سلامت خانواده

آخرین اخبار از شیوع آبله میمون در جهان / هشدار اپیدمی برای کشورها

به گزارش خبرگزاری ایمنا، پس از کاهش اپیدمی و علائم ترسناک و جهانی ویروس کرونا در سراسر جهان، شایعاتی مبنی بر شیوع یک بیماری جدید، آبله میمون یا م آبله این بیماری یک بار در سال 2022 به منصه ظهور رسید و اکنون در آگوست 2024 ترس و نگرانی شدیدتری را برای همه مردم جهان ایجاد کرده است.

علائم بیماری آبله میمون یک تا دو هفته پس از تماس نزدیک با بیمار ظاهر می شود و می تواند شامل تب و سردرد باشد و پس از چند روز به ضایعات یا زخم های پوستی تراوش کننده تبدیل می شود، اگرچه موارد منجر به مرگ شده است، اما در اپیدمی های اخیر در آفریقا، اکثر موارد افراد علائم خفیف تا متوسط ​​را تجربه می‌کنند و سپس بهبودی کامل پیدا می‌کنند، اگرچه افراد دچار نقص ایمنی ممکن است در معرض خطر بیشتری باشند.

میزان عفونت و شدت بیماری در آبله میمونی

بر اساس اعلام فرشید رضایی، مدیر دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، تایلند دومین کشوری است که موارد تایید شده آبله میمون 1b در خارج از قاره آفریقا گزارش شده است. اکنون حدود یک هفته از هشدار سازمان بهداشت جهانی در مورد ویروس جهش یافته آبله میمون می گذرد و مرکز کنترل بیماری های تایلند اولین مورد تایید شده آبله میمون را در ارتباط با شیوع جدید آفریقایی گزارش کرده است.

بنابراین به گفته مقامات تایلندی، فرد مبتلا به آبله میمون مردی 66 ساله است که پس از بازگشت از سفر و ورود به فرودگاه بانکوک به دلیل علائم بیماری به بیمارستان منتقل شد. بررسی ها نشان می دهد که 43 نفر با فرد بیمار ارتباط نزدیک داشتند. بوده اند؛ اگرچه این افراد هیچ علامتی از بیماری ندارند، اما باید به مدت 21 روز تحت نظر باشند تا وضعیت بیماری آنها مشخص شود.

سوئد اولین کشوری است که موارد آبله میمون 1b را در خارج از قاره آفریقا گزارش کرده است. شیوع آبله میمون جهش یافته جدید در جمهوری دموکراتیک کنگو از زمستان گذشته آغاز شد و پس از شیوع آبله میمون در کنگو، این بیماری به کشورهای همسایه سرایت کرد.

شیوع جدید آبله میمون در ماه های اخیر ناشی از ویروس Mpox نوع 1 است که نسبت به شیوع آبله میمون در دو سال اخیر کمی کمتر است. مسری تر و شدیدتر است; میزان مرگ و میر ویروس نوع 2 کمتر از 1 درصد است، اما نوع 1b تاکنون باعث مرگ حدود 4 درصد از بیماران شده است.

15 کشور آفریقایی در دو سال گذشته به آبله میمون نوع 2 مبتلا شده اند، در واقع 40874 نفر به آبله میمون مبتلا شده اند که از این تعداد 1512 نفر جان خود را از دست داده اند، آبله میمونی جدید نوع 1 (1b) است. پس از جهش در سال گذشته که شیوع دیگری را در پی داشت، از زمستان سال گذشته تا امروز، در کمتر از هشت ماه بیش از 17 هزار نفر به این بیماری مبتلا شده اند.

بررسی ها نشان می دهد که 517 نفر از 13 کشور جهان بر اثر آبله میمون نوع 1 جان خود را از دست داده اند. میر ناشی از آبله میمون نوع 1 نشان دهنده افزایش 160 درصدی عفونت و افزایش 20 درصدی مرگ و میر نسبت به شیوع قبلی است.

کودکان 60 درصد بیماران آبله میمون را تشکیل می دهند

97 درصد از بیماران و مرگ و میرهای اپیدمی امسال مربوط به کنگو هستند و شیوع این بیماری در خارج از قاره آفریقا نشان دهنده احتمال تداوم اپیدمی در کشورهای دیگر پس از ابتلای بیمار، اعضای خانواده وی یا سایر کشورهاست. در اطراف او که در تماس نزدیک با بیمار هستند، احتمال ابتلا به این بیماری وجود دارد.

تماس نزدیک یعنی صحبت بیش از چهار ساعت در فاصله نزدیک و تماس پوستی، لازم است افرادی که با فرد بیمار در تماس نزدیک بوده اند مدتی تحت نظر باشند. آلودگی زنان باعث افزایش نگرانی در آفریقا شده است، زیرا احتمال انتقال بیماری از مادر به جنین و بروز عوارض جسمی و روحی در جنین و نوزاد وجود دارد.

کودکان حدود 60 درصد از مبتلایان به آبله میمون را تشکیل می دهند و خطر افزایش شدت بیماری و میزان مرگ و میر و میر شیوع آبله میمون در کودکان بیشتر از بزرگسالان در میان کودکان نشان می دهد که تماس نزدیک در خانه تهدیدی جدی برای کودکان است.

“آبله میمون” را می توان متوقف کرد

مطالعه کنید آدهانوم قبرسدبیرکل سازمان جهانی بهداشت (WHO) گفت: شیوع جدید م آبله را می توان کنترل و متوقف کرد و انجام این کار مستلزم اقدام هماهنگ بین آژانس های بین المللی و شرکای ملی و محلی، جامعه مدنی، محققان و تولیدکنندگان و کشورهای عضو است.

وی اظهار داشت: بیش از 100 هزار مورد ابتلا به این بیماری تایید شده است م آبله از زمان آغاز شیوع جهانی آن در سال 2022، سازمان بهداشت جهانی افزایش بی سابقه موارد این بیماری را در آفریقا گزارش کرده است و افزوده است که اکنون انتقال آن در جمهوری دموکراتیک کنگو متمرکز است و 90 درصد موارد در سال 2024 گزارش شده است. . تنها در سال جاری بیش از 16000 مورد مشکوک (شامل 575 مورد فوت) ناشی از این بیماری در این کشور گزارش شده است.

دبیرکل سازمان جهانی بهداشت چگونگی شیوع این ویروس را به عنوان یک اورژانس بهداشت عمومی با نگرانی بیان کرد. بین المللی اعلام شد، گفت: موارد ماه گذشته از کرنش کلاد 1b ویروس نه تنها از بوروندیکنیا، رواندا و اوگاندا که همسایه کنگو هستند گزارش شده است، اما تایلند و سوئد نیز که قبلا مواردی از این بیماری گزارش نشده بود، مواردی از این بیماری را ثبت کردند.

وی خاطرنشان کرد: سازمان جهانی بهداشت و شرکای آن یک برنامه آمادگی راهبردی و واکنش جهانی برای مقابله با شیوع این ویروس دارند. م آبله وی با تلاش‌های هماهنگ جهانی، منطقه‌ای و ملی، ادامه داد: این طرح بر اجرای راهبردهای نظارت و واکنش جامع، پیشبرد تحقیقات و دسترسی عادلانه به اقدامات متقابل پزشکی، به حداقل رساندن انتقال انسان و حیوان و توانمندسازی جوامع برای مشارکت فعال متمرکز است. کنترل شیوع بیماری

به گفته کارشناسان بهداشت، فردی که م آبله آلوده است، در عرض 2 تا 19 روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس علائم ایجاد می کند و م آبله علت با انقلاب ها و علائم آن شبیه آنفولانزا است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا