سلامت خانواده

آخرین آمار مبتلایان به تب دنگی در کشور

به گزارش خبرگزاری ایمنا، تب دنگی یک بیماری تب دار ویروسی است که در اثر نیش پشه ایجاد می شود روزها به آن Aedes می گویند و تشخیص قطعی این بیماری با آزمایش خون امکان پذیر است. پشه Aedes می تواند در هر ظرف یا مکانی که مقداری آب در آن جمع می شود مانند لاستیک های مستعمل، قوطی ها، قایق ها و گلدان های شیشه ای تخم بگذارد.

اگر در محل زندگی شما پشه آئدس وجود دارد، باید نکاتی را رعایت کنید. از جمله نصب توری روی در و پنجره و استراحت زیر پشه بند در طول شبانه روز، سم پاشی حشره کش در مناطق خنک و تاریک خانه مانند کمد لباس و زیر تخت و اجتناب از تردد غیر ضروری در خارج از منزل. . فرد بیمار هنگام خروج از خانه باید از مواد دفع کننده حشرات روی پوست استفاده کند و لباس های رنگ روشن، آستین بلند و شلوار و جوراب بلند بپوشد و از تجمع آب راکد جلوگیری کند.

در دوران نقاهت و پس از بهبودی از بیماری، فعالیت های سنگین و ورزش را نباید بلافاصله شروع کرد، اما استراحت کافی در دوران نقاهت با فعالیت بدنی سبک بهتر است، زمان اوج گزش پشه دو ساعت پس از طلوع آفتاب و پنج ساعت قبل از آن است. غروب آفتاب این است که احتمال شکل شدید بیماری در کودکان زیر یک سال، مادران باردار، افراد دارای نقص سیستم ایمنی و افرادی که یک بار به تب دنگی مبتلا شده اند بیشتر است.

از هر چهار نفر مبتلا به تب دنگی سه نفر بدون علامت هستند یا علائم بسیار خفیفی دارند، این علائم شامل تب شدید که ناگهان شروع می شود، درد استخوان، سردرد شدید، بدن درد، درد مفاصل و عضلات، درد پشت چشم، اشتها و حالت تهوع و استفراغ، برخی از بیماران ممکن است علائم دیگری مانند اسهال، قرمزی پوست و تورم غدد لنفاوی را تجربه کنند.

از ابتدای سال جاری تا هفتم شهریورماه بیش از 178 مورد مثبت تب دنگی تشخیص داده شده است و بر اساس بررسی های انجام شده اپیدمیولوژیک برای بیماران انجام شده است، در حال حاضر اکثر موارد تشخیص داده شده سابقه سفر به خارج از کشور، 131 مورد سابقه سفر به امارات، 7 مورد سابقه سفر به پاکستان، یک مورد سابقه سفر به عمان و یک مورد سابقه سفر به امارات داشته اند. سابقه سفر به کشور بنین (غرب آفریقا) داشته اند

38 بیمار بدون سفر قبلی به خارج از کشور وجود دارند که از این تعداد 11 مورد در شهرستان بندرلینگا استان هرمزگان و 27 مورد در شهرستان چابهار استان سیستان و بلوچستان تشخیص داده شده است. یک بیمار تابعیت پاکستانی و بقیه بیماران ملیت ایرانی هستند.

موارد مثبت وارداتی از خارج از کشور در استان فارس توسط دانشگاه های علوم پزشکی گراشلارستان، جهرم و شیراز تشخیص داده شده است. (این افراد سابقه سفر به خارج از ایران را دارند و در کشور دیگری به بیماری مبتلا شده اند).

سایر بیمارانی که از خارج وارد می شوند (با سابقه سفر به خارج از کشور) در دانشگاه های هرمزگان، بوشهر، قزوین، چابهار، زاهدان، شهید بهشتی، ایران، گیلان، مشهد، قم، ایرانشهر و اصفهان شناسایی شده اند. تاکنون یک مورد فوتی گزارش شده است. وضعیت عمومی سایر بیماران پایدار است.

در حال حاضر پشه Aedes aegypti در مناطق مستعد استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان، بوشهر و خوزستان و در بخش‌هایی از استان‌های مجاور این مناطق وجود دارد یا در ماه‌های آینده استقرار می‌یابد، پشه Aedes albopictus نیز وجود دارد. استان‌های گیلان، مازندران، اردبیل و گلستان و بخش‌های مجاور آن تصرف یا به احتمال زیاد آباد شده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا