سلامت خانواده

فروش صابون تریاک در کشور/ توضیحات مسئول

به گزارش خبرآنلاین، مدتی است که سازمان غذا و دارو نسبت به غیرقانونی بودن برخی لوازم آرایشی و بهداشتی مانند صابون تریاک هشدار داده است. در حالی که این محصولات غیرمجاز در بازارهای کشور مانند نقول و نبات به فروش می رسد.

فارس در گزارشی نوشت: صابون تریاک؛ تبلیغات بدون تایید علمی، این خبری است که سازمان غذا و دارو چند روز پیش در رسانه ها مبنی بر غیرقانونی و غیر درمانی بودن صابون تریاک منتشر کرد.در این خبر مهدی انصاری مدیرکل آزمایشگاه های مرجع سازمان غذا و دارو با تاکید بر اینکه صابون تریاک بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد تا اثر درمانی و دارویی، گفت: اصولاً زمانی که یک فرآورده به صورت موضعی مانند صابون استفاده می شود، معمولا سطح و مدت زمان تماس آن با پوست مناسب است. بنابراین نمی توان انتظار داشت که موثر و درمانی باشد.

وی تاکید کرد: تاکنون هیچ مجوزی برای تولید صابون تریاک صادر نکرده است و مطالعه موثقی در مورد تاثیر تریاک به صورت صابون برای اثراتی که برای آن ادعا می شود وجود ندارد.

اما مشاهدات میدانی حاکی از آن است که این صابون به راحتی در کشور موجود است و نه تنها در فروشگاه های اینترنتی، بلکه در عطاری ها، لوازم آرایشی و بهداشتی، مترو و … نیز به فروش می رسد و شهروندان طبق معمول آن را خریداری می کنند. بدون نظارت دقیق بر فروش چنین محصولاتی! اگر این محصول غیرقانونی است چرا بر فروش آن نظارتی وجود ندارد و اگر در داخل تولید نمی شود چگونه به فروش می رسد؟! البته سازمان غذا و دارو مدعی است که بر فروش این محصولات نظارت کامل دارد.

سازمان غذا و دارو با تخلفات برخورد می کند

قاسم حیدری مدیرکل بازرسی سازمان غذا و دارو از تشدید بازرسی ها و برخورد با عرضه کنندگان کالاهای غیرمجاز و قاچاق خبر می دهد و می گوید: سازمان غذا و دارو نظارت گسترده ای بر تولید، واردات و عرضه لوازم آرایشی، بهداشتی و بهداشتی دارد. محصولات گیاهی برای تضمین سلامت عمومی با همکاری نهادهای اجرایی به صورت مستمر با تخلفات برخورد می کند.

وی با اشاره به وظایف نظارتی سازمان غذا و دارو می گوید: فرآورده های آرایشی و بهداشتی تحت نظارت دقیق سازمان بوده و مراحلی از جمله ثبت، ارزیابی، صدور مجوز و کنترل کیفی را طی می کنند. در این راستا کالاهایی که فاقد برچسب اصالت یا مجوز باشند به عنوان قاچاق یا تقلبی شناسایی و ضبط می شوند.

مدیرکل بازرسی سازمان غذا و دارو در ادامه توضیح می دهد: بازرسان سازمان با بازرسی های دوره ای و سرزده از بازار اصالت و سلامت محصولات را بررسی می کنند و در صورت مشاهده تخلف اقدامات قانونی از جمله پلمب را انجام می دهند. فروشگاه ها و معرفی متخلفین به سازمان تعزیرات. همچنین نمونه برداری تصادفی از محصولات برای آزمایش و اطمینان از کیفیت آنها بخشی از فرآیند نظارت سازمان است.

حیدری با تاکید بر مبارزه با قاچاق می گوید: همکاری تنگاتنگی با پلیس و گمرک برای جلوگیری از ورود کالای قاچاق وجود دارد و سازمان با سامانه های ردیابی از عرضه محصولات غیرمجاز در بازار جلوگیری می کند. اسامی کالاهای غیرمجاز نیز به صورت عمومی اعلام می شود تا مردم آگاهی لازم را داشته باشند.

نظارت بر داروهای گیاهی و عطر

مدیرکل بازرسی سازمان غذا و دارو درباره نظارت بر داروهای گیاهی و داروهای گیاهی نیز توضیح می دهد: تمامی داروهای گیاهی و مکمل ها باید مجوز سازمان را داشته باشند و عطاری ها مجاز به فروش گیاهان دارویی ساده و خشک هستند. فروش داروهای مصنوعی و مصنوعی بدون مجوز در این مراکز ممنوع بوده و در صورت مشاهده با متخلفان برخورد می شود.

وی در ادامه می گوید: بازرسان سازمان با بازرسی مستمر و سرزده از داروخانه ها مواد مخدر غیرمجاز یا قاچاق را کشف و ضبط می کنند. در صورت مشاهده تخلف، این واحدها پلمب و به تعزیرات حکومتی معرفی می شوند. همچنین برای اطمینان از سلامت محصولات نمونه برداری و آزمایشات لازم انجام می شود.

جلب مشارکت مردمی در نظارت

حیدری با اشاره به نقش گزارش های مردمی در برخورد با تخلفات تاکید کرد: سامانه 190 به عنوان پل ارتباطی مردم با سازمان به گزارش تخلف کمک می کند و مردم می توانند هرگونه عرضه کالاهای غیرمجاز و مشکوک را از طریق این سامانه گزارش دهند تا تیم های بازرسی می توانند به سرعت عمل کنند.

آثار قاچاق بر پوست ایرانیان

اما تحقیقات میدانی خبرنگار چیز دیگری می گوید. طبق استعلام های صورت گرفته این صابون از 85 هزار تومان تا 125 هزار تومان در عطاری در تهران به فروش می رسد و در تمامی عطاری ها موجود است. البته این قیمت در سایت های اینترنتی بسیار کمتر است و به 39 هزار تومان می رسد.

صاحب مغازه یکی از عطاری های پایتخت می گوید: صابون تریاک به صورت عمده و قاچاق وارد کشور می شود و در سیستان و بلوچستان بسته بندی می شود.

وی مدعی است: این محصول در بازارهای بزرگ کشور مانند بازار مولوی موجود است و در صورت جمع‌آوری بازرسان، کامیون‌های صابون قاچاق وجود دارد. اما زور بازرس به بازار جامعه نمی رسد و فقط به دست مغازه داران و خرده فروشان می رسد!

همچنین جواد هاندری، رئیس دفتر حقوقی سازمان غذا و دارو می گوید: شفافیت اطلاعات و نظارت دقیق بر کیفیت محصول، پایه های یک بازار سالم و ایمن است.

در پارک لاله هم تریاک می فروشند

مهدی انصاری مدیرکل آزمایشگاه های مرجع سازمان غذا و دارو در خصوص فروش صابون تریاک در کشور نیز خواندنی است.

وی با تایید قاچاق بودن این محصول در پاسخ به این سوال که اگر صابون تریاک در کشور مجوز تولید ندارد چگونه در بازار عرضه می شود، می گوید: الان تریاک و هروئین را در خیابان می فروشند، از کجا می آید. از؟

خبرنگار پاسخ می دهد: مواد مخدر قاچاق است…
انصاری پاسخ می دهد: خب صابون تریاک هم قاچاق است!

پس باید چیکار کنند؟!

مدیرکل آزمایشگاه های مرجع سازمان غذا و دارو در پاسخ به این سوال که آیا سازمان غذا و دارو بر فروش این کالای قاچاق نظارت دارد یا خیر، می گوید: اگر در بازرسی های میدانی ببینند این محصول در حال فروش است، می شوند. جمع آوری و به مراجع قضایی معرفی شد. دارند اما اینکه این محصول در بازار موجود است به معنای مجوز از سازمان غذا و دارو نیست.

وی در پاسخ به اینکه آنقدر کالاهای غیرمجاز مانند صابون تریاک در کشور موجود است که حتی در مترو هم به فروش می رسد، می گوید: خب حالا برو پارک لاله، به تو تریاک می فروشند! خیلی چیزها در مترو فروخته می شود. آیا کسی در مترو ساندویچ می فروشد، کسی بر آنها نظارت دارد؟! البته نظارت دارند اما چه کار کنند؟!

وی ادامه می دهد: به مردم اطلاع می دهیم که استفاده نکنند و مردم گول این موارد را نخورند زیرا ابزار ما برای جمع آوری یا کنترل این کالاها محدود است. الان دزدی در کشور نیست؟! با این حال نیروی انتظامی خبر می دهد، ما هم اطلاع رسانی می کنیم!

پاسخ های این مسئول در حالی است که از این محصول به عنوان یک محصول درمانی استفاده می شود.

هیچ دارویی را نمی توان در محصولات آرایشی استفاده کرد

انصاری در خصوص عوارض مصرف صابون تریاک می گوید: استفاده از هیچ ماده مخدری در محصولات آرایشی، بهداشتی و غذایی مجاز نیست. اگر بخواهد جنبه درمانی داشته باشد باید در دسته بندی داروها قرار گیرد و مصرف این گونه داروها با تجویز پزشک انجام شود. همچنین باید در مراکز خاصی ارائه شود. هیچکس نمی تواند بیاید و ادعا کند که فلان محصول این اثرات و فواید را دارد و مردم از آن استفاده می کنند.

وی در پاسخ به این موضوع که صابون تریاک در مراکزی مانند داروخانه ها که نظارت وجود دارد به فروش می رسد، می گوید: این تخلف است. شما آن را گزارش دهید و رسیدگی خواهد شد.

وی در خصوص عوارض استفاده از این محصول می گوید: هیچ منبع علمی و اثبات شده ای وجود ندارد که یک فرآورده حاوی تریاک به صورت موضعی بتواند یک سری اثرات مثبت از جمله شفاف سازی پوست و … داشته باشد، بنابراین به افرادی که دارای تریاک هستند توصیه نمی کنیم. تحت تاثیر چنین تبلیغاتی قرار گرفته و به دلیل مشکلاتش می خواهد از چنین محصولاتی استفاده کند.

۴۷۲۳۶

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا