سلامت خانواده

پاسخ دقیق به یک سوال؛ آیا رسید خرید سرطان زا است؟

الهه جعفرزاده: یکی از نگرانی های اولیه در مورد رسید خرید، وجود بیسفنول هایی مانند BPA در مواد تشکیل دهنده آنها است. بیسفنول ها به عنوان مختل کننده غدد درون ریز شناخته شده اند که می توانند در عملکرد طبیعی هورمون ها اختلال ایجاد کنند. طبق تحقیقات، بیش از 90 درصد این رسیدها حاوی BPA هستند. علاوه بر این، BPA به عنوان یک ماده شیمیایی باعث ناباروری، چاقی و سرطان در انسان می شود.

بیسفنول یا BPA چیست؟

بیسفنول یا BPA یک ترکیب شیمیایی است که از دهه 1950 در ساخت پلاستیک ها و رزین های خاص استفاده می شود. پلاستیک ها و رزین های پلی کربنات در ساخت انواع کالاهای مصرفی مانند بطری آب، ظروف یکبار مصرف، مسواک، نخ دندان و کاغذهای رسید خرید استفاده می شود.

ماده شیمیایی بیسفنول به دلیل پایداری و مقاومت در برابر حرارت برای پوشش های کاغذ حرارتی استفاده می شود. این ماده یک سم خطرناک محیطی است که به راحتی از طریق پوست جذب می شود و اگر قبل از خوردن غذا در صورت تماس با این کاغذها دست های خود را نشویید، این سم به راحتی از طریق دستگاه گوارش وارد بدن می شود.

عوارض BPA بر سلامت انسان

یافته های آزمایشات حیوانی نشان می دهد که BPA توانایی مختل کردن غدد درون ریز را دارد و می تواند نقش هورمون استروژن را در بدن تقلید کند. این تقلید هورمونی می تواند اثرات منفی بر سیستم تولید مثل داشته باشد. از جمله می توان به تغییرات در رشد جنین، توانایی تولید مثل و تعادل هورمونی اشاره کرد.

BPA می تواند تا 24 ساعت در بدن باقی بماند و سپس از طریق مایعات بدن دفع شود. تحقیقات نشان می دهد که سرطان سینه شایع ترین سرطان ناشی از این ماده است.

به گفته سازمان غذا و داروی ایالات متحده، گاهی اوقات مقادیر بسیار کمی BPA در غذاها یافت می شود، اما این مقدار بی خطر است و مشکلی برای سلامتی ایجاد نخواهد کرد. با این حال، برخی تحقیقات ارتباط احتمالی بین قرار گرفتن در معرض BPA و افزایش فشار خون، دیابت نوع 2، بیماری های قلبی عروقی و سایر عوارض را نشان می دهد.

بنابراین افرادی که در مراکز تولید یا عرضه ظروف پلاستیکی کار می کنند و یا افرادی که دائماً با دستگاه های کارتخوان و چاپ فاکتور سروکار دارند، بیشتر در معرض این مشکلات هستند.

توصیه می شود حتی الامکان از دریافت رسید کاغذی خودداری شود. همچنین تا کردن کاغذ رسید به داخل (به طوری که روی نوشته پوشانده شود) می تواند تماس مستقیم با سطح آلوده را کاهش دهد.

پاسخ دقیق به یک سوال؛ آیا رسید خرید سرطان زا است؟

چگونه بفهمیم که برگه رسید موجود است؟ BPA است

اگر در عرض یک هفته رنگ نوشته روی کاغذ رسید کمرنگ شد و کم کم کمرنگ شد، بدانید حاوی BPA است. کاغذهای BPA FREE پایه گیاهی دارند و نوشته روی آن تا 10 سال ماندگاری دارد و به راحتی محو نمی شود.

از سال 2019، استفاده از برگه‌های رسید حاوی BPA در اکثر کشورهای آمریکایی و اروپایی ممنوع شد و کاغذهای رسید گیاهی جایگزین شدند. با این حال، کاغذهای حرارتی حاوی BPA هنوز در بسیاری از کشورها از جمله ایران، در دستگاه های کارتخوان و دستگاه های خودپرداز، فروشگاه های زنجیره ای، باجه های عوارضی و حتی بلیط های یکبار مصرف مترو استفاده می شود.

منابع: ewg، toxicfreefuture

۴۷۲۳۲

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا