سلامت خانواده

هشتگ پسر شاهزاده چیست و از کجا آمده است؟

به گزارش خبرآنلاین، این روزها فضای مجازی به خصوص شبکه اجتماعی اینستاگرام مملو از ویدیوهایی با هشتگ «پسر پرنسس» شده است.

فرارو در خبری نوشت: این هشتگ به مطالبی اشاره دارد که در آن وجه جدیدی از شخصیت چند پسر ایرانی مورد انتقاد قرار گرفته است. چهره ای متفاوت با ویژگی های سنتی مردانه.

در اکثر ویدئوهای انتقادی از مردانی انتقاد می شود که عصبانی می شوند، خواسته هایی مانند خریدن شمردن، بردن پسر با ماشین به خانه و … دارند. در مورد علل این وضعیت سعید معیدفر، جامعه شناس و عضو انجمن جامعه شناسی ایران به این پرسش ها پاسخ داده است:

تغییرات در ارزش های جامعه هشتگ شاهزاده خانم را شکل داده است

سعید معید فرد به فرارو گفت: به نظر می‌رسد بخشی از علت شکل‌گیری هشتگ پرنسس به دگرگونی‌هایی برمی‌گردد که در سبک زندگی و ارزش‌های جامعه در حال رخ دادن است و این وضعیت قطعاً برخلاف روندهای قبلی است، یعنی در یک جامعه ای که قبلا بر این مبنا بود که مرد باید نسبت به همسرش یا جنس مخالف خود اعم از نامزد، خواهر یا حتی اقوام تعهداتی داشته باشد، اکنون می بینیم که سیر تحولات به سمتی رفته است که در راستای آن است. با تحولات جهانی در طول 2 دهه گذشته، ما نمونه ای از کشورهایی بودیم که در راستای کارهای انجام شده برای مطالعه ارزش ها و نگرش ها در سطح بین المللی به نام بررسی جهانی ارزش ها و نگرش ها توسط رونالد اینگلهارت مورد بررسی قرار گرفتند. این تحقیق نشان داد که چگونه ارزش‌های جامعه ایران در راستای ارزش‌های جهانی در حال تغییر است و بر اساس تعریفی که جامعه‌شناسان از «جامعه پیشین» و «جامعه مدرن» ارائه کرده‌اند، جامعه‌ای در حال تغییر است. جامعه مردسالار که نقش زن در آن نقشی منفعل است. این نقش انفعالی در اقتصاد، فرهنگ و سایر زمینه ها محسوس است و در همه امور مردان اختیار دارند و به اذن آنان است که در برخی امور زنان دیده می شود. در واقع نقش زنان بیشتر منفعلانه است.

وی افزود: اما در دنیای مدرن این تحول ایجاد می شود که اساساً نقش ها به تدریج در حال تغییر است به طوری که زنان نیز می توانند در همان نقش هایی که گاه مردان ایفا می کردند، ایفای نقش کنند، امروز می بینیم که در دنیا برخی از روسای جمهور نیز حضور دارند. نخست وزیران، رؤسای دولت ها، وزرا و امثال این ها، قبلاً این نقش ها همه مردانه بودند و در سطح آموزش عالی کشور نیز جایی برای زنان وجود نداشت باعث شد زنان بیشتر در مدارس و مراکز آموزش عالی حضور داشته باشند پس از این مرحله، زنان خواهان برخورداری از فرصت های بهتر در زمینه های مختلف اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی هستند و حتی مدارس نظری نیز در راستای این سیاست ها توسط زنان راه اندازی شده است.

تمایل زنان به برقراری یک رابطه پایدار، مردان را زیبا می کند

این جامعه شناس در ادامه گفت: این اتفاقاتی است که باعث شده زنان مطالبه گر شوند و به تدریج نقش مسلط مردان به ویژه در عرصه اقتصادی را به چالش بکشند، امروز شاهد هستیم که زنان نیز فرصت های اقتصادی پیدا کرده اند، هرچند در ایران برخی موانع قانونی یا عرفی باعث شده است که نرخ اشتغال زنان ما پایین باشد و هنوز به هنجار جهانی نزدیک نشده ایم، اما با وجود این، این روزها در اکثر کشورهای توسعه یافته، نگرش ها متناسب با نگرش جامعه تغییر کرده است از میان زنان و مردان، مخارج خانه را بر عهده می گیرند و مسئله نان آور بودن مرد از بین رفته است و زن و مرد باید همزمان کار کنند تا خانه را اداره کنند و از عهده مخارج آن برآیند. خانه عملاً نقش قبلی خود را از دست داده و تبدیل به خوابگاه شده است، در ایران به گونه ای است که اگرچه زنان همچنان نقش اقتصادی ضعیف تری دارند، اما بر اساس همان ارتباطی که در شبکه ارتباطی جهانی داریم، این نگرش ها باعث شده است. از کشورهای توسعه‌یافته به ایران منتقل شد و بررسی‌هایی که گفتم نشان داد که در ایران هم وضعیت مانند غرب شده است.»

وی افزود: در کنار تحول نقش زنان، این روزها به دلیل مشکلات اقتصادی شدیدی که کل کشور با آن دست به گریبان است، با موضوع کاهش ازدواج نیز مواجه هستیم که هزینه های ازدواج بسیار بالاست و به دلیل برخی موارد قبلی در روایات، میزان توقعات از مرد خانواده برای ورود به زندگی بالاست ازدواج که هنوز در مرحله سنتی است، عملاً با وضعیت امروز جامعه ما همخوانی ندارد و با نگرش های جدیدی که مطرح شده است، نتیجه این وضعیت منسوخ شدن است که برخی از افراد عمدا از نزدیک شدن به ازدواج اجتناب می کنند، اما برخی از زنان و حتی خانواده های زنان نیز از ازدواج اجتناب کرده اند به دلیل عرف و مسایل عرفی، دختران به تدریج فرصت ازدواج را از دست می دهند و نتیجه آن تعداد زیادی از دختران می شود که می خواهند ازدواج کنند و در نتیجه باید به دنبال مردی باشند که نیازهای آنها را برآورده کند و به آنها تبدیل شود. شریک زندگی.

یکی از اعضای انجمن جامعه شناسی ایران ادامه داد: از این رو از یک سو با نگرانی زنان مبنی بر اینکه ممکن است در خطر ازدواج قرار نگیرند و عدم تمایل تعداد زیادی از مردان به ازدواج مواجه هستیم. همه اینها باعث می شود که تقاضا برای مردان از سوی زنان افزایش یابد و این نیز باعث می شود که با پسرانی که ناز هستند و دخترانی که باید ناز این پسرها را بکشند، روبرو شویم. این بحث شبیه بحث عرضه و تقاضا است. یعنی وقتی عرضه محصول کاهش می یابد، تقاضا افزایش می یابد و فروشنده شروع به تعیین شرایط می کند. پسرها حاضر به ازدواج یا حتی تعهد در یک رابطه نیستند و در نتیجه حضور خود را در یک رابطه با شرایطی مرتبط می دانند. بنابراین می توان گفت که این شرایط نتیجه تضاد ارزش های جدید با ارزش های قبلی است. جامعه ما در حال گذار است و نسل جدید ارزش های جدید زیادی را معرفی کرده است و نسل قبلی سطحی از توقع ایجاد کرده است که ناسازگار است. همه اینها باعث شده تا با پدیده نازپروردن پسرها یا رفتارهایی مواجه شویم که تا به حال سابقه نداشته است.»

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا