سلامت خانواده

آبله میمون در ایران دیده شد؟

به گزارش خبرآنلاین، بابک عشرتی با بیان اینکه آبله میمون یک بیماری پوستی است، اظهار داشت: علائم آن تب و بدن درد در ابتدا و سپس بروز لکه های قرمز در بدن است. این ضایعات در صورت و سپس روی گردن، بدن و دست ها ظاهر می شود و این ضایعات به شکل تاول هایی مانند آبله مرغان هستند.

ایسنا در خبری نوشت: وی افزود: اندازه ضایعات پوستی آبله میمونی بزرگتر از تاول های آبله مرغان است و غدد لنفاوی گردن کمی متورم می شود. راه انتقال آبله میمونی بیشتر از طریق تماس پوستی است و در صورت تماس ترشحات ضایعات تاول با پوست این بیماری منتقل می شود.

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه در حال حاضر درمان خاصی برای آبله میمون وجود ندارد و بیمار بهبود می‌یابد، گفت: افرادی که سیستم ایمنی ضعیف یا بیماری زمینه‌ای دارند ممکن است دچار بیماری شدید شوند. شکل آبله میمون و کمتر از درصدی از افراد مبتلا به این بیماری می میرند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران بهترین راه پیشگیری از آبله میمون را جداسازی و حفظ فاصله بین بیماران و افراد سالم عنوان کرد و گفت: جداسازی بیماران به ویژه زمانی که ضایعات پوستی روی بدن ظاهر می شود بسیار مهم است، زیرا احتمال انتقال بیماری بالاترین است. در این زمان است.

وی با اشاره به شیوع آبله میمون از کشورهای آفریقایی و عدم شناسایی بیماران آبله میمونی در کشور یادآور شد: در موج قبلی این بیماری که دو سال پیش بود، موردی از یک بیمار آبله میمون نیز وجود داشت. در ایران که از خارج آمده اند. اما موج جدید این بیماری عمدتاً در کشورهای آفریقایی است، اما سه مورد از این بیماری در پاکستان نیز گزارش شده است.

معاون فنی مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت از افزایش خدمات درمانی در کشورمان در پی گزارش موارد ابتلا به آبله میمون در پاکستان خبر داد و گفت: به مراکز مراقبت مرزی در سراسر کشور هشدار داده ایم که بیمارانی که مراجعه می کنند. از مرزهای شرقی و غربی از کشور ما عبور می کنند تا با توجه به علائم آبله میمونی شناسایی شوند.

عشرتى به زائران اربعين توصيه كرد: نه تنها در صورت ابتلا به آبله ميموني بلكه در مورد ساير بيماريهاي عفوني، اسهالي و تنفسي نيز رعايت بهداشت فردي را رعايت كنند و ضمن شستن مستمر دستها با آب و صابون و يا حتي مواد ضدعفوني كننده، حتما از ازدحام مردم خودداري كنند. ماسک بزن

وی خاطرنشان کرد: در صورتی که زائران و مردم بیماری را با علائمی مانند تاول در بدن یا صورت مشاهده کنند باید از وی فاصله بگیرند که می تواند یک متر باشد و البته بهتر است فرد بیمار ظاهر نشود. در اجتماعات و مکان های شلوغ استراحت کن

این اپیدمیولوژیست تاکید کرد: انتقال بیماری آبله میمون و شیوع آن ربطی به فصول گرم یا فصل خاصی ندارد. راه انتقال این بیماری بیشتر از طریق پوست و تماس نزدیک است. بزاق دهان ممکن است راهی برای انتقال این بیماری باشد اگر روی پوست آسیب دیده قرار گیرد.

معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به ایجاد کیت تشخیص آبله میمون در انستیتو پاستور ایران، تصریح کرد: بهترین و سریع‌ترین راه برای تشخیص این بیماری، تشخیص علائم است، زیرا این موارد روزها، ارسال و تست انستیتو پاستور بر روی نمونه ها از نقاط مختلف کشور مدتی طول می کشد.

عشرتی ادامه داد: هنوز واکسن خاصی برای این بیماری نه در کشور ما و نه در بسیاری از کشورها وجود ندارد و جا برای تحقیق روی دو نوع آبله میمونی که با یکدیگر متفاوت هستند بسیار است.

وی با بیان اینکه آبله میمون ها قبل از 18 سالگی در دنیا مشاهده شده است، گفت: موارد تایید شده این بیماری عمدتا افراد 18 تا 48 ساله بوده و افراد مسن بیشتر در معرض آبله میمون هستند.

233217

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا