سلامت خانواده

آبله میمون; خطری در کمین سلامت جهانی/ بیش از 16 هزار مبتلا در بیش از 75 کشور جهان/ آیا منجر به قرنطینه و بیماری همه گیر می شود؟/ مرگ و میر بیشتر در کودکان

الهه جعفرزاده: ویروس “mpox” اولین بار در سال 1958 در میمون های دانمارکی شناسایی شد و به آن “آله میمون” می گفتند. در سال 1970، اولین مورد انسانی در یک پسر 9 ماهه در کنگو گزارش شد. در سال 2022 با تصمیم سازمان بهداشت جهانی، نام آبله میمون به “Mpox” تغییر یافت تا ارتباط آن با میمون ها کاهش یابد، زیرا این ویروس قادر است انسان را نیز آلوده کند.

بر اساس گزارش ها، جمهوری دموکراتیک کنگو بالاترین سطح درگیری با این بیماری را از ابتدای سال جاری میلادی تجربه کرده است. که ده ها هزار شهروند تا خردادماه به این بیماری مبتلا شده اند. در دسامبر 2022، دولت کنگو شیوع این بیماری را در سطح یک اپیدمی اعلام کرد.

کدام کشورها تاکنون درگیر آبله میمون بوده اند؟

آبله میمون یکی از جدیدترین ویروس هایی است که طی دو سال گذشته به طور گسترده گسترش یافته است و اکنون که در مناطق پرجمعیت آسیا در حال گسترش است، می تواند به یک بحران تمام عیار تبدیل شود. امروزه آبله میمونی پس از افزایش موارد ابتلا در آفریقا و خاورمیانه در سایر نقاط جهان در حال گسترش است.

Mpox تاکنون در حداقل 13 کشور آفریقایی شناسایی شده است و در مقایسه با آمار سال گذشته، موارد ابتلا 160 درصد و مرگ و میرها 19 درصد افزایش یافته است.

27 هزار نفر از ژانویه 2023 کنگو به این بیماری مبتلا شده اند و بیش از هزار و صد نفر جان خود را از دست داده اند که بیشتر آنها کودک بوده اند.

مقامات بهداشتی سوئد پنجشنبه گذشته اولین مورد ابتلا به این ویروس در این کشور را گزارش کردند و گفتند که این فرد در آفریقا مبتلا شده و اکنون تحت درمان است.

در اواخر تیرماه، وزارت بهداشت کنیا اولین مورد آبله میمون در این کشور تایید شد.

وزارت بهداشت بوروندی تا اوایل مردادماه 61 مورد آبله میمون در این کشور شناسایی شده است.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، تا 7 آگوست، 4 مورد ابتلا به آبله میمون گزارش شده است رواندا شناسایی شده است.

در اوگاندا دو مورد آبله میمون تاکنون شناسایی شده است.

اخیرا در پاکستان هر سه نفر با امپوکس شناسایی شده اند و به نظر می رسد این سه شهروند پاکستانی به تازگی از دبی آمده اند.

بر اساس آخرین اطلاعات، تا کنون انتقال یا شیوع آبله میمون در ایران گزارش نشده است.

موارد شناسایی شده در هند، پاکستان و چین ممکن است به دلیل جمعیت آنها خطرناک تر باشند. زیرا احتمال اپیدمی را افزایش می دهد. اگرچه شدت بیماری و انتقال آن در مقایسه با کووید کمتر است و احتمال قرنطینه نیز کم است، آبله میمون ها همچنان می تواند یکی از نگرانی های بالقوه در زمینه سلامت جهانی باشد.

بر اساس گزارش های سازمان بهداشت جهانی و سازمان ملل متحد، از ابتدای سال 2024 تا به امروز، بیش از 16000 مورد ابتلا به این ویروس در بیش از 75 کشور گزارش شده است. این رقم از پایان خرداد تا ابتدای تیرماه 77 درصد افزایش داشته است.

بیشتر بخوانید:

پاسخ به 14 سوال مهم در مورد آبله میمون

آبله میمون; خطری در کمین سلامت جهانی/ بیش از 16 هزار مبتلا در بیش از 75 کشور جهان/ آیا منجر به قرنطینه و بیماری همه گیر می شود؟/ مرگ و میر بیشتر در کودکان

علائم این بیماری عفونی چیست؟

Mpox معمولاً با تب، بثورات و غدد لنفاوی متورم همراه است. علائم مراحل اولیه بیماری (1-3 روز) شامل سردرد و کمردرد، درد عضلانی و کمبود انرژی است. افراد مبتلا به عفونت نیز معمولاً 1 تا 5 روز پس از شروع علائم، جوش‌هایی برجسته و لکه‌های تاول مانند ایجاد می‌کنند. با پیشرفت بیماری، این تاول ها خشک می شوند و شروع به کنده شدن می کنند تا روند بهبودی انجام شود.

آبله میمون چگونه منتقل می شود؟

Mpox یا آبله میمون به عنوان یک بیماری مشترک بین انسان و حیوانات طبقه بندی می شود. این بدان معنی است که می تواند بین انسان و حیوان منتقل شود. این بیماری در آب و هوای گرمسیری و جنگل های بارانی که در آن حیوانات حامل ویروس از جمله سنجاب ها، انواع خاصی از میمون ها و موش ها یافت می شوند، شایع است.

در انسان، ویروس از طریق تماس مستقیم با مایعات بدن یا ضایعات پوستی و همچنین تماس با اشیاء و سطوح به ویژه ملافه یا لباس آلوده منتقل می شود. انتشار ویروس از طریق قطرات تنفسی نیز امکان پذیر است، اما ویروس به راحتی از طریق هوا حرکت نمی کند و برای انتقال نیاز به تماس مستقیم و طولانی مدت با ناقل است.

آبله میمون; خطری در کمین سلامت جهانی/ بیش از 16 هزار مبتلا در بیش از 75 کشور جهان/ آیا منجر به قرنطینه و بیماری همه گیر می شود؟/ مرگ و میر بیشتر در کودکان

امپوکس چگونه درمان می شود؟

در حال حاضر، هیچ داروی خاصی برای خود ویروس آبله میمون وجود ندارد، اما در برخی موارد، پزشکان ممکن است از داروهای ضد ویروسی سیدوفوویر، برینسیدوفوویر و تکوویرات برای درمان استفاده کنند.

واکسن ها و داروهای تولید شده برای ویروس آبله (نسخه مادر ویروس) نیز در برابر آبله میمون محافظت می کنند، اما به دلیل عرضه محدود، توزیع جهانی و دسترسی به این واکسن ها به نظر می رسد یک چالش کلیدی در سطح جهانی باشد. .

آیا آبله میمون کشنده است؟

ثابت شده است که آبله میمون در بسیاری از موارد کشنده است. با این حال، هنوز درمان مناسب و قطعی برای این نوع خاص از ویروس وجود ندارد و دلیل آن هم این است که این بیماری همچنان در مناطقی مانند آفریقا و آسیا در حال گسترش است.

این بیماری معمولاً طی دو تا چهار هفته بهبود می یابد. میزان مرگ و میر ناشی از آبله میمون در چند وقت اخیر بین 3 تا 6 درصد بوده است. که بیشتر در بین کودکان خردسال و افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف گزارش شده است. همچنین موارد تشخیص داده شده تاکنون خفیف بوده است.

بیشتر بخوانید:

کاهش بروز آبله میمونی در یکی از کشورهای اروپایی

چه کسانی باید واکسن آبله میمون را دریافت کنند؟

بالاترین هشدار سازمان جهانی بهداشت در مورد شیوع آبله میمون / اعلام وضعیت اضطراری بهداشت جهانی

منابع: weforum, who, indiatimes, npr

۴۷۲۳۲

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا