سلامت خانواده

قانون بازنشستگی شاغلانه پرستاران اجرا نمی شود – خبرگزاری مهر ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، احمد نجاتیان در دیدار مسئولان نظام پرستاری با اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: پرستاران مشکلات زیادی دارند. E و همه مسئولان از جمله رئیس جمهور و رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز بر این مشکلات صحه گذاشته اند. هستند و از آنها آگاهند.

وی ادامه داد: از جمله این مشکلات می توان به کمبود شدید نیروی پرستاری، کم بودن اضافه کار، اضافه کاری اجباری و مهاجرت کادر پرستاری اشاره کرد.

رئیس سازمان نظام پرستاری گفت: پرستاران به ازای هر ساعت اضافه کاری به طور متوسط ​​25 هزار تومان دریافت می کنند، مشکل دیگر اضافه کار اجباری است که به پرستاران پس از اتمام شیفت 80 ساعت اضافه کار داده می شود. پرداخت کم باعث نارضایتی پرستاران شده است که می تواند منجر به اختلال در نظام سلامت شود.

افزایش مهاجرت پرستاران به یک نگرانی تبدیل شده است

وی ادامه داد: موضوع مهاجرت کادر پرستاری امروز به موضوعی نگران کننده تبدیل شده است. جلسه ای برای بررسی این موضوع با حضور وزارت بهداشت و وزارت کار در سازمان نظام پرستاری داشتیم. در این جلسه اعلام شد که موضوع مهاجرت پرستاران در حال تبدیل شدن به یک بحران است.

نجاتیان گفت: سالانه 2 هزار گواهی در سازمان نظام پرستاری صادر می شود خدایی ما به پرستارانی که بهترین پرستاران کشور هستند، پرستارانی که می خواهند در خارج از کشور خدمت کنند، صادر می کنیم.

وی افزود: دو هزار پرستار ایرانی در حال حاضر در دانمارک مشغول ارائه خدمات هستند. با بررسی هایی که در زمینه مشکلات پرستاری داشتیم، برای این موضوعات طبقه بندی کردیم که هر کدام باید در یک نهاد مسئول پیگیری و رسیدگی شود.

وی ادامه داد: مواردی که باید در حوزه وزارت بهداشت انجام شود بازنگری در دستورالعمل تعرفه پرستاران است. قیمت گذاری خدمات پرستاری قانونی است که به تصویب مجلس رسید و اجرای آن از سه سال پیش با دستور رهبر معظم انقلاب آغاز شد.

نجاتیان تصریح کرد: بحث جذب نیرو یکی دیگر از مطالبات جدی پرستاران است چرا که به دلیل کمبود نیرو، خدمات پرستاران با مشکل مواجه شده و در تهران ظرفیت جذب پرستار کامل نیست.

افزایش خروج پرستاران از خدمت

وی بیان کرد: سازمان تامین اجتماعی گزارش داده است که در جامعه پرستاری با استعفای زیادی مواجه است و در برخی استان ها بخش ها و اتاق های عمل بیمارستان ها تعطیل است زیرا پرستاران به این نتیجه رسیده اند که باید اضافه کار اجباری کنند. به هر حال برای پیدا کردن

رئیس سازمان نظام پرستاری افزود: پرستاران را موظف کرده ایم که علاوه بر ساعات کار اجباری خود به سر کار بیایند اما اضافه کار اجباری بر اساس احکام دریافتی از دیوان عدالت اداری ممنوع است و قانون به پرستار اجازه نمی دهد. مجبور شدن به اضافه کاری.”

وی خاطرنشان کرد: باید حداقل دو سه مشکل مهم پرستاران را تا روز پرستار که زمان زیادی باقی مانده است هرچه زودتر حل کنیم وگرنه نظام سلامت با چالش بزرگی مواجه خواهد شد.

نجاتیان بیان کرد: به نظر می رسد افزایش میزان اضافه کاری ساعتی، الزام سازمان اداری جذب به پذیرش استاندارد 1.8 پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی و اعطای مجوز به وزارت بهداشت برای جذب نیروی جدید برای رسیدن به استاندارد و اجرای صحیح دستورالعمل ها. توزیع مجدد تعرفه گذاری منابع تا حدودی به رفع دغدغه های پرستاران کمک می کند.

وی ادامه داد: در عین حال از دولت تقاضا داریم وضعیت نیروی پرستاری را تغییر دهد زیرا تعدادی از پرستاران در شرکت ها مشغول به کار هستند و 4 تا 5 هزار پرستار در شرکت ها یا بیکار در دوران کرونا هستند. منتظر استخدام هستند.

قانون بازنشستگی کار سخت شامل پرستاران دولتی نمی شود

رئیس سازمان نظام پرستاری گفت: در حوزه مستمری پرستاری با وجود اینکه مجلس قانون را تصویب کرده است. Veri این کار سختی است بیا شرح داده شده است و قانون بازنشستگی کار سخت 25 سال تعیین کرده است، اما هنوز هیچ یک از پرستاران بخش دولتی از این مزایا برخوردار نیستند.

وی افزود: بحث مالیات فارغ التحصیلی باعث شده تا پرستارانی که در دو بیمارستان مشغول به کار هستند 8 تا 9 میلیون تومان مالیات بپردازند که رقم بسیار قابل توجهی است.

نجاتیان گفت: سال گذشته مجلس ترمیم حقوق کارکنان وزارت بهداشت را پیش بینی کرد اما این ترمیم مشمول حقوق پرستاران نشد و حقوق آنها افزایش پیدا نکرد. از سوی دیگر از بودجه عمومی و درآمدهای خصوصی تامین می شد در حالی که بیمارستان ها نمی توانند این مبالغ را پرداخت کنند.

وی افزود: برخی قوانین در زمینه تعرفه گذاری و قانون ارتقای سود Veri هیچ متولی در بخش دولتی و خصوصی وجود ندارد. در بخش دولتی وزارت بهداشت بخشی را دنبال کرده است اما در بخش غیردولتی این اتفاق نیفتاده است.

رئیس سازمان نظام پرستاری گفت: سازمان نظام پرستاری توسط مجلس ایجاد شد و به عنوان یک سازمان غیردولتی قانونی چندین درخواست داریم. ابتدا فلسفه تشکیلات نظام پرستاری ارتقای کیفیت مراقبت های پرستاری بود، اما اکنون بر اساس این قانون وظیفه مشخص و اجباری برای مداخله در حوزه کنترل مراقبت و نظارت بر ارائه خدمات نداریم. و همه نقش های ما بر اساس همکاری و مشارکت است.

وی افزود: عضویت در سازمان نظام پرستاری برخلاف همه نظام های صنفی اختیاری است و با وجود این 288 هزار پرستار در سازمان نظام پرستاری عضویت دارند اما به نظر می رسد پس از گذشت 20 سال از تصویب قانون سازمان نظام پرستاری. سازمان می تواند در کنار دولت نظارت داشته باشد تا در کنار وزارت بهداشت نقش مهمی در حوزه آموزش ایفا کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا