سلامت خانواده

ویتامینی که مغز را جوان نگه می دارد

به گزارش آنلاین از سلامت نیوز، محققان دریافتند وقتی افراد مسن دارای سطوح بالاتر ویتامین D در بافت مغزشان هستند، در تست های استاندارد حافظه و تفکر عملکرد بهتری دارند. آنها همچنین کمتر به زوال عقل یا اختلال شناختی خفیف تر مبتلا بودند.

کارشناسان تاکید کردند که این مطالعه ثابت نمی کند که ویتامین D به تنهایی از زوال عقل محافظت می کند. بنابراین، هیچ کس نباید بر اساس یافته ها شروع به مصرف مکمل ها کند. زیرا مصرف بیش از حد ویتامین D می تواند مضر باشد.

سارا بوث، محقق ارشد دانشگاه تافتس در بوستون، گفت: ما هیچ مدرکی مبنی بر اینکه مصرف بیش از مقدار توصیه شده ویتامین D برای مغز بهتر است، نداریم.

ویتامین D نقش های مهمی مانند حفظ استخوان ها و ماهیچه های سالم و همچنین حمایت از دفاع ایمنی را ایفا می کند. اما اینکه آیا این به محافظت از مغز افراد مسن کمک می کند، مشخص نیست.

برخی از مطالعات ارتباط بین سطوح پایین ویتامین D در خون و خطر بالاتر زوال عقل در افراد مسن را یافته اند.

در همین حال، چند کارآزمایی اثرات مکمل های ویتامین D را بر حافظه و تفکر در افراد مسن آزمایش کرده اند. و تاکنون شواهد روشنی از مزایا وجود ندارد.

محققان این مطالعه بافت مغزی کالبد شکافی شده افراد مسن را که قبل از مرگ در پروژه حافظه عجله و پیری شرکت کرده بودند، مورد مطالعه قرار دادند. این پروژه که در دهه 1990 آغاز شد، یک مطالعه طولانی مدت است که به دنبال درک بهتر پیری طبیعی و غیر طبیعی مغز است.

شرکت‌کنندگان تحت آزمایش‌های شناختی سالانه قرار گرفتند و با اهدای بافت مغزشان برای مطالعه پس از مرگ موافقت کردند.

تیم بوث بافت مغز 290 شرکت‌کننده را که میانگین سنی آنها در هنگام مرگ 92 سال بود، تجزیه و تحلیل کردند.

مشخص شد که ویتامین D در واقع در تمام مناطق مغزی که محققان آنالیز کردند، از جمله دو ناحیه ای که ناهنجاری های مرتبط با آلزایمر در آنها مشهود است، وجود دارد.

و به طور کلی، افراد مسن‌تری که مغزشان دارای مقادیر بیشتری ویتامین D بود، در تست‌های شناختی این مطالعه عملکرد بهتری داشتند. به ازای هر دو برابر شدن غلظت ویتامین D، شرکت کنندگان 25 تا 33 درصد کمتر به زوال عقل یا اختلال شناختی خفیف در آخرین بازدید مطالعه داشتند.

بوث گفت: “یک احتمال این است که تغذیه خوب، از جمله ویتامین D کافی، به محافظت از مغز در برابر تغییرات پاتولوژیک که مشخصه زوال عقل است، کمک می کند.”

در واقع، محققان این نظریه را مطرح می‌کنند که عوامل محیطی مختلف، از جمله آموزش، ورزش، و تحریک ذهنی، ممکن است به افراد مسن کمک کند تا عملکرد شناختی را برای مدت طولانی‌تری حفظ کنند، حتی با وقوع این تغییرات مغزی.

۲۳۳۲۳۳

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا