سلامت خانواده

نسخه فوری طب سنتی برای درمان سرفه – خبرگزاری مهر ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، مهشید چایچی با اشاره به افزایش سرماخوردگی و آنفولانزا وی در فصول سرد سال و با بیان اینکه شرط پیشگیری و درمان اصلاح سبک زندگی با توجه به مزاج فرد و تقویت سیستم دفاعی بدن است، تاکید کرد: اگر فردی دچار کم خونی و ضعف جسمانی است حتما باید غذا بخورد. غذاها مقوی مولد خون مانند آبگوشت، تخم عسل، کباب چینجاآب انگور، آب سیب، آب هویج، شیر بادام و غیره بادامرب سیب و چغندر نخودابآب عسل با آب لیمو و یا آجیل از آن برای تقویت طبیعت و قوای عمومی بدن استفاده کنید و همچنین از مصرف غذاهای دیرهضم، شور و تند خودداری کنید. پارادوی و جشنواره غذاها خودداری کنند

وی تاکید کرد: تنظیم زمان غذا خوردن و پرهیز از پرخوری و تند خوری نیز از عادات مهم تغذیه ای است که طبیعت را تقویت می کند. مشاور بدن و پیشگیری از بیماری نقش مهمی دارد.

رئیس دفتر توسعه سلامت طب مکمل و ایرانی با اشاره به اینکه ادرار، مدفوع یا تعریق از راه های دفع مواد زائد در بدن هستند و عدم تعادل در هر یک از آنها انسان را مستعد بیماری می کند، تاکید کرد: یبوست. مبتلایان نسبت به سایرین بیشتر مستعد ابتلا به سرماخوردگی، آنفولانزا و بیماری های عفونی هستند و این مشکل باید با اصلاح رژیم غذایی و پیاده روی منظم برطرف شود.

چایچی افزود: مصرف میوه ها میلیون مانند سوپ گلابی، انجیر و سبزیجات به همراه روغن بادام خوراکی یا روغن زیتون و شربت سورگوم با آب گرم به درمان یبوست کمک می کند.

وی ادامه داد: همچنین اگر فردی دچار استرس یا بی خوابی است باید اصلاح شود زیرا برهم زدن تعادل خواب و بیداری می تواند سیستم ایمنی بدن را ضعیف کرده و فرد را مستعد سرماخوردگی و آنفولانزا کند. آنفولانزا آهسته ورزش ملایم و پیاده روی سریع در فصل پاییز بین صبح تا ظهر حدود ده تا دوازده ظهر که هوا متعادل تر است، به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

رئیس دفتر توسعه سلامت طب مکمل ایران با اشاره به نتایج مطالعات و مقالاتی که در مورد عسل حاکی از خاصیت ضد باکتریایی، ضد قارچی و ضد ویروسی آن است، گفت: مصرف شربت عسل با آب لیمو صبح ها بدون ناشتا با آب گرم مقوی این سیستم ایمنی بدن است و اگر فردی سرماخورده یا آنفولانزا داشته باشد به بهبودی از علائم بیماری کمک می کند.

خودسرانه مصرف نکنید

چایچی با تاکید بر اینکه گیاهان دارویی نباید خودسرانه مصرف شوند، تاکید کرد: به عنوان مثال آویشن به تنهایی برای درمان سرماخوردگی با هیچ علامتی مناسب نیست و در مواردی ممکن است باعث تشدید بیماری شود. همچنین افراد گرم مزاج باید در مصرف گیاهان گرم مخصوصاً در روزهای اول و زمانی که تب دارند احتیاط کنند.

اگر سرفه دارید چه باید کرد؟

وی ادامه داد: در صورت خشک شدن سرفه ها، روغن دادن به بینی با روغن بنفشه مصرف شود نوشیدنی پنیر خامتی، عناب، نشاسته، فرنی، شیر بادام از جمله مواد است لعاب گیاهانی مانند تخم شربت، تخم بالنگو، تخم مرغ، تخمه به بهبود این سرفه ها و در صورت سرفه کمک می کند. مخلوط کردن در صورت داشتن، استفاده از آویشن یا شربت با ترکیبات رازیانه، آویشن و بابونه، چرب کردن بینی با روغن سیاه دانه، ماساژ سینه، ماساژ و دمیدن پشت ریه و استفاده از حمام داغ و بخور دادن به بهبود سرفه کمک می کند.

چایچی با اشاره به اینکه گاهی در زمان سرماخوردگی دستگاه گوارش نیز درگیر می شود، گفت: استفاده از نوشیدنی نعناع یا عرق برای بهبود علائم گوارشی مانند اسهال و سوزش سر دل پیچ و تاب کمک می کند.

معاون توسعه سلامت دفتر طب مکمل و ایرانی با تاکید بر اینکه زنان باردار باید در مصرف گیاهان دارویی دقت بیشتری داشته باشند، افزود: گیاهانی مانند آویشن، گل گاوزبان، ختمی و پنیر برای زنان باردار بهتر است در سه فصل اول مصرف شود. ماه های بارداری توصیه می کنیم در هنگام بیماری استراحت کافی داشته باشید، گلو و بینی را با آب و نمک بشویید ولرم روزی حداقل سه بار با بخور آب گرم، سوپ جو با سبزی خوردن، آب سیب و لیمو و در صورت لزوم روغن بابونه گلو و سینه را رقیق کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا