اخبار سلامت

غربالگری جنین ممنوع نیست/ برخورد با پزشکان متخلف در سقط جنین

صابر جباری در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی سلامت جو در آستانه روز ملی جمعیت، درباره عملکرد وزارت بهداشت در اجرای قانون جوانان جمعیت اظهار داشت: بیش از نیمی از وظایف قانونی جوانان جمعیت. قانون بر عهده وزارت بهداشت بود و تقریباً تمام دستورالعمل های مربوط به حوزه ازدواج. باروری، ناباروری، فرزندآوری و … بازنگری و ابلاغ شده و این دستورالعمل در دانشگاه های علوم پزشکی در حال اجراست.

کاهش شیفت شب مادران

وی افزود: در حوزه دانشجویی نیز ساخت و تجهیز خوابگاه های متاهل در حال انجام است و در حوزه ودیعه مسکن دانشجویان متاهل نیز مبلغ افزایش یافته است. کاهش شیفت شب مادران شاغل در وزارت بهداشت نیز اجرایی شده است.

اصلاح تحریفات فرهنگی

وی ادامه داد: از زمان اجرای قانون تلاش شد تا اظهارات نادرستی که به عنوان یک فرهنگ در جامعه شکل گرفته اصلاح شود; به عنوان مثال می گفتند بارداری زیر 18 سال و بالای 35 سال خطرناک است، اما تلاش می شود در فعالیت های فرهنگی این گفته نادرست اصلاح شود.

ارائه خدمات ناباروری در مراکز درمانی

زایمان طبیعی رایگان

رئیس کانون جوانان جمعیت و سلامت خانواده وزارت بهداشت با بیان اینکه زایمان طبیعی در تمامی بیمارستان های دولتی به صورت رایگان انجام می شود؛ وی گفت: 10 هزار و 200 ماما و بیش از 2 هزار متخصص زنان در خدمات بیمارستانی و بلوک های زایمان مرتبط با بارداری خدمات ارائه می کنند. 113 عنوان خدمت به مادران باردار در سامانه شبکه بهداشت و درمان کشور به صورت رایگان ارائه می شود و با توجه به ترس مادران باردار از انجام زایمان طبیعی، روش های زایمان بدون درد و بدون درد نیز در حال توسعه است.

برخورد با ماماها و پزشکان متخلف در زمینه سقط جنین

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر نحوه نظارت بر عملکرد کادر درمانی برای پیشگیری از سقط، گفت: در حوزه نظارت، ماماها و پزشکانی که مرتکب جرم سقط جنین می شوند شناسایی و به مراجع قضایی معرفی می شوند. همچنین بسته خدمات پیشگیری از سقط جنین خود به خود در سامانه شبکه بهداشت و درمان کشور ادغام شده است که به مادرانی که به دلایل مختلف سقط خود به خودی انجام می دهند، کمک می کند. در واقع مادرانی که قبل از هفته بیستم بارداری بدون دلیل خاصی سقط جنین می کنند، معاینه می شوند. بخشی از علل این سقط ها عوامل ناشناخته است، اما بخشی دیگر مربوط به عوامل تغذیه ای، مشکلات هورمونی و… است که برای پیشگیری از سقط های خودبخودی شناسایی و درمان می شود.

غربالگری جنین ممنوع نیست

رئیس مرکز سلامت جوانان، جمعیت و خانواده وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه اخباری مبنی بر ممنوعیت غربالگری در فضای مجازی و برخی رسانه ها کذب است، تاکید کرد: این موضوع در حال بررسی است. وی بیان کرد: غربالگری مادران باردار و جنین ممنوع نیست بلکه استاندارد شده و از اجباری به اختیاری تبدیل شده است. برای افرادی که نیاز به غربالگری دارند دستورالعمل تعیین کرده و به مراکز و دانشگاه ها ابلاغ کرده ایم و کیت های غربالگری نیز استاندارد شده است.

غربالگری جنین برای چه کسانی انجام می شود؟

وی افزود: در حال حاضر غربالگری جنین را می توان برای افرادی که سابقه مشکلات و بیماری های ژنتیکی در خانواده و بستگان خود دارند و یا برای مادرانی که ترس و اضطراب زیادی از بروز مشکلات ژنتیکی برای جنین خود دارند، انجام داد. درخواست. این کار در مواردی انجام می شود که نیاز به غربالگری باشد. در عین حال به پزشکان اطلاع داده شده است که نباید غربالگری را به مادران باردار تحمیل کنند و نیازی به انجام آن ندارند. اگر مردم در این زمینه شکایتی دارند می توانند این موضوع را به خط 6 سامانه تلفنی 190 اطلاع دهند.

جباری در پاسخ به این سوال که آیا پزشکان در تجویز غربالگری محدودیت دارند؟ وی گفت: برای تجویز غربالگری برای مادران توسط هیچ پزشکی سقفی وجود ندارد اما داده های مربوط به غربالگری جنین در سامانه ملی باروری سالم ثبت می شود. این داده‌ها برای تعیین اینکه در چه شرایطی پزشکان غربالگری را برای مادران تجویز کرده‌اند و اینکه آیا غربالگری نیاز است یا خیر، بررسی می‌شوند. داده ها شامل آزمایشات، سونوگرافی در دوران بارداری، اطلاعات مربوط به بارداری، زایمان، سزارین، ناباروری و سقط جنین خود به خود در سیستم ثبت می شود. این سیستم یک داشبورد مدیریتی برای پایش و برنامه ریزی در راستای تحلیل داده های باروری جمعیت است.

رئیس مرکز سلامت جمعیت جوانان و خانواده وزارت بهداشت در پاسخ به این سوال که آیا این موارد در کلینیک های خصوصی نیز مشاهده می شود؟ وی اعلام کرد: قرار است مطب های خصوصی متخصصان زنان و زایمان نیز به این سامانه متصل شوند تا داده های یکپارچه ای برای تحلیل وضعیت باروری در کشور داشته باشیم.

با وجود کاهش 200000 مورد غربالگری، ناهنجاری های جنین افزایش نیافت

وی با اشاره به کاهش 200 هزار مورد غربالگری مادران باردار پس از اجرای قانون جمعیت جوانان گفت: با وجود این افزایش ناهنجاری های جنینی مشاهده نشده است.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا