بهداشت و درمان

کتاب «ارتباطات سلامت» منتشر شد

به گزارش گروه سلامت و درمان خبرگزاری سلامت (تابنا)، سازمان های سیاست گذار در حوزه سلامت باید تلاش کنند «سواد رسانه ای سلامت» مردم را برای توانایی تحلیل پیام های سلامت محور با هدف خودمراقبتی ارتقا دهند. و فعالیت های آگاهانه برای حفظ و بهبود سلامت خود و خانواده هایشان. روابط عمومی نظام سلامت نیز باید «سواد سلامت رسانه ای» خود را ارتقا دهد تا با استفاده از ابزارهای ارتباطی، اطلاعات پیچیده علمی – پزشکی را با حفظ اصالت برای مردم به محتوای قابل فهم و جذاب تبدیل کند.

اپیدمی کرونا به خوبی نشان داد که روابط عمومی نظام سلامت چه تاثیری در مدیریت بحران های سلامت محور می تواند داشته باشد و تقویت این حوزه سرمایه ارزشمندی برای بحران های پیش رو خواهد بود. موضوعی که امروز به خوبی به آن پرداخته نشده است.

کتاب ارتباطات سلامت با حمایت انجمن بین المللی روابط عمومی، انجمن روابط عمومی ایران، انجمن متخصصان روابط عمومی، باشگاه مدیریت ارتباطات یونسکو، انجمن توسعه و ارتقای روابط عمومی و ارتباطات، انتشارات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در 5 بخش و 21 فصل. رسیده است
بخش اول: سلامتی
بخش دوم: نظام سلامت
بخش سوم: ارتباطات سلامت
بخش چهارم: سواد سلامت
بخش پنجم: سواد روابط عمومی در نظام سلامت

مقدمه این کتاب با تلاش اساتید برجسته روابط عمومی و ارتباطات کشور تهیه شده است.
– امیرعباس تقی پور (مدیر ماهنامه مدیریت ارتباطات و دبیرکل باشگاه مدیریت ارتباطات یونسکو)
– حسن بشیر (استاد تمام عیار دانشگاه امام صادق علیه السلام) و مدرس و نویسنده در حوزه رسانه و ارتباطات.
– داود زارعیان (استاد، مدرس و نویسنده در حوزه روابط عمومی)
– خسرو رفیعی (رئیس انجمن روابط عمومی ایران)
– محمدرضا حقیقی (مدرس دانشگاه و رئیس انجمن روابط عمومی و ارتباطات)
– حمید صبری (نویسنده دایره المعارف روابط عمومی ایران)
– حسن خسروی (مدرس دانشگاه و نویسنده کتاب روابط عمومی و ارتباطات)
– سید شهاب سید محسنی (نویسنده کتاب در حوزه روابط عمومی و عضو هیئت مدیره انجمن متخصصان روابط عمومی)
– حمید شکری خانگاه (مدرس دانشگاه و نویسنده کتاب در حوزه روابط عمومی)

روابط عمومی در نظام سلامت باید با اقدامات مختلف به شهروندان کمک کند تا بدانند رسانه ها چگونه ادراکات و باورهای آنها را فیلتر می کنند، فرهنگ عمومی را شکل می دهند و بر انتخاب های فردی آنها در حوزه سلامت تأثیر می گذارند. همچنین باید آنها را برای تفکر انتقادی و مهارت های حل مسئله توانمند کند تا مصرف کنندگان و تولیدکنندگان محتوا قضاوت کننده باشند. درک اعتبار اطلاعات سلامت و تفاوت آنها با توصیه های تبلیغاتی مستلزم درک و داشتن سواد رسانه ای کافی است.

شبکه‌های اجتماعی به مصرف‌کنندگان اطلاعات سلامتی قدرت داده‌اند و به آنها اطلاع داده‌اند تا انتخاب‌های پیچیده‌تری داشته باشند، اما احتمال اینکه مردم قربانی اطلاعات نادرست شوند همچنان وجود دارد. اینجاست که روابط عمومی نظام سلامت با اتخاذ راهکارهای صحیح، موثر و به موقع می توانند نه تنها بر بحران ها فائق آیند، بلکه از بروز بحران های فراوان در حوزه کاری خود که امروزه نیازمند یک روابط عمومی مدرن و حرفه ای است، جلوگیری کنند. او کارشناس روابط عمومی است.

آموزش مطالب این کتاب در قالب دوره های آموزشی مقدماتی و ضمن خدمت به کارکنان نظام سلامت عمومی و به صورت تخصصی برای کارشناسان روابط عمومی توصیه می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا