سلامت خانواده

آخرین آمار اختلالات روانی در بین ایرانیان/ این 4 نشانه اختلالات روانی را جدی بگیرید

به گزارش خبرآنلاین، محمدرضا شالبافان، روانپزشک و رئیس اداره سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت با بیان اینکه سلامت روان یک موضوع فرابخش و فرابخشی است، اظهار داشت: اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و شرایط فرهنگی در همه جوامع می تواند منشأ اختلالات روانی در افراد باشد. و در این زمینه به غیر از وزارت بهداشت همه نهادهای دولتی و غیردولتی نقش دارند.

مهر در خبری نوشت: وی افزود: درست است که وزارت بهداشت متولی سلامت است اما بیشتر مولفه هایی که سلامت را تحت تاثیر قرار می دهد خارج از حوزه وزارت بهداشت و تلاش وزارت بهداشت است. تمرکز بر ارائه خدمات برای بهبود وضعیت سلامت روان و کاهش صدمات و پیشگیری». و درمان بیماری ها

هر درصدی از ابتلا به اختلالات روانی برای ما بالا محسوب می شود

وی با بیان اینکه استانداردی در زمینه آمار بیماری های روانی ایجاد نشده است و حتی یک مورد بیماری روانی هنوز قابل تصور است، گفت: هر درصد ابتلا برای ما درصد بالایی محسوب می شود و نباید خود را به یک اکتفا کنیم. مقدار معینی از آمار برای ارضای هدف گذاری باید به گونه ای باشد که با شیب مناسب به سمت کاهش آسیب های روانی و اجتماعی پیش برویم.

شالبافان در ادامه افزود: با توجه به اینکه طبق آخرین آمار از هر چهار نفر در کشور ما یک نفر به یکی از اختلالات روانی مبتلا است، افزود: همه دستگاه ها باید با جدیت در زمینه کاهش اختلالات روانی برنامه ریزی و گام بردارند چرا که دستیابی به اهداف سیاست های کلان و بالادستی در جامعه سالم محقق می شود.

شایع ترین مشکلات سلامت روان در ایران

وی با بیان اینکه افسردگی و اختلالات اضطرابی شایع ترین مشکلات سلامت روان در کشور است، عبور از اپیدمی کووید 19 را یکی از عوامل زمینه ساز بیماری های روانی انسان ها دانست و تصریح کرد: پس از اپیدمی کووید 19، اختلالات روانپزشکی نیز به وجود آمده است. در سراسر جهان افزایش یافته است که می تواند ناشی از تشدید مشکلات اجتماعی، اقتصادی، خانوادگی و فردی در این زمان باشد.

رئیس دفتر سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت با بیان اینکه انسان سالم محور توسعه پایدار است، بر لزوم توجه دولت ها به موضوع سلامت روان مردم تاکید کرد و گفت: در در این زمینه، وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران نیز در 3 سطح به مشکلات روانی می پردازد. سطح اول مراکز جامع سلامت، سطح دوم مراکز درمان سرپایی سراج و سطح سوم بیمارستان های تخصصی روانپزشکی برای ارائه خدمات بستری است.

شالبافان ادامه داد: حدود 3 هزار روانشناس در مرکز جامع سلامت به مددجویان خدمات بهداشت روان ارائه می کنند. همچنین 106 مرکز سراج در کشور داریم که خدمات تخصصی سلامت روان به صورت سرپایی ارائه می کنند.

چگونه سلامت روان خود را تضمین کنیم؟

وی با تاکید بر اینکه خدمات سلامت روان باید در سطح کشور توسعه و ارتقا یابد، گفت: با توجه به آمار اختلالات روانی و گستردگی جغرافیایی کشور، توسعه خدمات مشاوره سلامت روان و افزایش دسترسی به این خدمات ضروری است.

وی خودمراقبتی را یکی از ابعاد مهم پیشگیری از بیماری ها عنوان کرد که در حوزه سلامت روان و مقابله با حوادث استرس زا از اهمیت ویژه ای برخوردار است و ادامه داد: افراد می توانند با حضور در کارگاه های آموزشی معتبر سواد سلامت روان خود را ارتقا دهند. توانمندسازی فردی یا ارجاع به مشاور.

وی افزود: کتاب ها و مقالات معتبر نیز نقش بسزایی در افزایش آگاهی نسبت به مسائل مرتبط با سلامت دارند. مواجهه با رویدادهای استرس زا در زندگی روزمره اجتناب ناپذیر است، اما سازگاری بهینه با این رویدادها بسیار بسیار مهم است. یکی از وظایف اصلی دفاتر و مراکز بهداشت روان، اجتماعی و ترک اعتیاد وابسته به وزارت بهداشت، توانمندسازی افراد در مواجهه با شرایط استرس زا زندگی است.

سلامت روان در محیط کار، زیربنای نشاط خانواده است

وی با اشاره به اهمیت سلامت روان در محیط کار به عنوان بخش عمده ای از زندگی روزمره مردم، تصریح کرد: شعار روز جهانی بهداشت روان و هفته ملی سلامت روان در سال جاری «اولویت امروز سلامت روان در محیط کار است» و هدف اصلی این هفته ارتقا و افزایش آگاهی و تغییر و اصلاح نگرش مردم نسبت به مسائل بهداشت روان است.

شالبافان با بیان اینکه سلامت روان در محیط کار زیربنای سلامت روان و نشاط اعضای خانواده است، افزود: پیشگیری از اختلالات روانپزشکی بر درمان این اختلالات اولویت دارد، یعنی قبل از گرفتار شدن در دام استرس، اضطراب و افسردگی. باید بر چگونگی توانمندسازی افراد تمرکز کرد. بیایید دریابیم.

وی بیان کرد: محیط کار می تواند استرس زا باشد اما آگاهی از نحوه مقابله با استرس شغلی برای همه افراد اعم از کارفرما و کارمند یک امر ضروری است. در این راستا محتوای آموزشی با رویکرد بومی سازی تهیه و در اختیار سازمان ها و مراکز قرار گرفته است.

منشأ آسیب روانی برای دیگران نباشید!

این روانپزشک تشخیص و مداخله زودهنگام اختلالات روانی را در افزایش توانمندی افراد و ارتقای سطح سلامت روان جامعه موثر دانست و اظهار داشت: نیمی از جمعیت جهان شاغل هستند و اکثر آنها ساعات طولانی را در محیط کار سپری می کنند، بنابراین محیط کار باید امن، با نشاط و آرامش بخش باشد جامعه متشکل از مردم است و اگر سلامت روان تک تک افراد جامعه تامین شود، سلامت روان جامعه به صورت زنجیره ای تامین می شود.

شالبافان با بیان اینکه سلامت روان کارکنان منجر به افزایش بهره وری محیط کار می شود، اظهار داشت: همه ما در محیط کار در قبال سلامت روان خود و همکارانمان مسئول هستیم و باید سعی کنیم منشأ نباشیم. آسیب روانی به دیگران از طرفی درصد بسیار زیادی از بار مالی سیستم ها اعم از گردش نامناسب و از دست دادن درآمد ناشی از کاهش عملکرد کارکنان و مشکلات روانی آنهاست.

هر گونه تغییر در افکار، احساسات، خواب یا اشتها باید جدی گرفته شود

رئیس دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت افزود: مردم باید نسبت به اهمیت سلامت روان خود حساس بوده و مانند بیماری های جسمی در صورت نیاز به درمان، کنترل و مداخلات تخصصی مراجعه کنند. یک مشاور، روانشناس و روانپزشک. هر فردی ممکن است در هر دوره ای از زندگی خود به دلایل مختلف دچار اختلالات روانی شود، اما باید هر چه زودتر مشکل خود را کنترل و درمان کند.

وی بیان کرد: هرگونه تغییر در افکار، احساسات، خواب یا اشتها را باید جدی گرفت و فرد باید درمان به موقع را انجام دهد و در صورت سلامت روانی آن را حفظ کند. همچنین باید مسئول سلامت روان اطرافیان خود باشیم و اگر فردی در خانواده یا محل کار نیاز به مداخلات بهداشت روانی دارد، او را راهنمایی کنیم.

به گفته رئیس اداره سلامت روان، اجتماعی و ترک اعتیاد وزارت بهداشت، مراکز جامع سلامت در سراسر کشور فعال است و افرادی که نیاز به مشاوره و مداخلات درمانی دارند می توانند به این مراکز مراجعه کنند.

اهمیت انگ زدایی از اختلالات روانی

وی بر اهمیت انگ زدایی از اختلالات روانی تاکید کرد و گفت: همه افراد باید این نگرش را در خود ایجاد کنند و بدون قضاوت در مورد اطرافیان خود به ارتقای سلامت روان خود کمک کنند. باید برای رفع انگ اختلالات روانی قدم برداریم و همه باید این اصلاح را شروع کنند.

مراقب شبکه های مجازی و گوشه گیری و افسردگی باشید

وی در خصوص مضرات فضای مجازی در سلامت روان گفت: فناوری جزء لاینفک زندگی روزمره انسان شده است و از محیط کار تا زندگی شخصی، فناوری در زندگی ما حضور دارد. با این حال، چالش اصلی امروزه یافتن تعادل بین استفاده مداوم از فناوری و اثرات منفی آن بر سلامت روان است.

شالبافان ادامه داد: ظهور شبکه های اجتماعی نگرانی ها در مورد تاثیر آن بر سلامت روان را افزایش داده است. تحقیقات نشان می دهد که استفاده بیش از حد از این بسترها به ویژه در گروه سنی کودکان و نوجوانان می تواند منجر به کاهش عزت نفس، انزوا، افسردگی و اعتیاد به اینترنت و شبکه های مجازی شود.

وی بیان کرد: ارتباطات اجتماعی از طریق شبکه های مجازی و اینترنت بسیار ضعیف تر از ارتباطات واقعی است و در درازمدت منجر به انزوای اجتماعی، افسردگی و به خطر افتادن سلامت روان افراد می شود. تحویل دهید

راه حل های موجود برای داشتن ذهنی سالم

رئیس دفتر سلامت روان وزارت بهداشت توصیه کرد: می توان از در دسترس ترین روش ها در زندگی روزمره برای حفظ سلامت روان استفاده کرد. برای مثال می توانید استفاده از شبکه های مجازی را محدود کرده و ورزش را جایگزین آن کنید

وی خواب منظم، تغذیه مناسب، مدیریت استرس، تاب آوری در بحران ها، بهبود مهارت های زندگی، انجام فعالیت های هنری، طبیعت گردی، یادگیری مهارت های جدید، حفظ روابط دوستانه و خانوادگی و پرهیز از مصرف دخانیات و مشروبات الکلی را از جمله راهکارهای موجود برای داشتن یک زندگی سالم برشمرد. ذهن بیان کرد

۲۳۳۲۱۷

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا