سلامت خانواده

علائم اولیه سرطان پروستات چیست؟

نادیا زکالوندکریس هوی، برنده 11 مدال طلای المپیک، در سن 48 سالگی به سرطان پروستات پیشرفته مبتلا شده است و پزشکان می گویند که او تنها 2 تا 4 سال زنده خواهد ماند. این بیماری در گذشته معمولاً مردان بالای 70 سال را مبتلا می کرد اما متأسفانه از دهه 90 به بعد مردان زیر 50 سال را نیز گرفتار کرده است.

به نظر می رسد اکثر موارد سرطان پروستات مانند سایر سرطان ها ارتباط چندانی با سبک زندگی از جمله چاقی و کم تحرکی ندارد. اما یک سری علائم وجود دارد که مردان در صورت ابتلا می توانند این سرطان کشنده را در مراحل اولیه تشخیص دهند.

اگر این بیماری به موقع تشخیص داده شود، امکان درمان بسیار افزایش می یابد.

پروستات غده ای به اندازه یک گرد و درست زیر مثانه است و وجود آن در تولید مایع منی و انزال مهم است. به همین دلیل شایع ترین علامت این بیماری علائم ادراری است. این علائم عبارتند از تکرر ادرار در طول روز و شب، وجود خون در ادرار یا مایع منی، درد یا سوزش در هنگام ادرار، انزال دردناک، درد یا سفتی مکرر در قسمت پایین کمر، لگن یا قسمت بالای ران ها و چکیدن ادرار.

در واقع تغییر در نحوه ادرار کردن یکی از مهم ترین علائم سرطان پروستات است.

یکی دیگر از علائم سرطان پروستات مشکل در ادرار کردن است. جریان ضعیف ادرار نسبت به معمول و تلاش برای تخلیه کامل مثانه نیز می تواند از علائم تشخیص زودهنگام این بیماری باشد.

علامت دیگر ترشح بیش از حد آنتی ژن اختصاصی پروستات است که فقط توسط این غده ترشح می شود.

ضمناً در صورت مشاهده خون در ادرار یا منی باید بدون معطلی به پزشک مراجعه کند.

علائم اولیه سرطان پروستات چیست؟

البته تمام علائم فوق نشان دهنده سرطان کشنده پروستات نیست، بلکه ممکن است نشان دهنده مشکلات خوش خیم پروستات باشد که با مراجعه به مراکز درمانی به راحتی قابل درمان است. نیمی از مردان در طول زندگی خود از این نوع بیماری خوش خیم پروستات رنج می برند.

با این حال، هر یک از علائم فوق می تواند علائم اولیه سرطان پروستات باشد.

علائم پیشرفته سرطان پروستات شامل درد استخوان و کمر، بی اشتهایی، کاهش وزن غیرقابل توضیح، خستگی و درد در بیضه است.

با مشاهده کوچکترین علامت غیرطبیعی در بدن خود سریعا به پزشک مراجعه کنید تا در صورت تشخیص این سرطان شانس درمان را از دست ندهید.

منبع:

Dailymail

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا