بهداشت و درمان

کاربرد ژن درمانی برای درمان تبخال

به گزارش گروه سلامت و درمان خبرگزاری سلامت (تابنا)، بر اساس نتایج منتشر شده، ژن درمانی 90 درصد یا بیشتر عفونت تبخال دهان را در موش های آزمایشگاهی از بین برد.

به گفته محققان، درمان تجربی شامل تزریق مولکول‌های اصلاح‌کننده ژن است که ویروس تبخال پنهان شده در بدن را جستجو می‌کنند.

دکتر کیت جروم، استاد بخش واکسن ها و بیماری های عفونی در مرکز سرطان فرد هاچ در سیاتل، توضیح داد: تبخال یک بیماری خاموش است که در میان سلول های عصبی پنهان می شود و دوباره بیدار می شود و باعث ایجاد تاول های دردناک پوستی می شود.

به گفته محققان، ترکیب ویرایش ژن شامل ویروس های تحویل آزمایشگاهی می شود که حاوی آنزیمی است که مانند «قیچی مولکولی» عمل می کند.

هنگامی که ویروس به دسته اعصابی که تبخال پنهان شده است می رسد، آنزیم را آزاد می کند. سپس آنزیم ژن های ویروس تبخال را از بین می برد.

جروم گفت: «این آنزیم در دو مکان مختلف در DNA ویروس هرپس بریدگی ایجاد می کند. این بریدگی ها آنقدر به ویروس آسیب می زند که نمی تواند خود را ترمیم کند. سپس سیستم های ترمیم بدن DNA آسیب دیده را به عنوان یک عامل خارجی تشخیص داده و از شر آن خلاص می شوند.

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، حدود 3.7 میلیارد نفر از افراد زیر 50 سال به ویروس هرپس سیمپلکس 1 مبتلا هستند که باعث تبخال دهان می شود.

491 میلیون نفر دیگر در سنین 15 تا 49 سال به هرپس سیمپلکس 2 مبتلا هستند که باعث تبخال تناسلی می شود.

محققان می گویند درمان تجربی 90 درصد عفونت های دهان و 97 درصد عفونت های تناسلی را در موش های آزمایشگاهی آلوده به هرپس سیمپلکس 1 از بین برد.

جروم در انتشار خبری از مرکز سرطان گفت: “اگر با افرادی که تبخال دارند صحبت کنید، بسیاری از آنها نگران این هستند که آیا عفونت آنها به دیگران سرایت می کند.” “مطالعه جدید ما نشان می دهد که می توانیم هم میزان ویروس در بدن و هم سرعت دفع ویروس را کاهش دهیم.”

این درمان جدید نشان دهنده یک رویکرد ساده برای حمله به تبخال است.

جروم گفت: “رویکرد ساده ویرایش ژن ما در از بین بردن ویروس تبخال موثر است و عوارض جانبی کمتری بر روی کبد و اعصاب دارد.” این نشان می‌دهد که این درمان برای مردم بی‌خطرتر خواهد بود و ساخت آن آسان‌تر خواهد بود، زیرا ترکیبات کمتری دارد.»

محققان در حال آماده شدن برای ترجمه این یافته‌ها به درمان‌هایی برای انسان هستند که می‌توانند در آزمایش‌های بالینی آزمایش شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا