سلامت خانواده

عسل خراب می شود؟/ عسل را با چای بخوریم یا نه؟

فاخره بهبهانی: در بسیاری از شبکه های مجازی اخبار ضد و نقیض و غیرعلمی در مورد عسل منتشر می شود و جالبتر اینکه شبکه های منتسب به طب سنتی به ترویج باورهای قدیمی، نادرست و منسوخ در مورد عسل دامن می زنند و هشدارهایی در این باره شنیده می شود.

دکتر نسرین معدنیا کارشناس علوم و صنایع غذایی در گفت و گو با خبرآنلاین گفت: یکی از اخبار منتشر شده در فضای مجازی این است که گفته می شود عسل فاسد شدنی نیست و می توان آن را برای مدت طولانی نگهداری کرد. اما لازم است بدانید که در زمان نگهداری عسل، ترکیب سمی به نام هیدروکسی متیل فورفورال با گذشت زمان در این محصول به تدریج افزایش می یابد و هر چه مدت زمان نگهداری و دمای محیط بیشتر شود، میزان این ترکیب بیشتر می شود. در نتیجه هر عسل تاریخ انقضای خاصی دارد و نباید خارج از این محدوده زمانی استفاده شود.

این کارشناس توصیه می کند معیار تشخیص عسل تقلبی از طبیعی با پارامترهای تعریف شده در استاندارد تعیین می شود و برخلاف تصور رایج و مطالبی که در مورد تشخیص عسل تقلبی از عسل واقعی منتشر می شود، تنها یک آزمایشگاه معتبر می تواند از نظر علمی ترکیبات عسل را اندازه گیری می کند و نوع اصلی آن را از تقلبی متمایز می کند و تاکنون هیچ روش خانگی برای سنجش این موضوع تایید نشده است.

خودداری از ممنوعیت مصرف عسل با چای داغ

باور نادرستی و اخباری که در بین مردم منتشر می شود این است که عسل را با چای، شیر یا آب داغ نخورید، زیرا تبدیل به یک ترکیب سمی می شود. دکتر معدنیا می گوید: با توجه به مقدار کمی عسل که با آب، چای یا شیر داغ مخلوط می شود و همچنین با توجه به دمای نوشیدنی های گرم زیر 100 درجه سانتی گراد نمی توان گفت که مخلوط سمی در این نوشیدنی ایجاد شده است. اما عسل‌های قدیمی، برشته‌شده، کریستالیزه یا شکری که اغلب در خانه یا توسط عرضه‌کنندگان حرارت داده می‌شوند تا به حالت رقیق و روان تبدیل شوند، قطعاً حاوی مقادیر بالایی از ترکیبات سمی هستند که درجه حرارت بالاتر است. بله، واکنش تشکیل این ترکیب سریعتر انجام می شود.

کمتر از یک سال عسل نخورید

در بسیاری از نشریات و مقالات علمی و همچنین روی بسته بندی اکثر عسل ها آمده است که نباید به خردسالان زیر یک سال عسل داده شود. دکتر معدنیا می گوید: احتمال وجود هاگ کلستریدیوم بوتولینوم در عسل وجود دارد. هاگ این باکتری در خاک وجود دارد و با وزش باد می تواند روی بدن زنبور یا روی گل هایی که زنبور شهد خود را از آن می مکد بنشیند و به نوعی وارد عسل شود. ورود این هاگ به بدن افراد بالغ مشکلی ایجاد نمی کند زیرا هاگ این باکتری توسط باکتری های روده ای قوی تر سرکوب و تولید نمی شود. اما در کودکان زیر یک سال به دلیل اینکه روده باکتری قوی ندارد، احتمال رشد اسپور در روده و جوانه زدن و تولید سم بوتولینوم و در نهایت مسمومیت بوتولیسم در نوزادان وجود دارد.

۴۷۲۳۲

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا