اخبار سلامت

فعالیت 270000 پرستار در ایران/ نیاز به جذب سالانه 15000 پرستار برای جبران کمبود نیرو

به گزارش گروه اجتماعی سلامت جو ، آیت الله علیرضا اعرافی; عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مدیران سازمان نظام پرستاری کشور و دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران دیدار و گفتگو کرد.

آیت الله اعرافی؛ امام جماعت قم و مدیر حوزه های علمیه کشور نیز ضمن ابراز خرسندی از دیدار با مدیران ارشد این قشر مهم کشور، گفت: با توجه به سابقه خانوادگی از نظام سلامت و مسائل آن دور نیستم. و با بیش از 40 سال سابقه کار در سطح بین المللی و اجرایی. من دغدغه های عزیزان و مشکلات اقتصادی کشور را درک می کنم.

رئیس هیئت امنای جمعیت المصطفی العالمیه به دستاوردهای درخشان این نهاد در گسترش و ترویج اسلام، تشیع و زبان فارسی و حضور آن در بیش از هزار نقطه جهان اشاره کرد و افزود: : البته مهاجرت می تواند خوب باشد و دستاوردهای مثبتی داشته باشد، اما خروج نخبگان و دانشگاهیان در آن حوزه وسیع و ناپسند است و باید به آن توجه شود.

عضو شورای نگهبان سلامت را نیازمند نگاه همه جانبه معنوی، فرهنگی و علمی دانست و پیشگیری را جزء مهم و ضروری آن دانست و تصریح کرد: پرداختن به معیشت، کرامت و کرامت کارکنان بسیار مهم است. در برنامه هفتم توسعه به موضوع سلامت به خوبی پرداخته شده است. هر چند در برنامه علیرغم نگاه جامعی که دارد، به دلیل سنگینی، بسیاری از موارد آن دست نیافتنی به نظر می رسد و این موضوع باید طبق برنامه های سالانه جبران شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن پرداختن به ضرورت تدوین پیوست سلامت برای برنامه ها و نهادهای مختلف، افزود: در برنامه های سالانه باید به مسائل معیشتی، کرامت و منزلت پرستاران بیشتر و بهتر پرداخته شود.

آیت الله اعرافی با اشاره به ضرورت ارتباط مستمر با جامعه پرستاری به ویژه در بزنگاه گفت: درخواست من این است که با تدوین و تدوین برنامه ها، ارتباط هر موضوع و بخشی از برنامه را با نهادهای مختلف روشن و مستندسازی کنیم.

آیت الله اعرافی گسترش خدمات پرستاری و بالینی در منزل را با توجه به افزایش جمعیت سالمند در جامعه بسیار مهم و مطلوب ارزیابی کرد.

آموزش سالانه 10500 پرستار در کشور

در این جلسه عباس عبادی معاون پرستاری وزارت بهداشت با بیان اینکه پرستاری دارای دو بعد عملی و علمی است، اظهار داشت: در کشور 210 مرکز آموزش پرستاری پس از انقلاب اسلامی فعال بوده و به تربیت پرستار مشغول هستند. و در حال حاضر سالانه 10500 پرستار تحویل داده می شود. جامعه می دهد

معاون پرستاری وزارت بهداشت، پیشگیری را مهمترین اصل نظام سلامت دانست و گفت: برای تحقق این اولویت باید به جایگاه پرستاران و خدمات آنها به ویژه در خارج از مراکز درمانی توجه شود. با استفاده بهینه از پرستاران می توان خدمات ارزان تری در حوزه سلامت به جامعه ارائه کرد و به عدالت در سلامت نزدیک شد.

فعالیت بیش از 270 هزار پرستار در ایران

محمدتقی جهانپور; در ادامه این نشست رئیس سازمان نظام پرستاری نیز این سازمان را بزرگترین نظام صنفی کشور دانست و گفت: بیش از 270 هزار پرستار در حوزه مراقبت و سلامت در این اتحادیه صنفی حرفه ای مشغول به کار هستند. و سیستم تخصصی و سالانه به 15 هزار نفر برای جبران کمبود نیروی انسانی برای جذب نیاز داریم.

شهادت 160 پرستار در دوران کرونا

وی با اشاره به شهادت 160 پرستار در دوران کرونا افزود: باید به وعده جذب نیروهای برنامه ریزی شده عمل کرد و بخشی از کمبود را جبران کرد و با اقدامات مناسب و فوری از مهاجرت و خروج نیروها جلوگیری کرد. .

جلوگیری از مهاجرت پرستاران

زمان زاده رئیس شورای عالی نظام پرستاری ضمن تقدیر از دولت سیزدهم در تصویب تعرفه خدمات پرستاری گفت: جامعه پرستاری در رنج است و نیازمند اقدام و توجه فوری به معیشت و معیشت آنان است. پرداخت به موقع مطالبات پرستاران نقش بسیار مهمی در جلب رضایت آنان دارد.

رئیس دانشکده پرستاری دانشگاه شهید بهشتی خطاب به خدمات پرستاران در دوران کرونا افزود: پرستاران هدف کمبودها و فشارها و ارتباط مستقیم با مردم و بیماران هستند و بیش از 200 تشخیص پرستاری را بر عهده دارند. اما مسائل مادی این بخش مهم مغفول مانده و نیازمند توجه بیشتر است تا از فرسودگی و مهاجرت هر چه زودتر جلوگیری شود.

ایران رتبه اول تولید علم پرستاری در منطقه را دارد

در ادامه ولی زاده; رئیس شبکه تحقیقات پرستاری با اشاره به فعالیت 35 نشریه علمی در حوزه پرستاری گفت: ایران رتبه نخست منطقه را در زمینه تولید علم در حوزه پرستاری دارد.

وی افزود: در کشور 18 مرکز تحقیقات پرستاری با استفاده از خدمات اعضای هیأت علمی و اساتید دانشگاه در حال فعالیت و تولید تحقیقات علمی با کیفیت در این زمینه هستند.

کاهش تقاضای پرستاران برای تصویب طرح

در ادامه رنج؛ مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر توجه به معیشت پرستاران گفت: متأسفانه به دلیل سختی شغل و عدم توجه به معیشت پرستاران با خروج پرستاران مواجه هستیم. خروج از کشور، ترک بخش دولتی و رفتن به بخش خصوصی یا خانه نشینی از جنبه های مختلف این موضوع است که باید برای آن چاره اندیشی کرد.

وی میزان درخواست فارغ التحصیلان رشته پرستاری برای گذراندن دوره طرح را کاهش چشمگیری دانست و افزود: این میزان از 25 درصد در سال های گذشته به صفر در سال جاری کاهش یافته است که بسیار تاسف آور است و باید در اسرع وقت برای این امر برطرف شود. موضوعی که ناشی از تبعیض و عدم توجه به مشکلات معیشتی، تصمیم گیری و اندیشیدن راه حل است.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا