سلامت خانواده

آبله میمون به ایران رسید؟/ علائم آبله میمون چیست؟

به گزارش خبرآنلاین، رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه ایران جزو مناطق «پایین» هشدار سازمان جهانی بهداشت در رابطه با آبله میمون است، گفت: به منظور مدیریت و کنترل پیشگیری از ابتلا به آبله میمونی، وزارت بهداشت برای افرادی که از کشورهای آفریقایی به ویژه جمهوری دموکراتیک کنگو وارد ایران می شوند، تمهیدات ویژه ای در نظر گرفته است.

دکتر شهنام عرشی در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه سازمان بهداشت جهانی در خصوص «آبله میمون» اطلاعیه ای صادر کرده است، اظهار کرد: ابلاغیه سازمان بهداشت جهانی درجات مختلفی دارد. به این ترتیب سطوح اضطراری «کم»، «متوسط» و «بالا» است. بر اساس طبقه بندی سازمان بهداشت جهانی، «جمهوری دموکراتیک کنگو» در قاره آفریقا بخشی از منطقه «سطح اورژانس بالا» است و در حال حاضر هیچ کشور دیگری در این سطح قرار ندارد.

وی با بیان اینکه در برخی از کشورها انتقال محلی آبله میمون گزارش نشده است، تصریح کرد: ایران از جمله کشورهایی است که انتقال محلی آبله میمون در آن گزارش نشده است. در حال حاضر کشور ما در مناطق کم هشدار قرار دارد. اگرچه ما جزو مناطقی هستیم که سطح هشدار پایینی داریم، اما تمرکز خود را بر مراقبت از مرزها گذاشته‌ایم.

اقدامات مرزی برای جلوگیری از آبله میمون

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت درباره مراقبت های مرزی برای کنترل و پیشگیری از آبله میمون گفت: این احتمال وجود دارد که برخی افراد غیرشهروند کشورمان که قصد ورود به ایران را دارند علائم آبله میمون را داشته باشند. پس از شناسایی این افراد به کشورشان بازگردانده می شوند. همچنین افرادی که به برخی از کشورهای اروپایی مانند آلمان، فرانسه، اسپانیا که کشورهای پرخطر محسوب می شوند و سابقه شیوع بالای این بیماری در آن کشورها وجود دارد، سفر می کنند. اقدامات احتیاطی اولیه انجام می شود. در صورتی که مسافران کشورهای اروپایی علائم اولیه داشته باشند، حتما باید به پزشک مراجعه کنند تا اقدامات لازم انجام شود.

آرشی درباره اقدامات انجام شده برای مسافران کشورهای آفریقایی توضیح داد: وزارت بهداشت به منظور مدیریت و پیشگیری از بیماری آبله میمون برای افرادی که از کشورهای آفریقایی به ویژه جمهوری دموکراتیک کنگو به ایران می آیند تدابیر ویژه ای در نظر گرفته است. در حال حاضر اقدامات انجام شده برای پیشگیری از آبله میمون در سطح متوسطی است.

تهیه سیستم درمان آبله میمون

وی با بیان اینکه نظام پزشکی کشور آمادگی کامل برای مقابله با آبله میمون را دارد، تصریح کرد: پرستاران و پزشکان آمادگی کامل برای شناسایی و تشخیص بیماران در صورت نیاز دارند. حداقل 12 آزمایشگاه قطب که زیرمجموعه دانشگاه های علوم پزشکی هستند آماده انجام تست های تشخیصی آبله میمون هستند.

در دسترس بودن کیت های تشخیصی

آرشی درباره کیت های تشخیص آبله میمونی گفت: کیت های تشخیص اولیه و قطعی بیماری آبله میمونی در اختیار دانشگاه های علوم پزشکی قرار دارد و نگرانی در خصوص کیت های تشخیص این بیماری وجود ندارد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت درباره شیوع و انتقال آبله میمون گفت: رابطه جنسی یکی از عوامل اصلی شیوع و انتقال آبله میمون است. بررسی ها نشان می دهد که آبله میمون در برخی از کشورهای آفریقایی و اروپایی به دلیل تماس جنسی گسترش یافته است. علاوه بر تماس جنسی، تماس با ترشحات آلوده ای که روی سطوح وجود دارد ممکن است عامل انتقال بیماری باشد. اگرچه امکان انتقال آبله میمونی به دلیل تماس با سطوح آلوده وجود دارد، اما میزان انتقال بیماری از این طریق بسیار کم است. تمرکز بر مراقبت های سندرمی مربوط به این بیماری ضروری است. یعنی اگر فردی به آبله میمون مبتلا شده است از تماس با سطوح خودداری کند.

علائم آبله میمون چیست؟

آرشی درباره علائم آبله میمونی گفت: علائم آبله میمون مانند علائم سرماخوردگی است. این بیماری ممکن است با بدن درد، تب و شاید گلودرد همراه باشد، اما ضایعات پوستی که به صورت جوش های برجسته ظاهر می شوند، علائم اصلی آبله میمون هستند. عوامل زیادی مانند سن و شرایط فیزیکی بدن بر شدت جوش ها تأثیر می گذارد. به گونه ای که ممکن است یک یا دو جوش در بدن بیمار وجود داشته باشد یا تمام سطح بدن بیمار را بپوشاند. سفر به مناطق آلوده و داشتن علائم پوستی از علائم اولیه این بیماری است.

وی درباره میزان مرگ و میر ناشی از آبله میمون ها گفت: میزان مرگ و میر ناشی از آبله میمون ها معمولا کم است و احتمال مرگ در صورت همه گیری بسیار زیاد است. با چند هفته مراقبت از بیمار و پیشگیری از آبله میمون می توان این بیماری را مدیریت کرد.

۲۳۳۲۳۶

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا