سلامت خانواده

پزشکان لابیاپلاستی را یک عمل طبیعی معرفی می کنند/ تاثیر رسانه ها بر اندام های جنسی/ نارضایتی جنسی، شایع ترین طلاق ها؟ این یک دروغ شاخدار است.»

الهه جعفرزاده: میزان مداخلات پزشکی برای زیبایی اخیراً بسیار زیاد شده است و پزشکان برنامه ای برای زیباسازی تمام نقاط بدن دارند. اما لابیاپلاستی به عنوان رایج ترین مداخله در اندام تناسلی زنانه با سایر عمل های زیبایی متفاوت است. زیرا اندام جنسی زنانه مانند اندام جنسی مردانه، قسمتی از بدن است که بر خلاف سایر اعضا، تحت قضاوت و کنترل اجتماعی نیست. اینجاست که تفاوت این مداخله با سایر مداخلات زیبایی بیشتر می شود.

بر اساس یک تحقیق بین المللی در سال 2008، 32 درصد از زنان تنها برای بهبود نقایص عملکردی، 31 درصد با هدف بهبود عیوب عملکردی و زیبایی و 37 درصد فقط برای اهداف زیبایی تحت این روش قرار گرفتند.

همچنین طبق تحقیقی در سال 2011 حدود 90 تا 95 درصد بیماران از نتیجه لابیاپلاستی خود راضی بودند. خطرات این روش شامل زخم دائمی، عفونت، خونریزی، سوزش، آسیب عصبی و کاهش یا افزایش حساسیت است. در استرالیا، طبق قانون، بیمارستان های دولتی موظف هستند قبل از انجام لابیاپلاستی اطلاعات کافی در مورد انواع مختلف اشکال طبیعی لابیا به متقاضیان ارائه دهند.

در همین راستا اخیرا جلسه ای در خصوص بررسی علل و زمینه های اجتماعی جراحی تناسلی زنان (لابیاپلاستی) در تهران برگزار شد. سیمین کاظمی، پزشک و جامعه شناس در این نشست درباره ایده آل سازی تصویر دستگاه تناسلی زن توسط رسانه ها و تبلیغات گفت: آرمان زیبایی شناختی اندام تناسلی زنان بر اساس آنچه در رسانه ها، کتب پزشکی می بینیم اغراق شده است. و پورنوگرافی این بازنمایی از اندام تناسلی زنانه در تصاویر رسانه ای، فیلم های پورنو و کتاب های پزشکی نوعی «غیبت» و «ناپیدا بودن» است حتی اکنون نیز زنانگی با «فقدان» به معنای واقعی کلمه تداعی می‌شود، در واقع نگاهی مینیمال به بدن زن شکل گرفته است که برعکس اندام جنسی مردانه است.

تصویر ایده آل از دستگاه تناسلی زنان چیست؟

کاظمی با اشاره به وجود دیدگاه نژادپرستانه در آرمان‌سازی اندام جنسی زنانه اذعان می‌کند: «پیش از این داشتن لابیای بلند به‌ویژه در بین اروپایی‌ها به‌عنوان کلیشه‌ای نژادی و نماد هوس‌بازی مورد تحقیر قرار می‌گرفت. با استعمار و غرب-اروپایی لابیاها که اغلب مورد تحقیر قرار می گیرند، مربوط به زن رنگین پوست (غیرسفید) و زن غیرغربی است که پتانسیل بیشتری برای انگ غیر زنانه شدن دارد زن سفیدپوست غربی.”

آیا حق انتخاب زن است؟

زنان با ساختن اندام جنسی، خود را با آن مقایسه می کنند و چون این الگو ساختگی و انتخابی است، افراد با این مقایسه دچار انزجار شرمگاهی یا اضطراب تناسلی می شوند و برای یافتن راه حل به جراحی متوسل می شوند.

کاظمی در تکمیل این موضوع می گوید: «مسئله اینجاست انتخاب و آژانس نیز مطرح می شود. وقتی نوبت به چنین جراحی‌های زیبایی می‌رسد، مدام می‌شنویم که «این حق زنان است که انتخاب کنند». اما ذکر نشده است که زنان در چه شرایطی این انتخاب را انجام می دهند. واقعیت این است که در دوران سیطره نئولیبرالیسم که فمینیسم نیز به انقیاد آن درآمده است، این انتخاب و عاملیت و توانمندی از محتوای سیاسی خود تهی شده و به بدنه هدایت می شود. در حالی که موج دوم فمینیسم بر حق انتخاب و کنترل بدن تاکید داشت، امروزه این حق به انطباق بدن زنان با آرمان هایی که در شرایط مردسالاری و سرمایه داری تعیین می شود، تقلیل یافته و زنان را در این مسیر قرار داده است.

پزشکان لابیاپلاستی را یک عمل طبیعی معرفی می کنند/ تاثیر رسانه ها بر اندام های جنسی/

نقش دارو در افزایش لابیاپلاستی

کاظمی ضمن بررسی نقش دارو در افزایش لابیاپلاستی و ایجاد نیاز به آن می گوید: با وجود اینکه علم پزشکی بر طبیعی بودن تفاوت شکل و اندازه لابیا تاکید دارد، اما گاه در صنعت پورن، مد و لباس نیز طنین انداز می شود. رسانه، و شکل خاصی از اندام جنسی، مؤنث را به عنوان معیار معرفی می کند، همان تصویری که در کتب علمی و پزشکی می بینیم، به عبارت دیگر، پزشکی علاوه بر مشارکت در ساختن اندام جنسی زنانه و ارائه یک ایده آل تصویری از آن باعث انزجار و اضطراب ناحیه تناسلی در زنان می شود.

نکته دیگری که باید به آن توجه کرد، صداقت پزشک و ارائه اطلاعات صحیح است. کاظمی توضیح می دهد: پزشکان در ارائه اطلاعات به بیماران خود صادق نیستند و تمام واقعیت را بیان نمی کنند، پزشکان ایرانی نیز در این راه بسیار فعال هستند؛ در صفحات و سایت های خود عمل لابیاپلاستی را به عنوان یک عمل بسیار رایج و بدون عارضه معرفی می کنند. عواقب آن است و با تبلیغات خود سعی در تشویق زنان به انجام این عمل دارند.

طبق تحقیقی در سال 2011، حدود 90 تا 95 درصد بیماران از نتیجه لابیاپلاستی خود راضی بودند. خطرات این روش شامل زخم دائمی، عفونت، خونریزی، سوزش، آسیب عصبی و کاهش یا افزایش حساسیت است. در استرالیا، طبق قانون، بیمارستان های دولتی موظف هستند قبل از انجام لابیاپلاستی اطلاعات کافی در مورد انواع مختلف اشکال طبیعی لابیا به متقاضیان ارائه دهند.

کاظمی می افزاید: در پزشکی تجاری سازی شده، پیشگیری و درمان بیمار مورد توجه قرار نمی گیرد، بلکه مفهومی به نام «بهبود» اضافه شده است که می گوید «کیفیت زندگی شما را بهبود می بخشیم و شما را بهتر از آنچه هستید می کنیم». و ترفیع یکی از زمینه های کسب درآمد در پزشکی است.

لابیاپلاستی، راهی برای جلوگیری از فروپاشی خانواده؟

کاظمی معتقد است یکی از موضوعاتی که در فروپاشی خانواده به عنوان یک اصل پذیرفته شده است، اما در واقعیت مبنایی ندارد، پدیده «نارضایتی جنسی» است.

وی در این خصوص خاطرنشان می کند: «اگر در اینترنت عنوان «نارضایتی جنسی و طلاق» را جستجو کنید، به طرز عجیبی خواهید دید که نارضایتی جنسی شایع ترین علت 50 تا 80 درصد طلاق ها در ایران است؛ در حالی که این یک موضوع است. دروغ بزرگ و نمی دانم این آمار از کجا آمده است. واقعیت این است که بین زوج های ایرانی نارضایتی جنسی کمتر از ۱۰ درصد کمتر از 10 درصد آنها به دلیل این موضوع تصمیم به طلاق می گیرند.

وی ادامه می دهد: وقتی چنین دروغی در جامعه رواج پیدا می کند نتیجه این می شود که زن و مرد به ویژه زنان نمی توانند رضایت جنسی را تامین کنند و در نتیجه منجر به طلاق می شود و می دانیم که در فرهنگ ها و جوامع مردسالار چنین می شود. همانطور که در ایران، زن مجبور به اطاعت و برآوردن نیازهای مردانه، چه در قانون و چه در عرف است، به همین دلیل بر حقوق جنسی مردان و اولویت و اهمیت آن ها تأکید می شود رضایت می تواند لابیاپلاستی باشد که بنا به ادعای پزشکان قرار است ظاهر و عملکرد جنسی زنان را بهبود بخشد و زنان برای جلوگیری از فروپاشی زندگی خود این کار را انجام دهند.

۴۷۲۳۲

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا