سلامت خانواده

مشکلات و چالش های اهدای پلاسما برای پول – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، روابط عمومی سازمان انتقال خون ایران در واکنش به انتشار خبری با عنوان «کاهش صنعت پلاسما به تجارت، افزایش مراکز پلاسما پولی» اعلام کرد: با توجه به اینکه روند جذب اهداکنندگان و اهدای خون و پلاسما بر اساس مصاحبه با داوطلبان و صلاحیت آنها برای اهدای پلاسما، دلایل مالی اختلال و انحراف جدی در این فرآیند ایجاد می کند که ابزار اساسی برای اطمینان از سلامت پلاسما و اهدا کننده است. بر این اساس اهدای خون و پلاسما بدون پرداخت هزینه و بدون ملاحظات مالی مورد تاکید منابع معتبر است. بین المللی مانند سازمان بهداشت جهانی و اتحادیه اروپا.

بنابراین لازم به تاکید است که معرفی اهداف مالی و پرداخت به اهداکنندگان می تواند باعث اختلال جدی در روند جذب اهداکنندگان سالم و واجد شرایط برای اهدای پلاسما شود که در نهایت خطرات سلامتی برای اهداکنندگان پلاسما، اهداکنندگان پلاسما و… دریافت کنندگان محصولات تولیدی خواهد داشت

در این راستا با توجه به رهنمودهای مراجع معتبر بین بین المللی مانند سازمان بهداشت جهانی (WHO)، انجمن بین المللی انتقال خون (ISBT)، انجمن انتقال خون اروپا (EBA) و اینتر بین المللی پلاسما و تصفیه (IPFA) موارد زیر در زمینه اهدای خون و پلاسما مورد تاکید قرار گرفته است:

• با توصیه اکید سازمان بهداشت جهانی تبادل مالی در زمینه خون، پلاسما و سایر مواد مشتق از خون انسان ممنوع است. خون اهدایی که به صورت داوطلبانه توسط افراد سالم و متعهد به مسئولیت های اجتماعی تامین می شود، یک سرمایه ملی پرهزینه است. اهدای داوطلبانه پلاسما مانند اهدای خون و پلاکت نشان دهنده مشارکت و تعهد جامعه و شهروندان در نظام سلامت است.

• اهدای داوطلبانه خون و فرآورده ها اولین خط دفاعی در برابر انتقال بیماری های عفونی از طریق انتقال خون است. نشان داده شده است که بروز عفونت های قابل انتقال از طریق انتقال خون در اهداکنندگان پولی و جایگزین بیشتر از اهداکنندگان آگاه و داوطلب است.

• پرداخت هزینه اهدای پلاسما نیز توسعه برنامه اهدای خون داوطلبانه را به خطر می اندازد. این نگرانی وجود دارد که اهدای پلاسما مبتنی بر پرداخت، در دسترس بودن خون داوطلبانه را از طریق وجود سیستم‌های موازی اهدای پولی به خطر بیندازد.

• کمک مالی، همبستگی جامعه، انسجام اجتماعی و حس نوع دوستی تخریب می کند و منجر به تحمیل مسئولیت بر جمعیت های محروم نیازمند پول و گروه های آسیب پذیر جامعه می شود.

تاکید بر این نکته ضروری است که نیازسنجی صحیح و دقیق برای تعیین نیازهای واقعی کشور یکی از الزامات اساسی این صنعت است. پس از تعیین این نیاز، باید ظرفیت علمی دارویی و فناوری داخلی و بین المللی را در نظر گرفت بین المللی باید حرکتی واقعی و هدفمند در راستای ایجاد پالایشگاه های تولید محصولات مشتق از پلاسما در کشور انجام شود. بدیهی است افزایش حجم پلاسما بدون فراهم کردن امکان تصفیه پلاسما و تهیه داروهای مورد نیاز قادر به حل مشکلات تامین داروهای مورد نیاز نخواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا