سلامت خانواده

آخرین آمار مبتلایان به تب دنگی در کشور تا 17 مرداد 1403 + تعداد شهرهای آلوده

به گزارش خبرگزاری ایمنا، تب دنگی یک بیماری ویروسی است که در اثر نیش پشه آئدس ایجاد می شود، مشروط بر اینکه این پشه فردی را که ویروس این بیماری را دارد گاز گرفته باشد و در اثر گزش، ویروس این بیماری به فرد دیگری منتقل می شود. کند، در غیر این صورت نیش این پشه به تنهایی خطرناک نیست.

یکی از مهم ترین علائم این بیماری تب بالا است و به همین دلیل به این بیماری تب استخوان شکن نیز می گویند. این بیماری بیشتر در مناطق گرمسیری و گرمسیری دیده می شود، اما انتقال پشه آئدس به کشورهای دیگر باعث شیوع این بیماری به بیش از 110 کشور جهان می شود. جهان، از جمله در اروپا، بوده است؛.

تب، سردرد، کمردرد، درد پشت چشم، جوش‌ها و حساسیت‌های پوستی و در برخی موارد خونریزی به‌ویژه از لثه‌ها از علائم اصلی این بیماری هستند، اما گاهی علائم آن با برخی بیماری‌های تنفسی مانند کرونا و آنفولانزا مشترک است. شناسایی آن دشوار است

تب دنگی درمان خاصی ندارد اما اگر پشه آئدس ناقل ویروس باشد تا 14 روز بعد از گزش علائم آن ظاهر می شود اما در بیش از 80 درصد موارد علائم بسیار خفیف و در برخی موارد بدون علامت

میزان مرگ و میر این بیماری نیز حدود 2.5 درصد است، اما شیوع این بیماری از طریق تخم گذاری توسط پشه Aedes می تواند سلامت افراد را به خطر بیندازد و در مواردی کشنده باشد، بنابراین مهم ترین راه برای کنترل این بیماری پیشگیری است. تخم گذاری توسط پشه Aedes، پشه ای که در آب های راکد کوچک مانند گلدان یا داخل لاستیک ماشین تخم گذاری می کند و تخم های این پشه در شرایط سخت زنده می مانند.

طبق اعلام مراجع ذیربط و با توجه به تحقیقات انجام شده اپیدمیولوژیک اکثر موارد تشخیص داده شده سابقه سفر به امارات و ابتلا به این بیماری در این کشور، 130 مورد سابقه سفر به امارات، هفت مورد سابقه سفر به پاکستان، یک مورد سابقه سفر به امارات داشته اند. عمان و یک مورد سابقه سفر به امارات داشتند. تجربه سفر به کشور بنین (غرب آفریقا) Haldand; تعداد 12 بیمار بدون سفر قبلی به خارج از کشور وجود دارد که از این تعداد 11 مورد در شهرستان بندرلینگا استان هرمزگان و یک مورد در شهرستان چابهار استان سیستان و بلوچستان تشخیص داده شده و فوت محلی محسوب می شوند.

به جز یک بیمار که تابعیت آفریقایی دارد، بقیه بیماران دارای تابعیت ایرانی هستند. موارد مثبت وارداتی از خارج از کشور عمدتاً در استان فارس توسط دانشگاه های علوم پزشکی گراشلارستان، جهرم و شیراز تشخیص داده شده است (این افراد سابقه مسافرت به خارج از ایران را داشته اند و در کشور دیگری به این بیماری مبتلا شده اند) بر اساس گزارش مسئولان مربوطه و بر اساس بررسی های انجام شده از ابتدای سال 1403 تا هشتم مرداد 152 مورد مثبت مبتلا به تب دنگی تشخیص داده شده است.

بقیه موارد وارداتی از خارج از کشور (با سابقه مسافرت به خارج) در دانشگاه های هرمزگان، بوشهر، قزوین، چابهار، زاهدان، شهید بهشتی، ایران، گیلان، مشهد، قم، ایرانشهر و اصفهان شناسایی شده است. تاکنون یک مورد فوتی گزارش شده و حال عمومی سایر بیماران مساعد است.

در حال حاضر پشه Aedes aegypti در استان های هرمزگان، سیستان و بلوچستان (چابهار و کنارک)، بوشهر (اصلاویه و کنگان) و Aedes albopictus در استان گیلان در هفته سوم سیزده سال و در رامسر در حال انتشار است. استان مازندران و شهرستان. بلا پشه Aedes albopictus در استان اردبیل گزارش شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا