اخبار سلامت

آخرین وضعیت تخصیص ارز دارو و تجهیزات پزشکی

به گزارش گروه اجتماعی سلامت جو ، سید حیدر محمدی درباره اجرای طرح اصلاح سیاست تبادل دارو اظهار داشت: ارز 4200 تومانی و تفاوت آن با ارز آزاد باعث شده بود برخی از داروهای ما از زنجیره خارج شود، بنابراین طرح اصلاح سیاست های ارزی اجرا شد تا به جای ارز دادن به ابتدای زنجیره، یارانه دارو به انتهای زنجیره اختصاص یابد.

وی افزود: بر این اساس بانک مرکزی مابه التفاوت را به صورت یارانه پرداخت می کند تا پرداخت از جیب بیمار افزایش پیدا نکند.

معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: در حوزه تجهیزات پزشکی برای بیش از 65 درصد مواد مصرفی (حدود 600 میلیون دلار) ارز 4200 تومانی پرداخت می شود و بخشی از این مبلغ که سهم زیادی از کل سهمیه ارزی است. حوزه سلامت (4 میلیارد دلار)، ارزی پرداخت می شود. 28500 تومان رسیده اما پروتز و اروستیک، لنز چشم قابل کاشت طبی، استنت قلب و… همچنان مشمول ارز 4200 است.

وی با اشاره به مشکلات نقدینگی حوزه دارو گفت: آنچه امروز بیمارستان ها و داروخانه ها را با مشکل مواجه کرد این بود که مابه التفاوت پرداختی باید از طریق سازمان برنامه بودجه به بیمه ها و از بیمه ها به سازمان برنامه و بودجه پرداخت می شد. داروخانه ها و مراکز درمانی که به طور کامل محقق شد. این اتفاق نیفتاد.

محمدی خاطرنشان کرد: حدود 75 هزار میلیارد تومان برای دروار مصوب شده که تاکنون 23 هزار میلیارد تومان آن تخصیص یافته و حدود 13 هزار و 400 میلیارد تومان به داروخانه های سرپایی و بستری رسیده است.

وی با اشاره به اصلاح سیاست های ارزی در حوزه شیرخشک گفت: در زمینه شیرخشک نیز این برنامه را انجام دادیم، البته قرار بود قیمت شیرخشک با نرخ آزاد یکسان باشد. و مابه التفاوت را به مصرف کننده می دهیم، یعنی به همه افرادی که بچه زیر دو سال دارند یارانه می دهیم که خودشان شیرخشک تهیه کنیم که با آن موافقت نشد و روش فعلی پرداخت یارانه. از طریق بیمه سلامت به داروخانه ها اجرا شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا