بهداشت و درمان

نشانه‌های هشداردهنده کمبود ویتامین B12 در بدن

به گزارش گروه سلامت و درمان خبرگزاری سلامت (تابنا)، ویتامین B12 یکی از حیاتی ترین مواد مغذی است که عملکرد بدن را تنظیم می کند، خون و سلول های عصبی را سالم نگه می دارد و تولید DNA را آسان می کند. آمار ارائه شده نشان می دهد که افراد زیادی در سراسر جهان با مشکل کبودی این نوع ویتامین مواجه هستند. بدن انسان به طور طبیعی ویتامین B12 تولید نمی کند. بنابراین افراد باید از غذاهای مخصوص مانند فرآورده های حیوانی و غذاهای دریایی استفاده کنند تا نیاز بدن به این ویتامین تامین شود.

چه کسانی در معرض خطر کمبود ویتامین B12 هستند؟

غذاهای دریایی، تخم مرغ، مرغ و محصولات لبنی سرشار از ویتامین B12 هستند، در حالی که فقط برخی از سبزیجات، میوه ها و حبوبات حاوی این نوع ویتامین هستند. بنابراین گیاهخواران بیش از دیگران در معرض کمبود ویتامین B12 و مشکلات مربوط به آن قرار دارند. التهاب مزمن روده و سایر مشکلات گوارشی که در بین خانم ها شایع تر است نیز می تواند جذب این ماده غذایی را کاهش داده و مشکلات خاصی را ایجاد کند. افراد مسن، افراد مبتلا به دیابت و کسانی که متفورمین مصرف می کنند و کسانی که جراحی های خاصی انجام داده اند در معرض خطر کمبود ویتامین B12 هستند.

علائم کمبود ویتامین B12 چیست؟

شایع ترین علائم کمبود ویتامین B12 شامل اضطراب و کاهش انرژی است. اگر این مشکل به موقع درمان نشود، علائم مربوطه در کمتر از 6 ماه شدیدتر می شود. بنابراین لازم است افراد به علائم هشدار دهنده اولیه کمبود ویتامین B12 توجه کنند و از رژیم های غذایی سرشار از ویتامین B12 پیروی کنند. تغییر رنگ و شکل زبان، احساس درد در بافت آن، سوزش، خارش و قرمزی و تورم زبان یکی از شایع ترین مشکلات کمبود ویتامین B12 محسوب می شود. در این صورت ممکن است حس چشایی افراد نیز تغییر کند. عفونت زبان و احساس درد در آن بافت نیز بر توانایی صحبت کردن یا غذا خوردن بیمار تأثیر می گذارد.

آیا کمبود ویتامین B12 باعث تپش قلب می شود؟

هنگامی که بدن فرد با کمبود ویتامین B12 مواجه می شود، فشار زیادی به قلب وارد می شود و قلب برای حفظ سطح RBC (گلبول های قرمز خون) باید تندتر بزند، در این صورت اکسیژن کافی به همه اندام ها می رسد. از بدن؛ بنابراین فرد دچار تپش قلب و مشکلات تنفسی می شود. در بسیاری از موارد، بیمارانی که از کمبود ویتامین B12 رنج می برند، تغییرات خلقی ناگهانی را تجربه می کنند، زیرا کمبود این ماده در بدن منجر به آسیب مغزی، افسردگی و حتی در مواردی زوال عقل می شود. کارشناسان بر این باورند که ویتامین B12 تولید مواد شیمیایی مهمی مانند دوپامین و سروتونین را در مغز تنظیم می کند. بنابراین اگر سطح این ماده در بدن کاهش یابد، فرد دچار اضطراب و استرس می شود.

چرا کمبود ویتامین B12 باعث فراموشی می شود؟

از دیگر علائم کمبود ویتامین B12 در بدن می توان به فراموشی اشاره کرد زیرا کمبود این ماده مغذی سلامت و عملکرد مغز را مختل می کند. هر گونه آسیب به رگ های عصبی مغز، خطر مشکلاتی مانند فراموشی و سردرگمی را افزایش می دهد. اگر افراد دچار کمبود شدید ویتامین B12 باشند، ممکن است مشکلات جدی تری مانند زوال عقل را تجربه کنند. یکی از عوارض کمبود طولانی مدت این ویتامین آسیب سلول های عصبی است. کمبود ویتامین B12 سیستم عصبی را مختل می کند و باعث می شود فرد دچار گزگز در دست و پا شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا