هزینه درمان 800 هزار قربانی ترافیک بر دوش نظام سلامت است! – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان
علیرضا رزاقی عضوهیات علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: مسائل ترافیکی یکی از معضلات بهداشتی است. عمومی و اقتصاد نظام سلامت کشور. در مرحله اول ممکن است بسیاری از بزرگان حوزه های مختلف خارج از نظام سلامت بگویند که حوادث رانندگی چه ربطی به نظام سلامت دارد. اما نظام سلامت کشور به طور کلی برای تمامی حوادث و حوادث آن سلامتی سلامت مردم و جامعه را به خطر می اندازد به خصوص در حوادث رانندگی دخیل است.
وی ادامه داد: بر اساس بر اساس برآوردهای ارائه شده، علاوه بر حدود 20 هزار تصادف در سال، تصادفات رانندگی حدود 500 تا 800 هزار مجروح برجای می گذارد و این مجروحان نیازمند خدمات درمانی هستند که هزینه های سنگینی را متوجه نظام سلامت می کند.
کارشناس ارتقای ایمنی راه ها افزود: رتبه اول فوت و میر در کشور مربوط به حوزه بیماری های قلبی و عروقی است که میانگین سنی این آمار مربوط به سالمندان است. در زمینه حوادث رانندگی تلفات ما از جوانان کشور است از نظر اقتصاد کشور به شدت تحت فشار است. در گزارشهای 2023 و 2018 سازمان جهانی بهداشت اشاره شده است که تلفات تصادفات رانندگی به سنین پایین رسیده است و در آن گزارش گفته میشود که این تلفات تصادفات رانندگی از سنین پنج تا بیست و نه سال است. علاوه بر آن بیست هزار پا، حدود پانزده تا بیست هزار نفر داریم که از معلولیت رنج می برند.
وی افزود: همه این موارد هزینه های بسیار سنگینی را برای خانواده ها، نظام سلامت و کل کشور به همراه دارد. علاوه بر آن بیست هزار پا، حدود پانزده تا بیست هزار نفر داریم که از معلولیت رنج می برند. و همه این موارد هزینه های بسیار سنگینی را بر خانواده ها، نظام سلامت و کل کشور تحمیل می کند.
رزاقی تصریح کرد: باید بر اساس شواهد داخلی خود برنامه ریزی کنیم تا از بلایای آینده جلوگیری کنیم. از طرفی ما بحث جوانی جمعیت را داریم، جوانی جمعیت به سادگی در حال افزایش است یک نسل نیست بلکه حفظ و رشد این نسل برای ساختن نسل بعدی مهمتر است. یکی از رسالت های نظام سلامت حفظ و ارتقای سلامت است.
وی اذعان داشت: برآوردهای مرکز پژوهش های شورای اسلامی نشان می دهد که سالانه چیزی بین سه تا پنج درصد و در برخی مطالعات شش تا هشت درصد تولید در کشور داریم. ناخالصی داخل کشور بر اثر حوادث رانندگی ویران شده است.
تصادفات رانندگی در کشور ما نسبت به سایر کشورها از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست
رزاقی گفت: آمار تلفات در کشور ما زیاد است. ما قربانی شماره یک جهان نیستیم اما این وضعیت شایسته کشور ما نیست.
وی ادامه داد: در ترکیه تعداد فوتی ها ناشی از تصادفات در هر 100000 نفر شش تا هفت نفر است و در ایران این تعداد حدود بیست تا بیست و یک نفر است. ما در چارچوب جدول رنکینگ جهانی وضعیت خوبی نداریم و وقتی می خواهیم مقالات علمی را گزارش کنیم، نگران این هستیم که چرا این ارقام اینقدر بالاست.
عضو هیئت علمی علوم پزشکی قزوین گفت: حوادث که دنیا تجربه کرده و قابل کاهش است، چرا هنوز در کشور ما بالاست و این آمار در چهار پنج سال اخیر رو به افزایش بوده است.
رزاقی اعلام کرد: یک سری اقدامات در کشور انجام شده است. من از نزدیک شاهد تلاش تشکل های حقیقی و حقوقی بوده ام اما بحث تصادفات رانندگی باید اراده قوی از سمت رئیس جمهور داشته باشد. همچنین پیوست ایمنی ترافیک برای سازمان هایی که مستقیماً با حوادث رانندگی در ارتباط هستند باید حداقل تشکیل شود. در وزارت راه، کمیسیون راه های کشور و در وزارت کشور، شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور داریم و هر سازمانی به شیوه خود در این زمینه فعالیت می کند. اما این خیلی کار کردن بیشتر ضرر دارد تا فایده.
وی خاطرنشان کرد: نیازمند ادغام اقدامات بین سازمانهای مختلف در کشور هستیم بحث ما تصادفات رانندگی هستیم همه ارگان ها نگران هستند و در حال کار هستند اما یک برنامه کلی جامع باید نوشته و اجرا شود و عملکرد سازمان های مربوطه را انجام دهد ارزیابی در نتیجه قرار گیرد در نظر گرفته شده است رسیدن همچنین در افراد مطالبه گر ما باید ایمنی ایجاد کنیم، مردم مطالبه گر امنیت را تامین نمی کنند.
کارشناس ارتقای ایمنی راه در پایان توجه داشته باشید کرد: پیشگیری از حوادث رانندگی یک مسئولیت اجتماعی مشترک برای همه سازمان ها و آحاد جامعه است و امروز نیاز به نگاهی گسترده از موضع ریاست محترم جمهور برای ایجاد انسجام و هم افزایی بیشتر با گرد هم آوردن سازمان ها با تعریف است. مسئولیت های هر کدام آن مسئولیت ها را از سازمان بدهید و مطالبه کنید مطالبه گر در افراد برای حل این مشکل.