سلامت خانواده

“من ناهار و شام نمی خورم، چرا وزنم کم نمی شود؟” / پاسخ یک کارشناس

به گزارش خبرآنلاین: “من ناهار و شام نمی خورم، چرا وزنم کم نمی شود؟” این ممکن است سوال خود شما باشد یا ممکن است سوال مشابهی را از بسیاری از اطرافیانتان شنیده باشید. کاهش وزن کار ساده ای نیست، به عوامل مختلفی بستگی دارد و شاید فرد نتواند پس از آزمون و خطاهای فراوان وزن کم کند، یکی از این اقدامات کاهش ناهار و شام است، اما گاهی با وجود این کاهش وزن، نه تنها باعث کاهش وزن می شود. کاهش نمی یابد همچنین ممکن است افزایش یابد.

در همین راستا دکتر محمد هاشمی، دبیر انجمن علمی پیشگیری و درمان چاقی ایران در گفت و گو با خبرآنلاین گفت: جدا از جنبه ارثی، میزان فعالیت بدنی و دریافت مواد غذایی دو مورد است. مولفه های اصلی تعیین کننده میزان اضافه وزن در افراد هستند اما هستند کسانی که با وجود کم خوردن در وعده های غذایی کاهش وزن را تجربه نمی کنند، بنابراین این گروه باید در مورد این دو مولفه بررسی شوند.

هاشمی ادامه می دهد: زمانی که میزان غذای مصرفی این افراد را در طول دو یا سه روز بررسی می کنیم، معمولا به این نتیجه می رسیم که اگرچه ممکن است وعده های اصلی را نخورند یا از مقدار آن کم کرده باشند، اما معمولاً کل خارها را مصرف می کنند. باعث شده است که کالری بیشتری نسبت به نیاز روزانه دریافت کنند.

در این میان، کسانی هستند که علاوه بر بی توجهی به ریزه کاری های روزانه، بیشتر اوقات نشسته اند، دبیر انجمن علمی پیشگیری و درمان چاقی ایران با اشاره به این موضوع می گوید: «مردم که زندگی بی تحرکی دارند و در طول روز فعالیت بدنی زیادی انجام نمی دهند.” با کاهش سطح متابولیسم آنها، افزایش وزن را تجربه می کنند.

با این حال قطعا راه مناسبی برای کاهش وزن در این دسته از افراد وجود دارد، دکتر هاشمی در این باره می گوید: «معمولا در این دسته از افراد دادن برنامه غذایی اولیه و فعالیت بدنی متناسب با شرایطشان می تواند راهگشا باشد. تا کاهش وزن مورد نظر خود را تجربه کنند.»

وی ادامه می دهد: گروه هایی هستند که به دلایل مختلف از جمله وراثت، مسائل هورمونی و یا سبک زندگی نادرست و طولانی مدت سطح متابولیسم آنها کاهش یافته است که برای این افراد یک برنامه اساسی برای اصلاح سبک زندگی ارائه می شود که شامل هر دو بخش تغذیه و فعالیت بدنی است که باعث ثبات و کاهش وزن تدریجی می شود و برای آنها نوعی موفقیت محسوب می شود.

۲۳۳۲۳۳

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا