سلامت خانواده

آخرین وضعیت جذام در کشور 1403 + راه های انتقال و علائم بیماری

به گزارش خبرگزاری ایمنا، این بیماری جذام یا پرسیدن (جذام) که در قدیم به آن نرد گفته می شود که این یک بیماری عفونی پیشرونده است که باعث زخم های پوستی شدید و بد شکل می شود. جذام با نام هانسن همچنین مشخص است که این نام به نام دانشمندی که بیماری را کشف کرده است (گرهارد زره هانسن) گرفته اند.

این بیماری اعصاب دست و پا، پوست، تیغه بینی و مجاری تنفسی فوقانی را به شدت درگیر می کند. تاثیر قرار می دهد، با این حال می توان گفت جذام این بیماری مانند گذشته شایع نیست، اما هنوز در برخی از نقاط جهان وجود دارد.

جذام این یک بیماری عفونی و پیشرونده است که توسط یک عامل باکتریایی ایجاد می شود مایکوباکتریوم لیپا (Mycobacterium Leprae)، این عفونت با ایجاد زخم های پوستی به اعصاب آسیب وارد کرده و ماهیچه ها را ضعیف می کند، بنابراین اگر این بیماری به موقع درمان نشود باعث بدشکلی و ناتوانی شدید در افراد می شود.

در حال حاضر این بیماری به اندازه گذشته مسری نیست، اگر با فرد مبتلا به آن باشید پرسیدن (جذام) تماس مستقیم و مکرر داشته باشد، به گونه ای که در معرض قطرات بینی یا دهان او قرار بگیرید، احتمال انتقال بیماری وجود دارد. جذام افزایش دادن.

تعداد عفونت ها جذام در کشور انگشت شمار است/ 4 نفر به این بیماری مبتلا هستند جذام در این سال

فرشید رضایی، رئیس دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی. اخیرا در مورد این بیماری جذام و وضعیت کشور در خصوص شیوع این بیماری عنوان کرده است: بیماری جذام یکی از بیماری هایی است که در دنیا در مرحله حذف است و در کشور ما نیز در مرحله حذف است. دلایل زیادی وجود دارد که بشر توانسته است این بیماری را از بین ببرد، از جمله جذام این بیماری به راحتی منتقل نمی شود و از طریق تماس های معمولی مانند افرادی که کنار هم نشسته اند و غذا می خورند منتقل نمی شود، البته تماس های طولانی مانند هم خانه بودن می تواند باعث انتقال بیماری از فردی به فرد دیگر شود.

وی خاطرنشان کرد: باکتری عامل این بیماری است جذام آنها از جمله باکتری هایی هستند که خیلی کند رشد می کنند و به راحتی تکثیر نمی شوند تا از بدن یک نفر به بدن فرد دیگر منتقل شوند، وی ادامه داد: بنابراین در مورد بیماری جذام ما با آنچه در رابطه با سایر بیماری های عفونی در جامعه می بینیم که به راحتی به افراد دیگر منتقل می شود، مواجه نیستیم.

رئیس دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: یکی دیگر از دلایلی که بشر توانسته این بیماری را از بین ببرد این است که به محض تشخیص و درمان این بیماری، انتقال آن متوقف شده و به همان میزان انتقالی که در شرایط زندگی مشترک طولانی مدت امکان پذیر بود و دیگر وجود ندارد.

رضایی با بیان اینکه زندگی شهری و غیر جمعی امروزه بشر این بیماری را برای از بین بردن ساخته است و بسیار بسیار نادر است. وی ادامه داد: بیماری که هزاران نفر را درگیر می کرد در این سال ها بسیار کاهش یافته و در کشور ما تعداد انگشت شماری است که سال گذشته 9 مورد و امسال 4 مورد است. ما این بیماری را داشتیم.

وی با اشاره به اینکه این بیماری در حال حاضر درمان دارد و مانند گذشته نیست که درمانی نداشته باشد، گفت: امروزه در صورت وجود فرد مبتلا به این بیماری در خانواده، آنتی بیوتیک های بسیار موثری برای درمان این بیماری وجود دارد. و بستگان جذام اگر ندارید نگران این بیماری نباشید زیرا سیستم بهداشتی کشور ما و بسیاری از کشورهای دیگر این بیماری را در مرحله حذف نگه داشته است.

راه انتقال جذام

تا دوره نهفتگی (مدت بیماری تا ظهور علائم آن) بیماری ها، کمون آنها می گویند، یک دوره طولانی کمون جذام که ممکن است به طور متوسط ​​بین پنج تا 20 سال طول بکشد، اجازه نمی دهد تا علت اصلی انتقال بیماری به بدن مشخص شود.

با این حال، دانشمندان دستگاه تنفسی را رایج ترین راه انتقال می دانند پرسیدن (جذامبدانید، به طور کلی می توان گفت افرادی که تماس نزدیک، مکرر و طولانی مدت با فرد بیمار دارند ممکن است از راه های زیر به این بیماری مبتلا شوند. جذام مبتلا شدن:

  • نفس كشيدن
  • عطسه و ترشح از بینی و دهان
  • دستگاه گوارش
  • سرفه و ترشح از دهان
  • تماس مستقیم پوست با زخم های باز
  • تماس با خاک، حشرات و محیط آلوده

علائم پوستی جذام

  • پوست خشک، ضخیم و سخت
  • بی حسی و تغییر رنگ پوست در قسمت هایی از آن
  • ریزش نواحی پوست دارای مو مانند مژه و ابرو
  • رشد ضایعات پوستی
  • زخم های بدون درد در کف پا
  • تورم یا توده در ناحیه لاله گوش

رفتار جذام

در حال حاضر این بیماری قابل درمان است و باید طبق توصیه های سازمان بهداشت جهانی (WHO) درمان شود. جذام به صورت رایگان در اختیار بیماران قرار گیرد، پزشک برای درمان عفونت این بیماری آنتی بیوتیک هایی مانند داپسون، ریفامپیسین و کلوفازیمین تجویز می کند که باید از شش ماه تا یک سال استفاده شود.

اگر فرد به جذام به شدت آلوده است، دوره درمان آنتی بیوتیکی طولانی تر خواهد بود، با این حال، می توان گفت که آنتی بیوتیک ها فقط عفونت ناشی از جذام درمان می کنند و از پیشرفت بیماری جلوگیری می کنند، اما بهبود دهنده آسیب عصبی و عوارض ناشی از آن نیست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا