بارداری

۵ علامت شایع ناباروری در زنان و مردان

به گزارش سلامت جو، دکتر علی اکبر کرمی، متخصص اورولوژی، جراح کلیه و مجاری ادراری نوشت: معمولا زوجین دچار مشکل ناباروری می شوند. بسیاری از این زوج ها هیچ علامتی ندارند. آنها تا زمانی که اقدام به بارداری نکنند هیچ دلیلی برای مشکوک شدن به ناباروری ندارند.

به همین دلیل به زوج هایی که بیش از یک سال است برای باردار شدن اقدام می کنند و موفق نشده اند توصیه می شود با متخصص ناباروری مشورت کنند. برای زنان بالای 35 سال، این جدول زمانی به شش ماه کاهش می یابد. مشکلات ناباروری زنان با افزایش سن بیشتر می شود.

علائم و نشانه های ناباروری

علائم و نشانه های ناباروری اغلب با سایر بیماری های زمینه ای مرتبط است. به عنوان مثال، 10 تا 15 درصد از کلامیدیا درمان نشده، یک بیماری مقاربتی، منجر به بیماری التهابی لگن (PID) می شود. بیماری التهابی لگن منجر به انسداد لوله های فالوپ می تواند از بارداری جلوگیری کند.

شرایط بی شماری وجود دارد که می تواند منجر به ناباروری در مردان و زنان شود. علائم و نشانه های هر یک می تواند بسیار متفاوت باشد. اگر نگران هستید، مهم است که با پزشک خود مشورت کنید.

علائم شایع ناباروری عبارتند از:

علائم شایع ناباروری در زنان

پریودهای نامنظم

متوسط ​​چرخه زنان 28 روز است. اما هر موردی که چند روز نگذرد را می توان طبیعی دانست، مشروط بر اینکه این چرخه ها ثابت باشند. به عنوان مثال، زنی که یک ماه سیکل 33 روزه، ماه دیگر سیکل 31 روزه و در ماه دیگر سیکل 35 روزه دارد، احتمالا قاعدگی های “طبیعی” دارد.

اما زنی که سیکلش آنقدر متفاوت است که حتی نمی تواند زمان پریود خود را تخمین بزند، پریودهای نامنظم را تجربه می کند. می تواند باشد مسائل هورمونی یا سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) مرتبط باشند هر دوی اینها می توانند به ناباروری کمک کنند.

پریودهای دردناک یا سنگین

اکثر خانم ها با پریود خود دچار گرفتگی عضلات می شوند. اما دوره های دردناکی که در زندگی روزمره شما اختلال ایجاد می کنند ممکن است نشانه ای از آن باشد اندومتریوز باشد

عدم قاعدگی

مرخصی یک ماهه در دوران قاعدگی برای زنان غیرعادی نیست. عواملی مانند استرس یا تمرینات سنگین باعث از دست دادن موقت پریود می شود. اما اگر ماه هاست که پریود نشده اید، وقت آن رسیده است که باروری خود را بررسی کنید.

علائم نوسانات هورمونی

علائم نوسانات هورمونی در زنان می تواند موارد بالقوه ناباروری را نشان دهد. اگر موارد زیر را تجربه کردید با پزشک خود صحبت کنید:

  • مشکلات پوستی
  • کاهش میل جنسی
  • رشد موهای صورت
  • موهای کم پشت
  • افزایش وزن

درد هنگام رابطه جنسی

برخی از زنان در تمام طول زندگی خود رابطه جنسی دردناکی را تجربه کرده اند، بنابراین خود را متقاعد کرده اند که این امر طبیعی است. اما اینگونه نمی توان به آن ربط داد مسائل هورمونی ، اندومتریوز یا سایر بیماری های زمینه ای که می توانند به ناباروری نیز کمک کنند.

علائم شایع ناباروری در مردان

تغییر در میل جنسی

باروری مرد با سلامت هورمونی او نیز مرتبط است. تغییرات در نرخ ناباروری، که اغلب توسط هورمون ها کنترل می شود، می تواند نشان دهنده مشکلات باروری باشد.

درد یا تورم بیضه

شرایط مختلفی وجود دارد که می تواند منجر به درد یا تورم در بیضه شود که بسیاری از آنها می توانند به ناباروری کمک کنند.

اختلال در نعوظ

توانایی مرد برای حفظ نعوظ یا اختلال نعوظ اغلب به سطح هورمون او مرتبط است. این ممکن است به دلیل کاهش هورمون مردانه یا تستوسترون باشد که به طور بالقوه می تواند به یک مشکل باروری تبدیل شود.

مسائل مربوط به انزال

به همین ترتیب، ناتوانی در انزال یا انزال ضعیف نشانه آن است که زمان مراجعه به پزشک فرا رسیده است.

بیضه های کوچک و سفت

بیضه ها اسپرم مرد را در خود جای می دهند، بنابراین سلامت بیضه در باروری مردان مهم است. بیضه های کوچک یا سفت می تواند نشان دهنده شرایط بالقوه ای باشد که باید توسط پزشک بررسی شود.

خلاصه

حدود 15 تا 20 درصد از زوج هایی که برای بچه دار شدن اقدام می کنند با مشکل ناباروری مواجه هستند. ناباروری عامل زنانه معمولاً در 40 درصد موارد مقصر است، در حالی که ناباروری عامل مردانه در 30 تا 40 درصد موارد علت مشکلات است. ترکیبی از این عوامل در 20 تا 30 درصد موارد منجر به ناباروری می شود.

اگر تشخیص داده شده است که ناباروری دارید، یا از باردار شدن در آینده می ترسید، تنها نیستید. علم پزشکی در این زمینه همیشه در حال پیشرفت است. با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید و نگرانی های خود را برطرف کنید. حتی اگر تشخیص داده شود که ناباروری دارید، باز هم می توانید باردار شوید.

منبع: ۵ نشانه رایج ناباروری در مردان و زنان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا