است زیر رشته با آنفولانزا و زیرسویه های قبلی، تب به طور ناگهانی شروع می شود و بدنبال آن بدن درد، سرفه های خشک و حتی اسهال، استفراغ و خستگی مفرط رخ می دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیان کرد: زیر رشته XEC حس بویایی و چشایی را کاهش می دهد که یکی از تفاوت های آن با آنفولانزا محسوب می شود. در حال حاضر بیماران مبتلا به زیر رشته XEC در بیمارستان ها و بخش های مراقبت های ویژه تا حدودی افزایش یافته است، اما ما هنوز به مرحله بحرانی درگیر کردن بخش بزرگی از ظرفیت بخش مراقبت های ویژه نرسیده ایم.

مختاری با اشاره به افزایش بیماری های تنفسی در پاییز و زمستان یادآور شد: مطالعات زیادی انجام شد و ثابت شد که استفاده از ماسک به ویژه در نیمه دوم سال باعث کاهش حملات آسم، بیماران مبتلا به سینوزیت حاد و کاهش می شود. آسم منجر به بستری شدن در بیمارستان می شود. و می دانیم که ماسک از ورود آلاینده ها، باکتری ها و ویروس ها به سیستم تنفسی جلوگیری می کند.

وی تاکید کرد: استفاده از ماسک در مراکز درمانی و اماکن پرتردد به ویژه در محیط های بسته که فاصله کمتر از 1.5 متر است و یا در وسایل نقلیه عمومی به ویژه اتوبوس، قطار و مترو توصیه می شود. برای افرادی که مستعد بیماری هستند، اجباری نیست، بلکه ضروری است.

یکی از اعضای کمیته علمی کشوری کرونا تصریح کرد: نیازی به استفاده از ماسک در فضای باز حتی در محیط هایی که فاصله افراد بیش از 1 تا 1.5 متر است نداریم، بلکه به طور کلی سبک زندگی به ویژه تغذیه سالم به ویژه مصرف میوه است. و سبزیجات، کاهش مصرف چربی ها و تهویه مناسب در منازل و محیط های کاری و اداری در برابر بسیاری از ویروس ها و بیماری ها موثر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا