اخبار سلامت

یک سوم ایرانی ها به فشار خون بالا مبتلا هستند

دکتر علیرضا مهدوی در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی سلامت جو ، به مناسبت روز جهانی فشار خون اظهار داشت: برای جریان یافتن خون در رگ های بدن و رساندن غذا به نقاط مختلف بدن، به نیرویی نیاز دارد که خون را به گردش درآورد. این نیرو فشار خون نامیده می شود که توسط قلب ایجاد می شود.

وی افزود: از آنجایی که پمپاژ خون توسط قلب به داخل رگ ها ضربان دار است. فشار خون بین دو سطح حداکثر و حداقل در نوسان است. در هنگام انقباض قلب، خون وارد رگ ها می شود و فشار خون به حداکثر مقدار خود می رسد که به آن فشار خون سیستولیک می گویند و زمانی که قلب در حالت استراحت است، زمانی که خون وارد رگ ها نمی شود، با خروج تدریجی خون. ، فشار خون در حداقل خود است. به مقدار خود می رسد که به آن فشار خون دیاستولیک می گویند.

فشار خون بالا چیست؟

مهدوی ادامه داد: فشار خون نرمال کمتر از 80/120 میلی متر جیوه است و فشار خون بالای 90/140 میلی متر جیوه ثابت است. فشار خون بالا نامیده می شود.

علل فشار خون بالا چیست؟

وی گفت: فشار خون بالا به دو نوع فشار خون اولیه و فشار خون ثانویه تقسیم می شود. در نوع اولیه که 90 تا 95 درصد موارد را شامل می شود. فشار خون بالا دلیل مشخصی ندارد. در نوع ثانویه علت فشار خون بالا تغییر در ترشح هورمون ها و عملکرد کلیه ها است و می تواند ناشی از بیماری زمینه ای مانند کم کاری و پرکاری تیروئید، فئوکروموسیتوم، تومورهای سایر غدد فوق کلیوی و … باشد. .

وی با اشاره به اینکه 32 درصد جمعیت بالای 18 سال مبتلا به فشار خون هستند، تصریح کرد: عواملی مانند زمینه ارثی و خانوادگی فشار خون بالا، چاقی، کم تحرکی، مصرف بی رویه نمک و دیابت نقش مهمی در بروز این بیماری دارند. از این فشار خون سیگار کشیدن نیز یکی از دلایل اصلی فشار خون بالا است. مطالعات نشان داده است که آلودگی هوا همچنین می تواند منجر به افزایش شیوع فشار خون در جوامع شود.

62 درصد بیماران از بیماری خود آگاه هستند

معاون دفتر مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت گفت: حدود 62 درصد از مبتلایان به فشار خون از بیماری خود آگاه بودند. همچنین نیمی از مبتلایان به فشار خون دارو نیز دریافت می کنند.

غربالگری رایگان فشار خون در مراکز بهداشتی درمانی

وی با بیان اینکه سالانه 12 میلیون نفر غربالگری فشار خون می شوند، خاطرنشان کرد: مردم می توانند برای غربالگری رایگان فشار خون به مراکز جامع سلامت و مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند.

فشار خون در مراحل اولیه بیماری هیچ علامتی ندارد

مهدوی یادآور شد: بیماری فشار خون معمولا در مراحل اولیه بیماری علامتی ندارد و به همین دلیل بسیاری از افراد درمان بیماری را جدی نمی گیرند. توصیه مهم ما به مردم این است که فشار خون خود را با مراجعه به مراکز درمانی و یا در صورت داشتن فشارسنج اندازه گیری کنند. در صورت فشار خون بالا رعایت درمان بسیار مهم است، یعنی استفاده از داروها در پیشگیری از بروز بیماری های ناشی از فشار خون بسیار مهم است. در کنار مصرف داروها رعایت نکات تغذیه ای و داشتن فعالیت بدنی منظم بسیار مهم است.

افزایش آمار فشار خون با افزایش سن

وی درباره اکثر گروه سنی مبتلا به فشار خون گفت: فشار خون اولیه در سن 25 سالگی اتفاق می افتد و با افزایش سن شیوع آن افزایش می یابد به طوری که شیوع فشار خون بالا در سنین 18 تا 24 سالگی 5.7 است. درصد و در سنین 45 تا 54 سال 36.68 درصد و در سنین 75 سال به بالا به 73 درصد می رسد. با افزایش سن در کشور طبیعتا فشار خون نیز افزایش می یابد.

فشار خون عامل حملات قلبی و سکته است

معاون دفتر مدیریت بیماری های غیر واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه فشار خون بالا منجر به بروز بیماری هایی مانند سکته قلبی و مغزی می شود، گفت: سکته های قلبی و مغزی عامل اصلی مرگ و میر در اکثر کشورهای جهان است. دنیا و در کشور ما هم همینطور است. علت اصلی سکته مغزی افزایش فشار خون سیستولیک است. در عین حال، فشار خون بالا باعث بیماری های کلیوی نیز می شود و اکثر افرادی که از نارسایی کلیه و دیالیز رنج می برند، سابقه فشار خون بالا دارند.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا