اخبار سلامت

غفلت ایران از ظرفیت عظیم تولید داروهای گیاهی در کشور

به گزارش خبرنگار اجتماعی سلامت جو ، ایران به عنوان یکی از غنی ترین کشورهای جهان از نظر تنوع گیاهی، سابقه طولانی در استفاده از گیاهان دارویی دارد.

کشور ما ایران دارای بیش از 8000 گونه گیاهی است که از نظر تنوع گونه ای حداقل دو برابر قاره اروپا است و به همین دلیل ظرفیت زیادی برای توسعه صنعت داروسازی گیاهی در کشور وجود دارد.

به ویژه اینکه از یک سو در سال های اخیر علاقه عموم مردم به استفاده از داروهای گیاهی به دلیل عوارض کمتر افزایش یافته است و از سوی دیگر در فرهنگ ایرانی از دیرباز گیاهان دارویی به عنوان بخشی از آن استفاده می شده است. طب سنتی و درمان های طبیعی

امروزه با توجه روزافزون به سلامت طبیعی و تمایل به استفاده از درمان های گیاهی، صنعت گیاهان دارویی در ایران رونق بیشتری یافته است، اما این حوزه همچنان با چالش هایی مانند استانداردسازی، تحقیق و توسعه و افزایش آگاهی عمومی در زمینه فواید و کاربرد گیاهان دارویی ضمن توجه به پتانسیل های نهفته در این صنعت می تواند به ارتقای سلامت جامعه و توسعه اقتصادی کشور کمک کند.

در ایران بیش از 2500 گونه گیاه دارویی وجود دارد

طبق آمار بیش از 2500 نوع گیاه دارویی در ایران وجود دارد که ظرفیت عظیمی برای تولید داروهای گیاهی است. همچنین کشورمان در زمینه تولیدات علمی در زمینه گیاهان دارویی رتبه چهارم جهان را کسب کرده است که می تواند کشورمان را در زمینه طب سنتی و گیاهی الگوی همه کشورهای جهان قرار دهد.

وجود 11 منطقه از 13 منطقه جهان در ایران

امیر پایدار; مدیر واحد علمی یک شرکت دانش بنیان تولید داروهای گیاهی در گفت وگو با تسنیم اظهار داشت: در ایران از 13 اقلیم دنیا 11 اقلیم را داریم و این به ما در زمینه تولید داروهای گیاهی کمک زیادی می کند. . در شرکت ما 90 درصد مواد اولیه مورد نیاز کشور کشت می شود، اما 5 تا 10 درصد آن گیاهانی است که باید وارد کنیم و در این زمینه با مشکلات ناشی از تحریم ها، مسائل گمرکی، تامین کالا مواجه هستیم. ارز مورد نیاز برای واردات و … مواجه هستیم

استفاده از کمتر از 50 درصد ظرفیت تولید داروهای گیاهی

وی افزود: اقلیم های متنوعی که در ایران وجود دارد ظرفیت عظیمی برای تولید داروهای گیاهی ایجاد کرده است اما این ظرفیت نیازمند حمایت دولت و ورود بخش خصوصی به تولید این داروها است. سرمایه گذاری در حوزه گیاهان دارویی باید بیشتر شود و روی بحث ارزآوری که صنعت گیاهان دارویی می تواند در کشور داشته باشد بیشتر کار کنیم.

وی ادامه داد: چند گیاه دارویی در داخل کشور داریم که بومی ایران است و در هیچ جای دنیا وجود ندارد، اما استفاده از این پتانسیل ها همچنان بالقوه است و به فعلیت نرسیده است، به طوری که کمتر از 50 درصد تولید می شود. ظرفیت داروهای گیاهی در کشور استفاده می شود.

2 مزیت مهم تولید داروهای گیاهی در کشور

این فعال در حوزه تولید داروهای گیاهی درباره مزیت تولید داروهای گیاهی نسبت به داروهای شیمیایی اظهار داشت: مزیت تولید داروهای گیاهی این است که بسیاری از این داروها عوارض داروهای شیمیایی را ندارند و از طرفی مواد اولیه داروهای شیمیایی عمدتاً باید از کشورهای خارجی وارد شود، اما در زمینه مواد اولیه داروهای گیاهی به دلیل وجود اقلیم های متنوع امکان خودکفایی در این زمینه را داریم.

قیمت بالای داروهای گیاهی به دلیل عدم حمایت بیمه ای

وی گرانی داروهای گیاهی را یکی از موانع افزایش دسترسی مردم و بیماران به این داروها عنوان کرد و اظهار داشت: داروهای گیاهی قیمت بالاتری نسبت به داروهای شیمیایی دارند در حالی که بسیاری از این داروها تحت پوشش بیمه نیستند! بنابراین مصرف کنندگان باید هزینه بیشتری برای آنها بپردازند در حالی که اگر بتوانیم بحث بیمه را در حوزه داروهای گیاهی اعمال کنیم، بسیاری از بیماران از این داروها بهره مند می شوند.

صد در صد محصولات گیاهی تایید شده تحت پوشش بیمه قرار می گیرند!

جمشیدی، رئیس انجمن تولیدکنندگان داروهای طبیعی و سنتی ایران درباره پوشش بیمه ای داروهای گیاهی در کشور می گوید: در حال حاضر حدود 5 هزار فرآورده طبیعی و 2 هزار و 300 فرآورده سنتی داریم که از وزارت بهداشت مجوز گرفته اند، اما تنها 56 مورد است. این محصولات تحت پوشش بیمه قرار می گیرند. است

وی می افزاید: در سال 92 تعداد 56 محصول طبیعی و سنتی تحت پوشش بیمه قرار گرفتند اما میزان پوشش بیمه ای این محصولات افزایش پیدا نکرد و ثابت ماند.

چرا صنعت داروهای گیاهی در کشور رشد نکرده است؟

بررسی انجام شده در سال 1398 در کشور نشان می دهد که ناکارآمدی و عدم پوشش کافی سیستم حمایتی بیمه ای مهمترین چالش توسعه بخش گیاهان دارویی در کشور است.

ناکافی بودن سرمایه گذاری در زیرساخت ها و ریسک بالای فعالیت در بخش داروهای گیاهی (به دلیل احتمال عدم سودآوری) یکی دیگر از دلایل اصلی عدم توسعه این صنعت است. همچنین عدم ثبات قیمت ها و حضور واسطه ها در بازار گیاهان دارویی باعث افزایش ریسک قیمت برای کشاورزان و کاهش انگیزه آنها برای ورود به عرصه تولید این داروها شده است.

بر اساس نتایج این تحقیق، در بعد زیست محیطی، بخش گیاهان دارویی ایران با چالش های جدی از جمله عدم رعایت الگوی کشت و استفاده غیراصولی از اراضی کشاورزی و منابع طبیعی مواجه است.

لزوم استفاده از ظرفیت داروهای گیاهی برای ارتقای شاخص های بهداشتی و اقتصادی

ظرفیت داروهای گیاهی ایران به ویژه در شرایطی که توجه عمومی به درمان های طبیعی و داروهای گیاهی در حال افزایش است، فرصت های زیادی را برای توسعه صنعت این داروها فراهم کرده است. لازم است با افزایش آگاهی عمومی نسبت به فواید و مصارف داروهای گیاهی و همچنین ایجاد سیستم های حمایتی قوی، صنعت داروهای گیاهی را به یکی از ارکان اصلی تامین سلامت جامعه و توسعه اقتصادی کشور تبدیل کنیم.

با توجه به پتانسیل های بالای موجود، این امر می تواند نه تنها به بهبود وضعیت بهداشت عمومی و سلامت کمک کند، بلکه می تواند موجب رشد ارزی و اقتصادی کشور شود. ظرفیتی که متاسفانه سال هاست مورد غفلت قرار گرفته و باید بیشتر مورد توجه مسئولان وزارت بهداشت و سایر ادارات مربوطه قرار گیرد.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا